7 november 2023
Gerrit Jan, ja, het viaduct is aan de noordzijde open. Daar kun je als voetganger onder de A28 door.
7 november 2023
Pieter, het kijkgaatje in de wand van de opening is een klein grapje van de ontwerper. In het ontwerp is op verschillende manieren de historie van deze plek verwerkt. In de achttiende eeuw was het Sterrebos zo aangelegd dat je tussen de rijen bomen door de spits van de Martinitoren kon zien. Dat kan nu niet meer, al was het maar vanwege alle bebouwing. Met dit kijkgaatje komt dat idee weer terug. De bestaande ringweg hoort straks ook bij het verleden, vandaar dat daarvoor ook aandacht is in het ontwerp. De vraag over voorwerpen die in de verdiepte ligging kunnen vallen, is door ons beantwoord in dit webartikel: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/verhalen/slimme-vraag/slimme-vraag-bewaken-we-veiligheid-openingen/ Over de ovonde: bij het opstellen van het ontwerp is met verkeersmodellen berekend hoeveel verkeer hier gaat rijden. Op basis hiervan is het ontwerp gemaakt. Zodra de ovonde in gebruik is, zullen we deze situatie in de gaten gaan houden. Als het verkeer hier vastloopt, zoals u vreest, zullen we bekijken welke maatregelen nodig zijn.
7 november 2023
De Marcellus Emantslaan is momenteel ook afgesloten, waarom is het niet opgenomen in de kaarten? Het is voor Wijert Zuid nu erg onoverzichtelijk.
6 november 2023
Dat monument is idd persoonlijk, ik vind het wel aardig en het staat aan het uiterste einde van het park, niet middenin ofzo. En tegen mensen die bewust dingen in de verdiepte ligging willen gooien doe je weinig, dat kan ook vanaf een willekeurige brug al. Voetballen eromheen zal wel gewoon verboden worden? Zal sowieso wel wat parkpolitie gaan lopen denk ik.. Die ovonde is wel een draak van een ontwerp. Fietsers, voetgangers en bestemmingsverkeer voor de Rivierenbuurt gaan er ook op achteruit t.o.v. de oude situatie. Drukte ri. centrum zal nog moeten blijken met die extra stromen vanuit Drachten en de Hereweg, maar het is natuurlijk de bedoeling dat er zoveel mogelijk via ring West danwel Europaweg omgereden wordt gebruikmakend van de verbeterde doorstroming Julianaplein.
5 november 2023
@Pieter: wat betreft de ovonde heb je helemaal gelijk. In feite is het Julianaplein (met alle problemen van dien) veplaatst van het snelwegniveau naar het stedelijk wegennet (met fietsers en voetgangers!). Rijkswaterstaat heeft gewonnen en de stad heeft veloren. Dit kun je onze gemeentelijke bestuurders en politici echt verwijten. Die ovonde hoort niet midden in een stad thuis.
5 november 2023
Ik vind het er prachtig uitzien. Een aanwinst voor Groningen! Zo te zien is er veel aandacht geweest voor details en een stijlvolle inrichting van het park. Zie bijvoorbeeld de wanden van de spoortunnel, de keien die de Hondsrug moeten verbeelden, en de aansluiting op de stadstuin bij DUO. Wat ik nog mis zijn enkele kleine ruiten of kijkgaten in de muren rondom de ringweg, zodat je ook nog iets van het verkeer kunt zien dat onder het park door rijdt. Ook begrijp ik wel dat er zorgen zijn over voorwerpen die in de tunnelbak kunnen terechtkomen. Vlakbij het deel waar de ringweg geen overkapping heeft lijkt een grote grasvlakte gepland. Een leuke plek om bijvoorbeeld te voetballen. Maar wat als de bal uit koers raakt? Het lijkt me geen pretje om als automobilist een bal op je ruit te krijgen. Of wat te denken van idioten die zo stoer zijn om 'voor de lol' een leeg bierflesje over de rand te gooien? Dat risico bestaat weliswaar ook bij gewone viaducten, maar een viaduct op het platteland is wat anders dan een park in een stad met veel jongeren. Misschien zie ik te veel beren op de weg. Maar als je ziet hoeveel onbezonnen mensen er tegenwoordig zijn, en hoe dicht rond de opening van de verdiepte ligging een wandelpad is gepland, dan ben ik er niet gerust op. Ik zou alvast maar een offerte voor een stevig metalen net opvragen.
5 november 2023
Ik snap er nog niets van. Ligt misschien aan mij ;-) maar kan je in de periode 6-17 november nu wel of niet onder de Ketwich Verschuurbrug door als voetganger?
4 november 2023
Mooi filmpje waarvan de werkelijkheid er toch heel anders uit zal gaan zien. Is het niet vreemd dat er gemotiveerd wordt om bij de verdiepte liggen te gaan kijken van uit een kijkgaatje? Wat voegt dit nou eigenlijk toe? In het verleden is jullie door anderen ook vaker de vraag gesteld hoe het zit met voorwerpen die in de verdiepte ligging terecht kunnen komen. Zoals een voetbal. En wie wil nou die oude betonnen ringweg in een park zien staan, ik vind het echt geen goed monument, de ring moest en zou weg haal hem dan ook volledig weg. Wat voor aandenken moet je aan zo stom beton iets nou houden? Ik snap dat niet, maar dat is persoonlijk. Steek je geld in de veiligheid van die ovonde dan in een kijkgaatje met een stom schilderij aan de overkant. Wat betreft de veiligheid van de turbo ovonde, gaan jullie ook maar niet op in en verwijzen naar de provincie. Nou als je op de provincie moet wachten voor een antwoord ben je een jaar verder. In het verleden al eerder ervaring mee gehad. Jullie bouwen toch volgens ontwerpen die getoetst zijn, maar zodra (kritische) vragen worden gesteld zijn jullie niet thuis. De verkeerstromen van de ovonde die nu open zijn voor gebruik, laten al zien dat het straks een ramp wordt. En het 100% dat lang niet alle automobilisten nu kiezen voor deze route. Probeer straks maar eens (2024) in de drukke ochtend vanaf de verdiepte ligging naar het centrum te rijden via die ovonde, het gaat daar vastlopen zonder enige regeling. Dus loopt de boel ook vast op de nieuwe ring. Waarom blijven jullie stil hierover???? Waarom geen reactie, en hou op met excuses. Daar heb ik de broek vol van. Ik wil echt graag meer weten over die veiligheid en vind dat dat jullie taak is om de verduidelijken.
3 november 2023
Het ging met name over de voetgangers, het omlopen is wel belachelijk. Waarom niet een kant open houden. Fietsers en auto's omrijden oke maar omlopen is wel een stuk.
3 november 2023
Bedankt voor het aanpassen, stuk helderder zo!