17 december 2024
Hoi Atsje, Leuk dat je een reactie plaatst! Dat het plan 10 jaar geleden al klaar was verklaard wel bepaalde keuzes die gemaakt zijn inderdaad. Mooi om te vernemen dat er toch wel iets langer over is nagedacht dan ik had verwacht. Hoewel ik de keus voor bepaalde soorten nog steeds niet helemaal begrijp/ of het ermee eens ben. Ik ga er dan maar vanuit dat de expert opinion oprecht is en de mensen daadwerkelijk weten welke risico's en onderhoudsvraag er aan vast kleeft. Helaas zie ik toch regelmatig het tegenovergestelde en zegt men achteraf "oeps, dat was toch niet zo handig". In mijn werk kom ik veel achterstallig of verkeerd onderhoud tegen waardoor je dan (veel te laat) toch weer moet kiezen tussen 2 kwaden. We gaan het zien de komende jaren. Ik zou er over 5 jaar wel eens langs willen lopen met de personen die de expert opinion hebben opgesteld. Groet, Oskar
17 december 2024
Het hoofdwegennet is op 1 september opengesteld voor autoverkeer, aan het onderliggende wegennet moest toen nog veel gebeuren. Fietspaden vallen ook onder het onderliggende wegennet. Gelukkig zijn de meeste van deze werkzaamheden in de eindfase op een paar uitzonderingen na. Het is niet zo dat fietspaden geen prioriteit hebben, maar we snappen heel goed dat het voor buurtbewoners allemaal lang duurt. We vinden het belangrijk om gestremde fietspaden waardoor mensen ver moeten omfietsen eerst aan te pakken voor zover dat mogelijk is. Voor het fietspad aan de oostkant van het Noord-Willemskanaal tussen de Parkbrug en de Muntingbrug hoeven mensen niet ver om te fietsen, zij kunnen via de westzijde van het Hoornsediep rijden. Dit fietspad wordt in het eerste kwartaal van 2025 gerealiseerd. Hiervoor wordt de oprit vanaf de Parkweg richting de ovonde afgesloten. Zodra we meer informatie hebben over de exacte data zullen we dat laten weten.
17 december 2024
Oskar, ik heb je vragen voorgelegd aan onze landschapsarchitect. Ik hoop je vragen hiermee te beantwoorden: Er is bewust gekozen voor de opgaande groeiwijze van de iep Ulmus ‘Columella’, zodat de bomen geen brede kroon krijgen en buiten de vrije ruimte van de rijbanen blijven. De keuze voor boomsoort is tot stand gekomen na expert opinion op de beplantingskeuze en de groeiomstandigheden langs de Parkway. De Ulmus Columella kwam als meest geschikt uit deze expert opinion naar voren. De plataan en linde zijn boomsoorten die vaker binnen de gemeente Groningen toegepast worden in de openbare ruimte en als goede straatbomen te boek staan. De gemeente is dan ook bekend met het onderhoud ervan. Alleen lindesoorten die geen last hebben van honingdauw zijn voorgeschreven en worden geplant binnen Aanpak Ring Zuid. Het contract is al ca 10 jaar geleden geschreven. Toen was het nog minder gemeengoed om meerdere soorten toe te passen enerzijds. Anderzijds is er voor sommige locaties ook bewust de afweging gemaakt waarbij er gekozen is voor een eenduidig beeld met een enkele boomsoort.
17 december 2024
Beste Henny, wat raar dat je geen uitnodiging in de bus hebt gehad, want de Scheldestraat behoort zeker wel tot het bezorggebied. Ik zal de klacht doorgeven. Maar gelukkig ben je via een ander kanaal op de hoogte gesteld. Je bent van harte welkom! Alle informatie staat hierboven in het artikel. Tot vrijdag op de kerstmarkt!
17 december 2024
Ik hoor er nu voor het eerst van. Dit doordat het lutje repaircafe Rivierenbuurt het als bericht op de app ‘Next door’ plaatste en ik nieuwsgierig werd naar de Kerstmarkt. Ik woon in de Scheldestraat maar heb hier geen informatie over in de brievenbus gehad zoals in het bericht staat. Staat daar nog iets extra’s op? Ik hoor het graag.
