29 december 2018
Dank je wel Sanne. Het is te hopen dat, als de weg in 2024 klaar is, het aandeel elektrische auto's veel groter is geworden. Temeer daar de directe omgeving een park wordt, waar mensen recreëren etc. En kijk bv eens naar die flat van de Frontier, pal boven zo'n opening. Filteren of afzuigen van lucht klinkt als een goed idee (ik dacht eigenlijk dat dat in de plannen was opgenomen). Maar het is vast te duur.
29 december 2018
@Bert, inderdaad blijkt uit onderzoek naar luchtkwaliteit (Milieueffectrapport, september 2014) dat in het jaar 2030 aan het begin/eind van de verdiepte ligging en bij de openingen tussen de deksels sprake is van een lichte toename van fijnstof (PM10) en/of stikstofdioxide (N02) ten opzichte van de referentiesituatie (situatie zonder project). Desondanks voldoet de luchtkwaliteit hier ook na de ombouw van de zuidelijke ringweg ruimschoots aan de wettelijke normen (grenswaarden). Ook de GGD heeft in haar Gezondheidseffectscreening geconcludeerd dat de invloed van deze lokale verhoogde concentratie op de volksgezondheid erg klein is. Er is daarom geen aanleiding om hier beschermende maatregelen te nemen, bijvoorbeeld door de lucht bij de uiteinden van de deksels en tussen de deksels te filteren of af te zuigen.
28 december 2018
Hiho communicado's, Ik zou nog wel een antwoord willen op mijn vraag van vijf dagen geleden: Even een vraag n.a.v. het plaatje: hoe wordt na realisatie voorkomen dat de gecombineerde uitlaatgassen op de 'open plekken' in de tunnel/verdiepte weg geconcentreerd (alles tegelijk op één of twee plekken) naar buiten komen en daar de leefkwaliteit van de omgeving aantasten? Groeten, Bert
24 december 2018
Beste mensen in de jaren 1990 tot 2009 heeft men gekeken hoe of wat te doen.Toen kwam ene wethouder van Groen Links Karin Dekker, tegenwoordig in Leek zittend.Zij in haar eentje drukte de verdiepte weg tunnel er door want het bos moest weer terug komen.Ze wist niet waar ze het over had. Kosten ? voor de grondwaterstand ? voor het bos ? Hoe dit dan wel aan gelegd mest worden.Er is nooit gekeken naar een ruime westelijke ringweg om de stad. Want ze keken naar het opknappen van de Friesche Straatweg en laan 40/45 , daar komt nu uit dat het gelijk aan de ring zuid gaat kosten.Een verdiepte weg geeft minder geluidshinder.Maar beslist niet minder verontreiniging want die komt extra vervuilend tussen de deksels naar buiten en de zuidring haalt geen verkeer weg en geen vracht verkeer weg/Momenteel rijden tussen Jullianaplein en Europaweg 78.000 personen autos en 5000 racht auto''s en bij een ruime westring zal het vracht verkeer van dit stuk zuidring afkunnen + 30 % van het personen vervoer voor goed van de zuidring afkunnen.Je kunt op dit moment geen 83.000 voertuigen kwijt via andere wegen.De andere aannemers hebben met dezelfde eisen ingeschreven of daarom af gezien vanwege deze eisen.Er zijn eisen gesteld en daar moet Herepoort aan voldoen. Zoniet dan zal de opdrachtgever de steker eruit moeten halen. Wij hopen dat deze verdiepte weg /tunnel uit het project gaat.Voor dat geld leg je eerst een ruime westelijke ringweg aan en kun je na gereed zijn het stuk Jullianaplein/ Europaweg vierkant afsluiten.Je zou de 1500 m1 weg i.p.v 1100 m1 weg in twee helften aanleggen.Eerst de zuidtunnel a 4 rijbanen maar zou je de weg/ tunnel 1 m breder moeten aanleggen om een vangrail /vecusec in het midden te zetten. Indien klaar dan verkeer door/over de zuid weg en dan de noordtunnel aanleggen.Maar dat heeft financiele kosten die hoog zijn. Beter is de weg op huidige hoogte aanleggen van 2 x 2 rujbanen naar 2 x 3 rijbanen dan kun je alle op en afritten behouden.
23 december 2018
Ik woon zo ongeveer naast zo'n gat. Lekker fris dan.
23 december 2018
@Bert: de gaten tussen de deksels krijgen de slechtste luchtkwaliteit van de provincie Groningen (viezer dan het nu is, en viezer dan het zou zijn als de oude weg blijft liggen, zie MER), maar omdat de Nederlandse overheid weinig prioriteit geeft aan het terugdringen van luchtvervuiling blijft het allemaal binnen de “normen”. Jammer voor de bewoners.
22 december 2018
Gelukkig maar. Even een vraag n.a.v. het plaatje: hoe wordt na realisatie voorkomen dat de gecombineerde uitlaatgassen op de 'open plekken' in de tunnel/verdiepte weg geconcentreerd (alles tegelijk op één of twee plekken) naar buiten komen en daar de leefkwaliteit van de omgeving aantasten?
21 december 2018
Hallo Roland, excuses dat we je nog geen terugkoppeling hebben gegeven. In de tussentijd is er wel een plan uitgewerkt om de situatie te verbeteren. Door o.a. de routing voor de fietsers en de bebording aan te passen moet het kruispunt overzichtelijker worden. Momenteel worden deze verbeteringen aangebracht. In de komende periode blijven we de situatie monitoren en treffen we extra maatregelen als blijkt dat dit nodig is.
21 december 2018
Dat is goed nieuws en was mij niet bekend! Bedankt voor de reactie!
20 december 2018
@Geert, de op- en afritten Hereweg worden in de toekomstige situatie vervangen door een verbindingsweg tussen de Hereweg en het Julianaplein. Vanaf daar kun je zowel naar de richting Hoogezand, als richting Drachten, Assen of het station. Meer over deze oprit kun je lezen op deze pagina: 'https://www.aanpakringzuid.nl/plan/effecten/op-en-afritten (op-en-afritten)