18 oktober 2018
Wat is dat toch voor een heerlijke planning, eerst het fietspad opnieuw asfalteren en een nieuw trottoir aanleggen en amper enkele weken later het fietspad weer afsluiten, er rijdt ook al weer zwaar materieel over, ondanks de rijplaten zou het me niet verbazen als er enige verzakking optreed.
17 oktober 2018
je weet heel goed zoals ik het werk op mn duimpje ken dat het werk uit delen bestaat en je mag binnen het trace besluit delen wijzigen. Daar vraagt de bevolking om. Draai niet om de waarheid heen. Daar heb ik te lang voor mee gelopen. Daar heb ik mn bijna jaar ervaring met de verdubbeling Schiphol spoor tunnel en HSL 1 en 4 Drechtse Steden meer ervaring dan een binnen Ringweg en Herepoort organisatie, Ik heb bij de HSL ook wijzing in een onderdeel mee gemaakt. Dat is geen enkel probleem. Binnen dit trace is een 1 a 2 wijzigingen nodig ! 1. Tunnel laten vervallen. 2. Jullianaplein omdraaien inplaats van 8 m de lucht in maar onder het water door en dan is er veel minder hinder voor verkeer en fietsers/bewoners rondom Jullianaplein. Daar wijzen wij op. !
17 oktober 2018
Pieter, op technische vragen over de wijze waarop Combinatie Herepoort te werk gaat bij de verdiepte ligging, kunnen we nu nog geen antwoord geven omdat het definitief ontwerp nog moet worden aangeboden en beoordeeld. We kunnen wel zeggen dat de aannemer zich aan de contracteisen moet houden. Negatieve gevolgen voor het Sterrebos en de woningen in de directe omgeving als gevolg van het ontwerp en de daaruit voortvloeiende werkzaamheden zijn onacceptabel. Daarnaast is de aannemer verplicht de situatie tijdens de bouwwerkzaamheden continu te monitoren om onvoorziene optredende situaties met eventuele nadelige gevolgen te voorkomen. Het huidige Tracébesluit staat niet ter discussie. Dit is tot stand gekomen na een lang en zorgvuldig proces. Alternatieve plannen voor de ombouw van de zuidelijke ringweg zijn niet meer aan de orde.
17 oktober 2018
John, ik denk dat, naast mij, alle omwonenden graag willen dat er nog iets aan gaat gebeuren aan het aangezicht. Wellicht zoiets als het aanbrengen van snelgroeiende beplanting. Ik zie de uitnodiging gaarne tegemoet. De werkzaamheden worden binnenkort afgerond heb ik begrepen dus zou allemaal snel moeten kunnen gaan gebeuren.
17 oktober 2018
Jaap, wit is de standaardkleur voor UV-doek. Nadat de doeken zijn geplaatst, gaan we in overleg met omwonenden bekijken of we iets aan de aanblik moeten doen. Op de artist's impression ziet het er inderdaad anders uit. Zoals je weet, geeft een artist's impressie een indruk van de nieuwe situatie, gebaseerd op de dan bekende gegevens. De werkelijkheid kan er anders uitzien.
17 oktober 2018
Dat is erg fijn John om te horen dat jullie het opnieuw gaan bekijken. Tip van mijn kant zou zijn om de haalbaarheid te onderzoeken van sensoren die meten of er verkeer wacht voor een stoplicht. Vooral buiten de spits gaan er stoplichten op groen, terwijl er helemaal geen (auto-) verkeer is. Gevolg is dat de fietsers vervolgens wel extra minuten moeten wachten voor niets. Ik zeg niet dat het goed is, maar ik begrijp wel dat een enkeling dan maar doorfietst (het onnodig wachten jeukt mij ook behoorlijk).
16 oktober 2018
Dirk, helaas zat ik bij de klacht van Yvonne fout. Ik verwees door naar het Loket, terwijl het antwoord te halen was bij Combinatie Herepoort. Ik heb dit recht gezet in het nieuwe antwoord dat ik net bij haar reactie heb geplaatst.