17 december 2024
Beste Pieter, dat is niet juist, je kunt 'je altijd aan een indruk onttrekken'. Een aanrader want als je dat niet doet ben je aan het speculeren en aan het invullen. U hebt een andere kijk op het verloop van de werkzaamheden. Prima. Ik ben echter heel positief over de werkzaamheden. Het ene glas is half leeg, het ander half vol. Ik hoor bij mensen met het halfvolle glas ;)
16 december 2024
Ik begrijp dat de bomenexpert heeft gekozen voor Ulmus columella, lindes (welke?) en platanen (welke?)... Maar heeft deze persoon er ook aan gedacht: - dat de Columella een sterk opgaande groeiwijze heeft en bekend staat voor een hoog risico op de vorming van plakoksels? Is dat wel zo handig naast zo'n ringweg? - Platanen en Lindes heel erg doorhangen en daardoor lang in de begeleidingsnoei blijven en dus om de 3 jaar gesnoeid moeten worden? En wel naar 8m takvrije stam (Handboek bomen) - Lindes veel last hebben van honingdauw en dat dus helemaal niet zo handig is om naast parkeerplaatsen te planten? (hars op auto's) Persoonlijk vind ik het mooie bomen maar waarom nou weer die monocultuur? Er zijn vele voorbeelden in de provincie waar wel meerdere soorten in 1 straat worden geplant en het erg mooi staat. Biodiversieteit is belangrijk en daar moet meer naar gekeken worden. Wie zegt bijvoorbeeld dat de iepenspintkever niet evolueert en ook de meer resistentere soorten gaat aantasten in de toekomst? Dan ben je weer aan de beurt met je bomenbestand. Ik woon zelf niet in de stad dus heb er waarschijnlijk niet zoveel last van die enkele keer dat ik er wel ben. Ik ben erg benieuwd naar de reactie op deze gedachtengang. Groet, een bomenliefhebber.
16 december 2024
Ik begrijp dat de bomenexpert heeft gekozen voor Ulmus columella, lindes (welke?) en platanen (welke?)... Maar heeft deze persoon er ook aan gedacht: - dat de Columella een sterk opgaande groeiwijze heeft en bekend staat voor een hoog risico op de vorming van plakoksels? Is dat wel zo handig naast zo'n ringweg? - Platanen en Lindes heel erg doorhangen en daardoor lang in de begeleidingsnoei blijven en dus om de 3 jaar gesnoeid moeten worden? En wel naar 8m takvrije stam (Handboek bomen) - Lindes veel last hebben van honingdauw en dat dus helemaal niet zo handig is om naast parkeerplaatsen te planten? (hars op auto's) Persoonlijk vind ik het mooie bomen maar waarom nou weer die monocultuur? Er zijn vele voorbeelden in de provincie waar wel meerdere soorten in 1 straat worden geplant en het erg mooi staat. Biodiversieteit is belangrijk en daar moet meer naar gekeken worden. Wie zegt bijvoorbeeld dat de iepenspintkever niet evolueert en ook de meer resistentere soorten gaat aantasten in de toekomst? Dan ben je weer aan de beurt met je bomenbestand. Ik woon zelf niet in de stad dus heb er waarschijnlijk niet zoveel last van die enkele keer dat ik er wel ben. Ik ben erg benieuwd naar de reactie op deze gedachtengang. Groet, een bomenliefhebber.
16 december 2024
REPAIRCAFÉ RIVIERENBUURT GRONINGEN Ook wij gaan op deze markt met een kraampje staan met o.a. informatie over ons Repair Café, de bewonersorganisatie, WIJ-Groningen en een echte waarzegster! En als je een kapot apparaat hebt, mag je het best meenemen. Dan kijken we samen en adviseren indien mogelijk wat je het beste kan doen. Ter plekke samen repareren lukt waarschijnlijk niet.
16 december 2024
@Ger: Je kunt een andere kijk hebben op het gevulde glas, maar je moet geen onwaarheden verspreiden: "Er wordt overal heel hard gewerkt aan wegen en fietspaden" Dit is simpelweg niet waar. Langs het Hoornse Diep (belangrijke fietsroute, waar een upgrade beloofd was in de plannen) is het oude fietspad verdwenen, en wordt al heel lang helemaal niets gedaan, er is zelfs helemaal geen planning meer. Dat is zeer kwalijk. Zo een lage prioriteit heb ik voor geen enkele autoroute zien langskomen de afgelopen jaren. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Ook voorbeelden waar vooraf al zorgen over zijn uitgesproken (bijv Goeman Borgesiuslaan waar fietsers worden weggedrukt door auto's (waarvan er daar veel meer rijden dan voorheen) omdat de weg niet geschikt is voor beide. De conclusie kan toch echt niet anders zijn dan dat auto's prioriteit hebben. Dat kan een keuze zijn van de opdrachtgevers, maar daar moeten die dan wel eerlijk in zijn, en daarover duidelijk communiceren.