26 juli 2018
@Sanne, met die groene golf blijft er i.d.d. 1 stoplicht groen. Je zult echter nog wel moeten wachten bij de afslag van Hereweg -> verbindingsweg, bij verbindingsweg -> ovonde, en bij de Brailleweg -> oprit ri Hoogezand. Zie daarvoor de simulatie @https://www.youtube.com/watch?v=tg8gIlEbrwg. Nu ben je vanaf de Hereweg met 1 stoplicht en 500m rijden ter hoogte van de spoorlijn, straks zijn dat 3 stoplichten en bijna 3 kilometer. Dat duurt ongeveer 5 minuten langer. Zowel mensen als navigatiesystemen gaan dat vermijden en zullen via de Helperzoomtunnel en Vondellaan gaan rijden.
26 juli 2018
@Antonie, bij het maken van het plan voor de ombouw van de zuidelijke ringweg hebben de gemeente, provincie en Rijkswaterstaat besloten dat er een verdiepte ligging komt met drie grote viaducten (deksels). Een tunnel tussen de Hereweg en de Europaweg was en is niet haalbaar binnen het vastgestelde maximale budget. De verdiepte ligging met deksels past wel binnen budget en zorgt er toch voor dat we de stad aan weerszijden van de weg weer met elkaar kunnen verbinden met een groen gebied.
26 juli 2018
@Kars, in de nieuwe situatie krijgt verkeer vanaf de verbindingsweg naar de A28 en N7 en vice versa een groene golf. Je hoeft daardoor in de praktijk maar één keer aan het begin te wachten.
26 juli 2018
Waarom wordt de zuiderringweg niet geheel overkapt. Nu komen er vreemde stukken snelweg in het zuiderplantsoen.
25 juli 2018
Nu de zomerstremming niet doorgaat en dus ook de oprit bij de Kempkensberg langer open blijft, is het misschien ook een idee om de informatie op de site hierop aan te passen. Er staat nog steeds dat de oprit vanaf 20 juli definitief dicht is. Ook zou ik heel graag wat nieuws lezen over de Helperzoomtunnel. Is er al een idee wanneer daar weer schot in komt?
24 juli 2018
@Sanne, de route Hereweg->Hoogezand via de nieuwe Maaslaan (zoals op jullie routekaart) telt 5 stoplichten. Dat gaat niemand rijden. De andere route op jullie routekaart via de Vondellaan telt 2 stoplichten. Via de Helperzoomtunnel zijn er ook 2 stoplichten, afhankelijk van de verdere inrichting van het Europapark. M.a.w. vrijwel al het verkeer dat eerder via de Hereweg op- en afritten richting Hoogezand ging, kiest straks de Vondellaan of Helperzoomtunnel. Dat is verkeer uit de Wijert, Helpman, Rivierenbuurt en Herewegbuurt.
24 juli 2018
Bedankt voor de tip maar dit artikel had ik al wel gelezen. Eigenlijk staan er alleen constateringen in maar geen uitleg van de reden. 2 jaar langer is bijna een verdubbeling in tijd. En dat is niet aan veiligheid tornen? Gedurende twee jaar langer smalere en minder overzichtelijke wegen? Van de mannen die aan het woord zijn zal je de antwoorden ook niet krijgen. Die wisten van het begin af aan al dat het dubbel zo lang zou duren (en dat het dubbel zo duur wordt). Waarom wordt dat nu eens niet gewoon hart op gezegd?
24 juli 2018
@Harm, in de tijdelijke situatie, tot de Helperzoomtunnel klaar is, is de route afhankelijk van de werkzaamheden die op dat moment worden uitgevoerd. Zodra we weten wanneer we de oprit Kempkensberg definitief afsluiten, kunnen we ook zeggen welke adviesroute dan geldt. Die informatie zetten we dan op deze website.
23 juli 2018
Hoi Ruud, bouwverkeer is onze verantwoordelijkheid. Dus mocht er bouwverkeer wat werkt voor Aanpak Ring Zuid op routes komen, waar een verbod geldt, dan zullen wij actie ondernemen. Voor de toekomstige doorgang Helperzoomtunnel geldt inderdaad zo'n verbod voor vrachtverkeer. Echter ligt de verantwoordelijkheid daar bij de persoon zelf, tenzij dit bouwverkeer is wat voor het project werkt. Zoals bij alle regels die gelden in het verkeer, zal handhaving hier toezicht op houden.
23 juli 2018
@Dirk, de Helperzoomtunnel is bedoeld als wijkontsluiting. Bewoners van Helpman kunnen de Helperzoomtunnel gebruiken om vanuit de wijk richting het oosten te rijden en dus ook richting Hoogezand. Voor bewoners van Europapark is de tunnel vooral interessant om naar Helpman te rijden en zullen ze richting het zuiden en westen hoogstwaarschijnlijk kiezen voor de zuidelijke ringweg. Ik ben er in de vraag van Harm vanuit gegaan dat hij niet vanuit Haren via de Hereweg naar Hoogezand gaat, maar dat hij met het benoemen van 'Haren' wilde aangeven uit welke richting hij komt. De Hereweg loopt immers ook ten noorden van de zuidelijke ringweg door. Als je vanaf de A28 (en dus ook vanuit Haren) komt is de meeste logische en de meeste snelle route via de zuidelijke ringweg zelf. We gaan er dus niet vanuit dat verkeer dan de afslag Van Ketwich Verschuurlaan neemt om via de Helperzoomtunnel richting Hoogezand te rijden. Het is dan veruit het meest logisch, snelst en makkelijkst om via de zuidelijke ringweg te rijden.