16 oktober 2018
Yvonne, we komen nog even terug op je klacht. Ik heb gezegd dat wij niet over het afstellen van deze verkeerslichten gaan. Dat is niet juist. Combinatie Herepoort heeft tijdelijk het beheer over deze verkeerslichten gekregen, vanwege het weghalen van de ‘ambtenarenlus’. Die gaf het verkeer vanuit het oosten richting Kempkensberg vrij baan. Nu deze ambtenarenlus is vervallen, bestaat het gevaar dat er te lange rijen auto’s voor de verkeerslichten staan, tot op de ringweg toe. Dat leidt tot gevaarlijke situaties. Daarom is de afstelling van de verkeerslichten aangepast. Het autoverkeer vanaf de ringweg krijgt vaker groen. Dit betekent inderdaad dat fietsers langer moeten wachten. Een wachttijd van twee keer vier minuten is echter te veel, want ook dat kan gevaar opleveren, als ongeduldige fietsers door rood licht gaan rijden. Daarom gaan we in overleg met de gemeente de situatie opnieuw bekijken. Bedankt voor je oplettendheid en voor het doorgeven van de klacht. We houden je op de hoogte.
16 oktober 2018
Beste Dirk, graag wil ik je toelichten waarom we vragenstellers in sommige gevallen doorverwijzen naar het Loket Verkeer en Werkzaamheden. Gemeente, provincie en Rijkswaterstaat hebben samen besloten dit loket in te stellen voor alle vragen van bewoners over de gevolgen voor het verkeer van de ombouwoperatie en van andere infrastructurele projecten in de stad. Het is één centraal loket en aanspreekpunt, om te voorkomen dat inwoners van de stad zelf moeten uitzoeken bij welk project ze moeten aankloppen. Als wij bij Aanpak Ring Zuid een vraag krijgen die wij niet zelf kunnen beantwoorden, dan zorgen we er via het loket voor dat die op de juiste plek terechtkomt.
15 oktober 2018
Beste mensen in de ontwerp nota Waterhuishouding staat niets over het permamnent onttrekken grondwater. Hie bedoel ik bronbemaling mede.Van aannemers kant heb ik gehoord dat men binnen de damwanden van de verdiepte weg c.q. tunnel aan beide zijden bronbemaling wil aan brengen tot een diepte van 36 meter.De damwanden zouden ? 22 m lang zijn of het klopt betwijfel ik.Dat houdt in dat er 14 m ruimte onder de damwanden zit en aan beide zijden van de damwanden 300 a 400 m het water wordt weg getrokken en het bos ten doode is opgeschreven en de huizen allen schade gaan oplopen. Ze wilden in de bouwvak de gehele damwand in een lange lengte heien.Dit kan niet. Je moet de 1500 m verdiepte weg /tunnel in delen van 90 m lang en 34 m /36 m breed maken. Zie het als 16 schoene dozen achter elkaar heien/graven/onderwater beton / constructie maken met een verrijdbare binnen kist / de muren om de open gaten moeten tot 180 cm boven NAP zitten ook onder de rijweg zogenaamde kanteldijken aan gebracht worden. Je hoeft geen bronbemaling aan te brengen indien je bitumen tussen de damwanden aanbrengt.Ik heb vorige week gesprek gehad met directie Ringweg en die blinkt niet uit van hoevaardigheid. Het grote probleem is er is geen kennis binnen beide combinaties.Stoppen en kijken naar oplossingen ook buiten dit Trace wat beter is voor Stad en Ommeland en met de aannemers om tafel gaan..He alternatief is jaren eerder klaar en bespaart 271 miljoen. betreft zuidring + oude westring samen.Hierbij haal je 30 % van het verkeer af van de huidige Zuidring. De verkeerscijfers van RWS zijn allen uit de duim gezogen en 20 a 30 % te hoog. Ik heb afgelopen week de nieuwe werkelijk cijfers binnen gekregen.Mijn alternatief blijven alle op/afritten gehandhaafd en Jullianaplein niet 8 m de lucht in , maar onder het water door en geen vaste betonbruggen /geen 11/14 stoplichten,zodat de mast vaart gestremd wordt maar bruggen in de bochten Assen > westen en westen > Assen hier heeft men nooit naar gekeken.D verdiepte weg eruit en 1 of 2 rijbanen op het huidige niveau ernaast leggen.Geen probleem met het spoor en niet met het oude Winschoterdiep en geen verstoring van de grondwater stromen. /het verkeer kan er langs . Maak een kant klaar bv noordelijke weg waar nu de tijdelijke weg ligt.laat tijdens de heien en bouw het verkeer vanuit oosten om de stad rijden.Indien een kant klaar en je hebt 4 rijbanen dan het verkeer 2 x 2 over de noordrijdaan.Zodat je de zuidbaan kan verbreden van 2 x 2 naar 2 x 4 alles veel goedkoper en sneller te realiseren.Geen problemen meer met grondwater.