20 december 2024
Beste Chris, Bedankt voor je reactie. De keuze voor asfalt is gemaakt toen de Verlengde Lodewijkstraat nog wel als busroute in gebruik was. Met vriendelijke groet, Rienk de Groot Aanpak Ring Zuid
20 december 2024
Beste allen, Complimenten hiervoor! Het ziet er allemaal netjes en fraai uit en mooi dat de planning is gehaald, zeker met de najaarse winteromstandigheden. Komt er ook nog een stoep aan de oostkant van de Hereweg en zo ja, is daarvoor al een planning bekend?
20 december 2024
Beste Rutger, Bedankt voor je bericht. De Esperantostraat blijft tot mei 2025 dicht. Groet, Rienk de Groot Aanpak Ring Zuid
19 december 2024
Weet u ook wanneer de esperantostraat weer open gaat richting de meeuwerderweg?
19 december 2024
Mooi nieuws dat deze route weer open is! Ik vraag me af waarom er asfalt is gelegd en geen klinkers. De bussen rijden hier niet meer langs, dus het lijkt me dat het een flink meer fietsvriendelijke route had kunnen worden. Zo'n rechte asfaltstrook maakt het makkelijk voor automobilisten die te hard rijden, wat ook voor de afsluiting al gebeurde. Ook om aan te geven dat je door een plantsoen rijdt was een andere bestrating logisch geweest, toch?
18 december 2024
Piet Nienhuis (reactie 18-12, 10.15u), de oplossing die u suggereert, past fysiek niet. Als je een verkeerslicht wilt toevoegen alleen voor het verkeer vanaf de afrit dat richting De Wijert wil, dan moet voor het verkeer komende vanaf de ovonde de uitvoegstrook naar de A28 eerder beginnen dan in de huidige situatie. Daar is in de breedte van de weg geen ruimte voor, vanwege het fietspad en het kanaal. Ook in de lengte past dit niet. Het verkeer dat van de ovonde afkomt en op de linkerrijstrook rijdt, heeft dan te weinig lengte om uit te voegen naar de uitvoegstrook.
18 december 2024
@Ger: Je schreef dat er "overal" hard gewerkt wordt aan fietspaden, en dat is echt onwaar, een slip van jouw pen, niet van de mijne. In breder verband: Als er een tijdelijke weg voor auto's wordt aangelegd moet die aan allerlei kwaliteitseisen voldoen (breedte, belijning, verlichting, noem maar op), dat zie je bij tijdelijke fietspaden niet (waar zelfs afgesproken richtlijnen niet nageleefd worden, hekken half op de paden staan, op smalle stroken tweerichtingen in wordt gereden, bebording niet klopt of afwezig is, verlichting het niet of heel slecht doet, noem maar op), en ook voetgangers worden in tijdelijke oplossingen veel slechter bediend dan automobilisten. Echt: auto's hebben prioriteit in deze verbouwing. Het is zo jammer omdat er best iets aan te doen is, maar daarvoor kiest de organisatie niet, dat is een gemiste kans, en consistent met het beeld van een lagere prioriteit van fietsers. Overigens vind ik het fijn voor je dat jij er geen last van hebt, houden zo.
18 december 2024
Mijn betoog is gebaseerd op de tekening (waarvan ik begreep dat alleen het ontwerp van de "ovonde" nadien is aangepast) en de te verwachten verkeersstromen. Verkeer op de afrit vanuit Drachten zal nooit de oprit richting Assen kiezen, dus er is geen sprake van kruisend verkeer, alleen invoegend verkeer voor de richting de Wijert. Dat kan, indien nodig, met een stoplicht voor alleen die verkeersstroom worden opgelost. Waarom wordt gesteld dat er ook een stoplicht voor de oprit richting Asen moet komen is niet helder gemaakt, kijk maar naar de tekening, de ruimte is er wel. Verkeer naar de A28 hoeft dus niet voor een verkeerslicht te wachten omdat dat er geen verkeerslicht hoeft te zijn. Maar dan nog, is dat erg? Het voorkomt meteen veel verkeer op de "ovonde" die toch al zwaar belast is (volgens ARZ).
18 december 2024
@EMBO: een speciaal tijdelijk fietspad van DUO naar de Waterloolaan, een speciaal tijdelijk fietspad van de Meeuwerderweg naar de H.L. Wichersstraat, een fietstunnel van de Meeuwerderweg naar de Helperzoom is bijna klaar, vrijliggende fietspaden langs de Vondellaan, een fietstunnel bij de Papiermolen, fietspaden door het nieuwe Zuiderplantsoen. In breder perspectief: doorfietspaden van Stad naar de regio, fietsstraten met prio voor fietsers, een stadscentrum waar bussen en auto's verdwijnen ten gunste van voetgangers en fietsers, enzovoort, enzovoort. En ja, dat gaat gepaard met overlast voor fietsers en ook voor automobilisten. Uw opmerking over 'onwaarheden' beschouw ik maar als een slip of the pen.
17 december 2024
Ook ik heb geen uitnodiging in de bus gehad. Terwijl ik zo ongeveer aan de Maximaweg woon! Nou ja, de Maaslaan dan. Zeker weten dat er iets bezorgd is? O.a. via allerlei digitale media weet ik er wel van, maar er zijn nog steeds veel mensen bij wie alleen een papieren folder of flyer werkt.