GH+O Communicatie - Nieuws
Waar de zomervakantie voor velen van ons hét moment is om even heerlijk te genieten en te ontspannen, is het flink zweten geblazen voor de vakmensen van Combinatie Herepoort. Vanwege de werkzaamheden aan de bouwkuip voor de verdiepte ligging, is de zuidelijke ringweg richting Hoogezand van het Julianaplein tot de afrit Europaweg voor zes weken afgesloten. “Om dat veilig voor elkaar te krijgen, leiden we het verkeer zes weken lang om.” Niet door zomaar wat bordjes te plaatsen, benadrukken verkeersdeskundigen Joris Hoogenboom en Tim van Winsum. “Aan deze zomerstremming is een jaar van voorbereiding vooraf gegaan.”
De uitdrukking ‘Er gloort licht aan het einde van de tunnel’ is wel erg van toepassing op de persoonlijke missie van Henk en Ria ter Veen. Het echtpaar zette zich de afgelopen jaren in om een fietstunnel te behouden tussen de Rivierenbuurt en zwembad De Papiermolen. Met succes, want er blijft een tunnel.
Stukken wegdek worden doorgeknipt, liggers doorgezaagd en staanders omvergetrokken. De sloop van de oude zuidbaan van de zuidelijke ringweg is in volle gang. Maar werkzaamheden als deze veroorzaken veel geluid, weten hoofduitvoerder Thomas Nolte en werkvoorbereider civiel Wijbe Wouda. Zij doen er dan ook alles aan om de geluidsoverlast te beperken.
Midden in de stad de ringweg vernieuwen. Op dezelfde plek als waar de huidige ringweg ligt. En het verkeer? Dat blijft gewoon rijden. Onmogelijk? Als je het aan uitvoerder Edwin Horinga en werkvoorbereider Gerard Huizingh vraagt, is het antwoord “nee”. "Maar het is wel een flinke uitdaging.”
Informatieborden bij de bouwlocaties van Aanpak Ring Zuid? Waarom niet! Steward Cees Heuvingh kwam met het idee, want “niet iedereen is immers even handig met internet, en een ritje naar Paviljoen Ring Zuid maak je ook niet dagelijks”. Aan de Van Eedenstraat, vlakbij bouwlocatie Brailleweg, werd het eerste ‘buurtbord’ geplaatst.
Vanaf zijn balkon had Johan Lonnee (65) uitstekend zicht op de sloopwerkzaamheden van het viaduct bij de Esperantokruising. "Ik zit eersterangs", lacht hij. Met z'n fototoestel legt Johan al sinds de eerste voorbereidingswerkzaamheden twee jaar geleden minutieus vast wat er dagelijks op steenworpafstand van zijn voordeur gebeurt. "Het is prachtig om dit van zo dichtbij mee te maken."
Een viaduct slopen in honderd uur. Dat was de uitdaging voor het team van de verdiepte ligging. Tijdens de treinvrije periode, van 16 t/m 20 februari jl., werkten zij 24 uur per dag om grote delen van het Esperantoviaduct af te breken. "Zo’n treinvrije periode is voor mij de slagroom op de taart."
Een groen hart, pal aan de Helperzoom. Met een vlindertuin, verschillende vijvers en een heuvel waar je heerlijk vanaf kunt rennen. In Kinderwerktuin Helpman leren kinderen over de natuur, en hoe je er het beste voor kunt zorgen. Steward Cees Heuvingh bezocht de tuin onlangs: bouwhekken van Aanpak Ring Zuid waren omgewaaid. Vandaag gaat hij nogmaals op bezoek om te controleren of het hekwerk is gerepareerd.
In gesprek gaan én blijven met de inwoners van Groningen. In zijn baan als steward is dat het belangrijkste, vindt Cees Heuvingh. De geboren en getogen stadjer draagt graag een steentje bij aan een beter bereikbare stad. ‘Ik bied omwonenden een luisterend oor én waar mogelijk een oplossing.’