8 april 2022
Fred, voor wat betreft je suggestie om de superrotonde weer in gebruik te nemen: dat zou te veel weefbewegingen geven met alle wegen die nu open zijn. De situatie is hier veranderd door de opening van de nieuwe oprit vanaf Laan Corpus den Hoorn richting Julianaplein. De verkeerssituatie bij de dubbele rotonde Corpus den Hoorn/Stadspark ligt overigens wel onder een loep op dit moment, we bekijken of hier aanvullende maatregelen mogelijk zijn.
7 april 2022
Cees, allereerst hoop ik dat je liefde voor Groningen zo sterk is, dat je de stad blijft waarderen, ook als je langer onderweg bent. De Helperzoomtunnel is inderdaad bewust in één richting afgesloten. Dat heeft te maken met Operatie Julianaplein (11 februari-9 mei 2022). De Helperzoomtunnel is vanaf 28 maart tot 9 mei dicht om een verkeersopstopping in de wijk Helpman te voorkomen. In dit artikel lees je er meer over: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/verhalen/slimme-vraag/slimme-vraag-waarom-tijdelijk-eenrichtingsverkeer/ . Het verkeer in westelijke richting heeft alternatieven, zoals via de zuidelijke ringweg en de Hereweg. De tijdelijke afsluiting van het Julianaplein leidt tot grote hinder voor het autoverkeer in de hele stad. Daarom roepen we iedereen op om in deze periode de auto zo veel mogelijk te laten staan. Veel bestemmingen in de stad, zoals ook De Leyhoeve (tegenover station Groningen Europapark), zijn goed bereikbaar met de trein of de bus. Wie toch met de auto komt, adviseren we de route vooraf te checken, bijvoorbeeld via routeplanners zoals https://www.waze.com/nl/live-map/. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.
7 april 2022
Vraagje: Wordt de Brailleweg tijdelijk omgelegd om de Julianabrug te demonteren en te verwijderen en om ruimte te creëren om een nieuwe brug te maken? Dit valt op te maken uit wat ik zoal zie op de webcam. Wanneer beginnen de werkzaamheden aan de Julianabrug? Groet, Bert
7 april 2022
Fred, excuus voor de late reactie. Ik heb je suggesties voorgelegd aan de uitvoerder. Deze laat weten dat we alle ruimte onder onder de N7 (dus naast de tijdelijke weg richting de westelijke ringweg) nodig hebben als werkvak. Er kunnen op dit punt daarom geen aanpassingen gedaan worden. Op je suggestie om de superrotonde weer in gebruik te nemen, heb ik nog geen reactie. Die hou je nog tegoed.
6 april 2022
Heel fijn dat helpman een klein beetje ontzien word van sluipverkeer. Wel heel jammer dat de verlegde lodewijkstraat nu volledig dicht geslipt is doordat de tunnel 1 kant op dicht is. Mijn oplossing zou zijn de verlengde lodewijkstraat ook dicht te doen voor autoverkeer richting stad behalve voor nood diensten, fietsers en voetgangers.
6 april 2022
L.S, Geregeld ga ik naar mijn ouders, die wonen in verpleeghuis De Leyhoeve aan het Helperpark, nr 258. Zelf kom ik uit Emmeloord, dus vanaf Drachten. Het is elke keer weer een crime, een "uitdaging", om te trachten, De Leyhoeve te bereiken. Maar enfin, ik snap, dat het nodig is. Wat ik niet snap is, waarom, naast de ongetwijfeld niet te vermijden zeer ernstige verkeershinder, er daarbovenop nog eens extra en wegtechnisch overbodige omleidingen worden georganiseerd! Ik doel daarbij vooral op de recente eenzijdige afsluiting van de Helperzoomtunnel. Tot voor kort was het mogelijk om, weliswaar met aanzienlijke vertraging, De Leyhoeve te bereiken en ook weer terug te kunnen. Maar vandaag bleek me dat de heenweg wel mogelijk was, maar dat terugrijdend naar richting Drachten, de Helperzoomtunnel was afgesloten. Een afzetting met een man in geel jasje erbij, kennelijk om te voorkomen dan automobilisten de afzetting zouden negeren. En dat, terwijl er, voor zover ik kon zien, met de weg en de tunnel helemaal niks aan de hand was. Dus moest ik weer via route "8", helemaal door het noorden om weer op de aansluiting naar Drachten te komen. In de file, drie kwartier. Geheel overbodig, want ik had best onder die Helperzoomtunnel gekund. Later hoorde ik van mijn broer, die in Groningen woont, dat de gemeente die eenrichtingafsluiting van de Helperzoomtunnel MET OPZET heeft ingesteld. Om sluipverkeer te ontmoedigen....... Nou ja zeg! Verkeershinder ten gevolge van een ongetwijfeld noodzakelijk megaproject: alleszins begrijpelijk. Maar daarnaast nog eens extra omleidingen scheppen voor de toch al zo uitgedaagde automobilist, daarvoor geen enkel begrip. Het heeft sterk de schijn van "automobilistje pesten", iets waar ik als oud-inwoner van Groningen, het stadsbestuur nog wel goed van ken. Zou u mij kunnen uitleggen waarom u deze extra en mijns inziens overbodige verkeershinder tijdens dit project heeft geïmplementeerd?? Ik kan u wel zeggen dat mijn liefde voor de Stad Groningen tot een ijskoud dieptepunt is gedaald! Met vriendelijke groeten verblijvend, Hopend op een antwoord, Cees Dekker
5 april 2022
Rob, ik heb je vraag voorgelegd aan Groningen Bereikbaar. Zij zeggen: 'Wij gebruiken inderdaad Google Maps als ondergrond voor de Slimme Kaart. Dat heeft verschillende redenen. De kaart is natuurlijk voor de meeste gebruikers heel herkenbaar. Maar het grootste voordeel van Google is dat deze de actuele, live verkeersinformatie toont. Dat zijn de groene, oranje en rode lijntjes op de kaart. De Slimme Kaart laat daarmee de actuele drukte op de weg zien en dat is een belangrijk onderdeel van de kaart.'
