18 december 2024
Piet Nienhuis (reactie 18-12, 10.15u), de oplossing die u suggereert, past fysiek niet. Als je een verkeerslicht wilt toevoegen alleen voor het verkeer vanaf de afrit dat richting De Wijert wil, dan moet voor het verkeer komende vanaf de ovonde de uitvoegstrook naar de A28 eerder beginnen dan in de huidige situatie. Daar is in de breedte van de weg geen ruimte voor, vanwege het fietspad en het kanaal. Ook in de lengte past dit niet. Het verkeer dat van de ovonde afkomt en op de linkerrijstrook rijdt, heeft dan te weinig lengte om uit te voegen naar de uitvoegstrook.
18 december 2024
@Ger: Je schreef dat er "overal" hard gewerkt wordt aan fietspaden, en dat is echt onwaar, een slip van jouw pen, niet van de mijne. In breder verband: Als er een tijdelijke weg voor auto's wordt aangelegd moet die aan allerlei kwaliteitseisen voldoen (breedte, belijning, verlichting, noem maar op), dat zie je bij tijdelijke fietspaden niet (waar zelfs afgesproken richtlijnen niet nageleefd worden, hekken half op de paden staan, op smalle stroken tweerichtingen in wordt gereden, bebording niet klopt of afwezig is, verlichting het niet of heel slecht doet, noem maar op), en ook voetgangers worden in tijdelijke oplossingen veel slechter bediend dan automobilisten. Echt: auto's hebben prioriteit in deze verbouwing. Het is zo jammer omdat er best iets aan te doen is, maar daarvoor kiest de organisatie niet, dat is een gemiste kans, en consistent met het beeld van een lagere prioriteit van fietsers. Overigens vind ik het fijn voor je dat jij er geen last van hebt, houden zo.
18 december 2024
Mijn betoog is gebaseerd op de tekening (waarvan ik begreep dat alleen het ontwerp van de "ovonde" nadien is aangepast) en de te verwachten verkeersstromen. Verkeer op de afrit vanuit Drachten zal nooit de oprit richting Assen kiezen, dus er is geen sprake van kruisend verkeer, alleen invoegend verkeer voor de richting de Wijert. Dat kan, indien nodig, met een stoplicht voor alleen die verkeersstroom worden opgelost. Waarom wordt gesteld dat er ook een stoplicht voor de oprit richting Asen moet komen is niet helder gemaakt, kijk maar naar de tekening, de ruimte is er wel. Verkeer naar de A28 hoeft dus niet voor een verkeerslicht te wachten omdat dat er geen verkeerslicht hoeft te zijn. Maar dan nog, is dat erg? Het voorkomt meteen veel verkeer op de "ovonde" die toch al zwaar belast is (volgens ARZ).
18 december 2024
@EMBO: een speciaal tijdelijk fietspad van DUO naar de Waterloolaan, een speciaal tijdelijk fietspad van de Meeuwerderweg naar de H.L. Wichersstraat, een fietstunnel van de Meeuwerderweg naar de Helperzoom is bijna klaar, vrijliggende fietspaden langs de Vondellaan, een fietstunnel bij de Papiermolen, fietspaden door het nieuwe Zuiderplantsoen. In breder perspectief: doorfietspaden van Stad naar de regio, fietsstraten met prio voor fietsers, een stadscentrum waar bussen en auto's verdwijnen ten gunste van voetgangers en fietsers, enzovoort, enzovoort. En ja, dat gaat gepaard met overlast voor fietsers en ook voor automobilisten. Uw opmerking over 'onwaarheden' beschouw ik maar als een slip of the pen.
17 december 2024
Ook ik heb geen uitnodiging in de bus gehad. Terwijl ik zo ongeveer aan de Maximaweg woon! Nou ja, de Maaslaan dan. Zeker weten dat er iets bezorgd is? O.a. via allerlei digitale media weet ik er wel van, maar er zijn nog steeds veel mensen bij wie alleen een papieren folder of flyer werkt.
