13 juni 2023
Helemaal mee eens Anton, ik begrijp nog steeds niet hoe de Gemeente Groningen aangeeft lopen en fietsen voorop wil zetten binnen de ring ten kostte van de Auto, maar tegelijkertijd wel met dit project komt waardoor er vele male meer autobewegingen richting de binnenstad mogelijk zijn... Hoe rijmt dit?
13 juni 2023
Graag zou ik vernemen of ik mijn werkgever aan de Kielerbocht 5 nog goed kan bereiken.
13 juni 2023
Ik mis de afweging voor de optie om de oversteek onder het Emmaviaduct door (t.h.v. de IJsselstraat) te behouden. Waarom wordt deze niet permanent gemaakt? Aan weerszijden van het Emmaviaduct lijkt wel wat ruimte om het fietspad te verbreden zodat het tweerichtingsverkeer toelaat (aan de Brailleweg is dat wat lastig in te schatten aan de kaartjes, maar er ligt momenteel een megabrede strook asfalt en aan de kant van de Hoornsediep zijn de trottoirs zo breed dat er wel een stukje kan worden opgeofferd aan een breder fietspad tot de IJsselstraat). Dan steken fietsers alleen de oprit Brailleweg ri. Emmaviaduct over (die vanwege de verkeerslichten genoeg rustige momenten kent) en de (m.i. best rustige straat) Hoornsediep. Wie van centrum naar Zuid fietst of andersom fietst geen meter om als de oversteek op deze manier wat meer naar het Noorden komt te liggen. Wie van de Muntingbrug naar de Papiermolentunnel fietst moet ±500 meter omrijden (dat is nog geen 2 minuten) en wint die tijd misschien wel terug omdat die niet een weg hoeft over te steken waar elke 4 seconden (!!) een auto passeert. En auto's die vanaf de ovonde naar het Emmaviaduct willen kunnen lekker doorrijden. Win-win?
12 juni 2023
Slecht, slecht, slecht…. De gemeente heeft zich mooi laten belazeren, ook hier weer…. Veel, heel veel miljoenen voor de autoafhandeling, en dan niet kunnen afdwingen dat de fietsverbindingen minimaal op dezelfde manier behouden blijven. Dan ook nog een keer een aanpassing omdat het veel drukker (met auto’s) wordt, en dan nog een verslechtering “stukje naar het noorden verplaatst” voor de fietsers…. En vervolgens zeggen “de gemeente heeft er geen geld voor”… kolder! De Amaliatunnel is afgebroken om auto’s meer ruimte te geven, dan moet er uit datzelfde autopotje een minstens gelijkwaardige oplossing voor fietsers komen! Wat vroeger fietsstad Groningen was, wordt meer en meer aangepast ten koste van fietsers om auto’s meer ruimte te geven….
9 juni 2023
Rechtsaf richting Parkburg kan wel, gelijk links de stoep op en je kunt bij het water langs richting de Muntingbrug. Er zijn nog geen doden en amper gewonden gevallen dus gaat prima toch?
9 juni 2023
Hoe staat het hiermee?? Het is nog helemaal niet af, er is nog geen nieuwe brug. Moet de planning van deze werkzaamheden niet open staan met een reeële einddatum?
8 juni 2023
Dat is goed nieuws. Fijn.
8 juni 2023
Hans en Johannes, ik heb een reactie van de gemeente. De verwachting is dat in de toekomst de doorstroming en de verkeersveiligheid op dit punt gaat verbeteren. Nu zijn er nog wegen afgesloten en dat zorgt voor opstoppingen. De gemeente houdt in de gaten of de situatie op dit punt zich inderdaad verbetert, en of er nu of in de toekomst aanpassingen nodig zijn.
8 juni 2023
komen er op voorhand ook al overzichten hoe de betreffende locaties te benaderen zijn?
7 juni 2023
Mathijs, langs de Brailleweg ligt een deel van het oude fietspad nog. Verderop, meer naar het zuiden, hebben we de Brailleweg verlegd. Daar is nu geen ruimte voor een fietspad naast de weg. Wanneer de Brailleweg op zijn uiteindelijke plek ligt, ontstaat er ruimte om een nieuw fietspad aan te leggen, tussen de Parkbrug en de fietsvallei aan de Brailleweg. Het Hoornsediep westzijde, bij de Action, maakt geen onderdeel uit van ons plan. Op je derde vraag heb je het antwoord inmiddels al gezien, denk ik. De onderdoorgang bij de Julianabrug is begin deze week weer open gegaan voor fietsers en voetgangers.