5 april 2022
Rob: Bij de reacties van John en Tim passen wel enige kanttekeningen. Het project is een auto project, primair van Rijkswaterstaat, die de snelweg wilde upgraden. Vrijwel alles wat er in fietsverbindingen wordt "geinvesteerd" is een reactie op verslechteringen die door de nieuwe autoweg ontstaan. Bijvoorbeeld: De nieuwe afritten Groningen Centrum (waar de Brailleweg overgaat in de Vondelllaan). Daar was altijd een prima fietsverbinding. De afritten zouden deze fietspaden in het plan van Rijkswaterstaat gelijkvloers gaan kruisen. Dat zou een gevaarlijke verslechtering zijn voor fietsers. Na protest is afgedwongen dat er een "fiets vallei" komt, waardoor de oorspronkelijke prima fietsverbinding weer terugkomt. Miljoeneninvestering, terwijl er voor fietsers niets verbetert tov de oorspronkelijke situatie. Dit soort investering wordt meegerekend bij de fietsinvesteringen, maar dat is natuurlijk absurd. Ander voorbeeld: Langs de Helperzoom is een fietssnelweg aangelegd. Uitstekende verbinding. Vervolgens is hier de aansluiting met de Helperzoomtunnel (onderdeel van Aanpakringzuid) doorheen gekruist, waardoor de boel verslechterde. Dat was super gevaarlijk. Het hele kruispunt moest opnieuw ontworpen worden om de fietsveiligheid weer te repareren. Hoge kosten, die gerekend worden onder "investeringen voor de fiets" maar die uiteindelijk niets verbeterd hebben ten opzichte van de uitgangssituatie, die nog altijd slechter is voor fietsers dan voorheen. Nog een voorbeeld: Twee fietstunnels (Vondellaantunnel EN Papiermolentunnel) zouden in het oorspronkelijke autoplan verdwijnen, wat een enorme achteruitgang voor de fietsers zou betekenen. Na veel protest komt er nu voor 5 miljoen euro toch een nieuwe Papiermolentunnel. Dit wordt aan ons gepresenteerd als Grote Investering voor fietsers, maar als je even goed kijkt, dat is er gewoon één route (Vondelllaan) verdwenen, een verslechtering dus. Nog een voorbeeld: De "nieuwe route" die prominent als verbetering is ingetekend in het kaartje van John achter het DUO gebouw. Dat is wel een heel gratuite mooipraterij. De route langs de Waterloolaan was altijd uitstekend geschikt, en de nieuwe route is precies even lang. Het probleem was dat de Waterloolaan door de nieuwe ringweg veel drukker zal worden met auto's. Dus daarvoor moest er een oplossing voor fietsers gevonden worden: een investering die niets beter maakt voor fietsers tov de uitgangssituatie, Natuurlijk zijn er ook een paar plekken waar het (toevallig) beter gaat worden voor fietsers, voornamelijk rond het Vrijheidsplein, maar de mooie plaatjes die Jonn rondstuurt en de hoge bedragen die als investeringen voor de fiets worden genoemd zijn voor verreweg het grootste deel een rookgordijn om te verhullen dat het plan helemaal niet voor fietsers veel oplevert.
4 april 2022
Had Helpman als een grote rotonde ingericht dan had het al heel stuk gescheeld. ben nu een kwartier twintig minuten bezig om 100 meter naast de tunnel uit te komen. savornin lohmanlaan open voor richting verlengde herenweg en goeman borgesiuslaan de andere kant op zo het nu ook is. Zo als het nu is slaat het echt nergens op.
4 april 2022
Mariska, de webcam van de werkzaamheden bij de Papiermolentunnel is boven in het artikel opgenomen. Deze en de andere webcams vind je op onze website onder het kopje Actueel > Webcams.