17 december 2024
Hoi Atsje, Leuk dat je een reactie plaatst! Dat het plan 10 jaar geleden al klaar was verklaard wel bepaalde keuzes die gemaakt zijn inderdaad. Mooi om te vernemen dat er toch wel iets langer over is nagedacht dan ik had verwacht. Hoewel ik de keus voor bepaalde soorten nog steeds niet helemaal begrijp/ of het ermee eens ben. Ik ga er dan maar vanuit dat de expert opinion oprecht is en de mensen daadwerkelijk weten welke risico's en onderhoudsvraag er aan vast kleeft. Helaas zie ik toch regelmatig het tegenovergestelde en zegt men achteraf "oeps, dat was toch niet zo handig". In mijn werk kom ik veel achterstallig of verkeerd onderhoud tegen waardoor je dan (veel te laat) toch weer moet kiezen tussen 2 kwaden. We gaan het zien de komende jaren. Ik zou er over 5 jaar wel eens langs willen lopen met de personen die de expert opinion hebben opgesteld. Groet, Oskar
17 december 2024
Het hoofdwegennet is op 1 september opengesteld voor autoverkeer, aan het onderliggende wegennet moest toen nog veel gebeuren. Fietspaden vallen ook onder het onderliggende wegennet. Gelukkig zijn de meeste van deze werkzaamheden in de eindfase op een paar uitzonderingen na. Het is niet zo dat fietspaden geen prioriteit hebben, maar we snappen heel goed dat het voor buurtbewoners allemaal lang duurt. We vinden het belangrijk om gestremde fietspaden waardoor mensen ver moeten omfietsen eerst aan te pakken voor zover dat mogelijk is. Voor het fietspad aan de oostkant van het Noord-Willemskanaal tussen de Parkbrug en de Muntingbrug hoeven mensen niet ver om te fietsen, zij kunnen via de westzijde van het Hoornsediep rijden. Dit fietspad wordt in het eerste kwartaal van 2025 gerealiseerd. Hiervoor wordt de oprit vanaf de Parkweg richting de ovonde afgesloten. Zodra we meer informatie hebben over de exacte data zullen we dat laten weten.
17 december 2024
Oskar, ik heb je vragen voorgelegd aan onze landschapsarchitect. Ik hoop je vragen hiermee te beantwoorden: Er is bewust gekozen voor de opgaande groeiwijze van de iep Ulmus ‘Columella’, zodat de bomen geen brede kroon krijgen en buiten de vrije ruimte van de rijbanen blijven. De keuze voor boomsoort is tot stand gekomen na expert opinion op de beplantingskeuze en de groeiomstandigheden langs de Parkway. De Ulmus Columella kwam als meest geschikt uit deze expert opinion naar voren. De plataan en linde zijn boomsoorten die vaker binnen de gemeente Groningen toegepast worden in de openbare ruimte en als goede straatbomen te boek staan. De gemeente is dan ook bekend met het onderhoud ervan. Alleen lindesoorten die geen last hebben van honingdauw zijn voorgeschreven en worden geplant binnen Aanpak Ring Zuid. Het contract is al ca 10 jaar geleden geschreven. Toen was het nog minder gemeengoed om meerdere soorten toe te passen enerzijds. Anderzijds is er voor sommige locaties ook bewust de afweging gemaakt waarbij er gekozen is voor een eenduidig beeld met een enkele boomsoort.
17 december 2024
Beste Henny, wat raar dat je geen uitnodiging in de bus hebt gehad, want de Scheldestraat behoort zeker wel tot het bezorggebied. Ik zal de klacht doorgeven. Maar gelukkig ben je via een ander kanaal op de hoogte gesteld. Je bent van harte welkom! Alle informatie staat hierboven in het artikel. Tot vrijdag op de kerstmarkt!
17 december 2024
Ik hoor er nu voor het eerst van. Dit doordat het lutje repaircafe Rivierenbuurt het als bericht op de app ‘Next door’ plaatste en ik nieuwsgierig werd naar de Kerstmarkt. Ik woon in de Scheldestraat maar heb hier geen informatie over in de brievenbus gehad zoals in het bericht staat. Staat daar nog iets extra’s op? Ik hoor het graag.