28 juni 2023
Piet Hoogeveen , dit is de uitvullaag voor de asfaltconstructie.
27 juni 2023
Er staat dus nog veel te gebeuren deze zomer. Wat me verbaast is dat van 10 juli tot 4 september vanaf Drachten ook de verbinding naar de Westelijke Ringweg dicht is. Immers, dit is normaalgesproken de omleidingsroute (en verder via Ring Noord en Oost) omdat de N7 verderop, bij de Euvelgunnerbrug, deze zomer in beide richtingen ook weer dicht is. Verkeer vanuit Drachten richting Duitsland kan nu niet makkelijk vanaf de N7 deze omleidingsroute bereiken. Wat wordt de aanbevolen route voor Drachten richting Duitsland? En was het niet mogelijk om vanaf de zuidelijke rijbaan van N7 (direct na de werkzaamheden aan afrit 36), een kleine doorsteek te maken naar de parallelbaan om zo toch de Westelijke Ringweg te kunnen bereiken? Zo'n doorsteekje zou in deze situatie heel handig zijn geweest.
26 juni 2023
Wel bijzonder dat de val van de brug van ver moet komen terwijl er een bruggenbouwer er pal naast ligt. Kost bijzonder veel aan onnodig transport en bovendien niet milieuvriendelijk. Wat is de reden dat Rusthoven B.V. de val niet mocht maken?
26 juni 2023
Hans, ik begrijp je verbazing. Hoe hoog de geluidsschermen moeten zijn, wordt bepaald door de uitkomsten van het akoestisch onderzoek. Bij het maken van de impressies waren die uitkomsten kennelijk nog niet bekend. Bij een akoestisch onderzoek wordt bekeken hoeveel geluid het verkeer produceert op verschillende plekken. De hoogte van de gebouwen heeft hier invloed op. Als het geluid hoger is dan wettelijk bepaald, moet de wegbeheerder maatregelen nemen. Dat was bij dit viaduct over de Paterswoldseweg ook zo. De eerste maatregel is dat er op de ringweg ter hoogte van de Paterswoldseweg stil asfalt wordt gelegd (tweelaags ZOAB fijn). Daarna is gekeken of er ook geluidsschermen nodig zijn. Uit de berekeningen bleek dat er aan de noordzijde geluidsschermen nodig zijn van 2 meter hoog, en aan de zuidzijde van 4 meter hoog. In principe worden de schermen niet hoger dan nodig. Deze schermen op de viaducten worden uitgevoerd als een barrier (lage tussenmuur) met daar bovenop een glazen geluidsscherm, zoals ook te zien is op de impressie. De hoogteverschillen hebben zoals gezegd te maken met de hoogte van de gebouwen in de omgeving. Het appartementengebouw ten zuiden van de N7 en ten westen van de Paterswoldseweg heeft vijf woonlagen, terwijl het appartementencomplex aan de noodzijde vier woonlagen heeft. Dit kan voor een deel het verschil in hoogte van het geluidsscherm verklaren. Verder speelt uiteraard ook de afstand tot de weg mee. Het uitgangspunt is dat het geluid op de gevel zeker niet minder mag zijn dan in de situatie in 2014, het jaar waarin het Tracébesluit is genomen. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat met alle maatregelen die worden genomen, het aantal woningen met geluidshinder afneemt. Een jaar na voltooiing van het project gaat Rijkswaterstaat onderzoek doen of het geluid overal aan de normen voldoet. Zo niet, dan zijn aanvullende maatregelen verplicht.
24 juni 2023
Tablet een kwart slag draaien helpt
23 juni 2023
Niet dus... Geen toegang tot andere containers. De gemeente kan zoveel beweren, net als andere (semi) overheden. Het zal wel de invloed van alle AI zijn die daar werkt (niet werkt dus eigenlijk...) Ik mail wel met een foto van de melding in het display.
23 juni 2023
Egbert, excuus voor de late reactie. Op plekken waar bomen, struiken en gras komt, brengen we teelgrond aan. Daar waar bomen voorzien zijn, heeft deze teelgrond een laagdikte van circa 1 meter. Op locaties met gras of kruidenvegetatie volstaat een minder dikke laag teelgrond. Meer informatie hierover lees je in ons artikel https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/verhalen/slimme-vraag/slimme-vraag-welke-lagen-grond-komen-deksels/
23 juni 2023
Maarten, we hebben contact gehad met de gemeente en zij hebben ons verteld dat iedere bewoner van de Maaslaan geautoriseerd is voor drie ondergrondse huisvuilcontainers in de straat. De container waar jullie eerst niet bij konden, schijnt inmiddels weer toegankelijk te zijn. Als dat niet zo is, graag een mail naar info@aanpakringzuid.nl.
23 juni 2023
Maarten, excuus dat het zo lang duurt. We zijn dit nog aan het uitzoeken. We komen erop terug.
23 juni 2023
Michel, ja, dat gaat aan het eind van het project nog wel gebeuren. We weten nog niet precies wanneer.