8 april 2020
Ik zou graag de voltallige gemeenteraad per fiets vanuit zuidelijke richting dit kruispunt op willen sturen. Eens kijken of ze het dan nog steeds een veilig ontwerp zullen vinden. Maar ik weet zeker dat een letselschadeadvocaat die namens gedupeerde verkeersdeelnemers (of hun nabestaanden) zijn tanden in dit kruispunt zet er een vette buit uit gaat slepen!
8 april 2020
Reactie Fietsersbond Groningen: Dit ontwerp is geen ontwerp vanuit de Fietsersbond! De Fietsersbond is wel constant in gesprek gebleven met de gemeente over het ontwerp van de doorfietsroute naar Haren. Daarnaast is er zelfs een rechtszaak geweest hierover. De gemeente heeft aangegeven dat naar hun mening dit een veilig ontwerp is; de gemeenteraad heeft ingestemd met dit ontwerp, ondanks onze twijfels. Als Fietsersbond hebben we aangegeven de resultaten in de praktijk scherp in de gaten te zullen houden. Ook de gemeente heeft aangegeven dat te zullen doen.
8 april 2020
Klopt helemaal, ik heb het aangepast. Dank voor je oplettendheid!
8 april 2020
In het laatste stukje tekst staat dat: De fietsoversteek aan de oostkant van de rotondes vervalt. maar die blijft toch als ik naar het plaatje kijk, volgens mij vervalt de oversteek aan de westkant.
8 april 2020
De laatste zin. Dat komt omdat dit een ontwerp is geworden vanuit de gemeente en de fietsersbond. En de planners zijn ontwerpers van de gemeente
7 april 2020
John, dank voor je antwoord. Dat wist ik niet. Ik denk dat dat wel ergens vermeld moet worden
7 april 2020
Naar aanleiding van mijn reactie van 4 april heb ik zaterdagavond de moeite genomen dat kruispunt eens een minuut of tien te observeren. Het heeft de verbijstering niet doen afnemen, integendeel. Het blijkt dat de planners een werkelijk AFGRIJSELIJKE BLUNDER hebben gemaakt door het fietstracé in de Helperzoomtunnel aan de noordkant in plaats van aan de zuidkant te leggen! Dit is de reden waarom die zogenaamde fietssnelweg nergens meer op aansluit maar op een waar kruispunt des doods eindigt. Het is me ook een raadsel waarom voor deze kruising en niet voor een rotonde is gekozen. Waren de centjes op? Wat tenslotte ook opvalt dat aanpakringzuid.nl als reactie op deze discussie er in alle talen het zwijgen toe doet.
7 april 2020
Helaas zijn beide opties levensgevaarlijk als het autoverkeer wat drukker gaat worden. Rechtdoor de Helperzoom volgend word je van 4 kanten door autoverkeer besprongen. En die auto's hebben ook nog allen voorrang. Hier gaan doden vallen als er niet ingegrepen wordt.
7 april 2020
Kees, de vuilniswagens en ander materieel van de gemeente hebben een algemene ontheffing in de stad. Bijvoorbeeld om tegen de richting in te rijden, over busbanen te rijden of in dit geval door de Helperzoomtunnel te rijden. Dit is vanwege het werk wat zij doen en de locaties waar zij moeten kunnen komen, om zo de stad schoon, heel en veilig houden. De gemeentelijke medewerkers gaan terughoudend met het gebruik van de Helperzoomtunnel om.
6 april 2020
Ja hoor, rijdt er toch een vuilniswagen van de gemeente vanaf Helperzoom DOOR de tunnel. Als ik in de auto zat dan had ik me er voor gezet