21 oktober 2013
<span style="font-size: small;"><span style="font-family: Calibri;">@Alex </span></span> <span style="font-size: small;"><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-family: Verdana;">Als het plan gerealiseerd is, kunt u op drie manieren richting Assen/Drachten komen: </span></span></span> <span style="font-size: small;"><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-family: Verdana;">1. U rijdt via de Meeuwerderweg de wijk uit. Via de Griffeweg gaat u naar de Europaweg. Vanaf daar neemt u de oprit naar de zuidelijke ringweg. </span></span></span> <span style="font-size: small;"><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-family: Verdana;">2. U gaat via de parallelweg langs de Europaweg (die ook Europaweg heet) en de Barkmolenstraat naar de Griffeweg. Vanaf daar weer via de Europaweg naar de zuidelijke ringweg. </span></span></span> <span style="font-size: small;"><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-family: Verdana;">3. U rijdt via de route langs de kantoren van Essent/Menzis naar de Boumaboulevard (bij de Euroborg) en de Europaweg, en neemt daar de oprit naar de zuidelijke ringweg. Nadat u op de zuidelijke ringweg door de verdiepte ligging bent gereden, houdt u voor het Julianaplein rechts aan om in de richting van Assen te gaan, of u gaat rechtdoor richting Drachten. Deze en andere routes vindt u ook met behulp van de routekaart op deze website (zie Plan > Routekaart).</span></span></span>
19 oktober 2013
Helemaal met de vorige inzender eens. Daar komt nog bij dat er verschuivingen zijn van straten zonder huizen naar straten waar wel veel huizen staan. Spijtig te moeten concluderen dat de berichtgeving toch wel erg eenzijdig is.
19 oktober 2013
Dit bericht is uitermate misleidend. Er zit een foutenmarge van 30% op de verkeersramingen. Dus als de berekeningen een daling van 1% aangeven is dit NIET significant. Je kunt hooguit zeggen dat er binnen de kaders van de modelberekeningen geen significante verandering in de verkeersintensiteit plaatsvindt. Met dit soort pertinente onjuistheden in de informatieverstrekking voeden jullie het wantouwen jegens de plannen en de organisatie. Ik stel voor dat jullie het bericht rectificeren.
16 oktober 2013
<span style="color: black;">@Remko Varkevisser: Natuurlijk tellen alle tijdig ingediende zienswijzen mee, ongeacht of ze bij de gemeente of het CPP zijn ingediend. We zorgen ervoor dat elke zienswijze op het juiste adres terecht komt: die over het OTB/MER bij het Centrum voor Publieksparticipatie en die over de ontwerp inrichtingsplannen bij de gemeente. We hebben nog niet alle zienswijzen kunnen bekijken, maar hebben al wel gemerkt dat sommige verkeerd zijn geadresseerd. En het komt ook voor dat een deel van de zienswijze over het OTB/MER gaat en een deel over de ontwerp inrichtingsplannen, waardoor we de zienswijze moeten opsplitsen. Hierdoor kunnen de aantallen van 312 (OTB/MER) en 73 (ontwerp inrichtingsplannen) zienswijzen nog veranderen. </span> Uit jouw reactie blijkt dat we dit in bovenstaand artikel niet duidelijk genoeg hebben omschreven. Daarom hebben we inmiddels de tekst aangepast.
16 oktober 2013
Ik woon in de ooterpoort aan het Winschoterdiep. Hoe kom ik richting Assen en/ of Drachten nu woon ik bijna bij de afslag oosterpoort. Als alles doorgaat wanneer is dit plan gerealiseerd?
16 oktober 2013
Zienswijzen wel ingediend, maar ze tellen misschien niet mee omdat ze niet 'via de juiste procedure zijn ingediend'!? Klinkt veelbelovend! :-(
15 oktober 2013
@Ben Koorevaar, PN en DJ: we gaan zo snel mogelijk reageren op jullie vragen en suggesties.
10 oktober 2013
@Victor in bovenstaande reactie van jou lees ik dat de Savorin Lohmanlaan geen doorgaande route wordt. De Goeman Borgesiuslaan dus wel. Iedereen heeft dit tot nu toe ontkend, maar jullie willen dit kennelijk dus toch. De ENIGE manier om te voorkomen dat de Goeman Borgesiuslaan een doorgaande route wordt is deze ook 30 km/ uur te maken. De maatregeltjes die jullie nu voorstellen voor de Goeman Borgesiuslaan zijn niet voldoende.
10 oktober 2013
Inderdaad, na sluiting spoorovergang Esperanto EN DAARBOVENOP verwijderen op- en afritten. De door de raad ingehuurde expert bevestigt NB zelf dat de verkeersmaatregelen in Helpman het gevolg zijn van het laten vervallen van de op- en afritten en de parallelstructuur. Ik zou willen voorstellen dat degenen die nog steeds beweren dat het oost-west verkeer in Helpman niet toeneemt even contact met hem zoekt. Verneem graag de reactie.....
10 oktober 2013
@D. Bosscher: U geeft aan dat het plan voor de zuidelijke ringweg er toe leidt dat de ringweg zijn verdeelfunctie verliest en een snelweg wordt dwars door de stad. Het verkeer wordt volgens u door de wijken gejaagd. Een fietstunnel bij de Esperantoweg of de Helper Brink kan volgens u voor de gewenste verbinding zorgen tussen de wijken aan weerszijden van het spoor. Het plan Aanpak Ring Zuid zorgt er echter juist voor dat de ringwegen meer verkeer trekken. De bereikbaarheid van de stad wordt groter, doordat de aansluiting van de stad op de ring op tal van punten verbetert. Dat is ook de bedoeling, want ca 80 % van het verkeer op de ring moet in de stad zijn. De verkeersberekeningen die zijn gedaan voor het MER ondersteunen dit. Zie hiervoor het MER, paragraaf 2.4 en de kaarten met de verkeersprognoses, op deze website te vinden via Bibliotheek > Plandocumenten. De zuidelijke ringweg wordt aantrekkelijker, doordat het verkeer beter doorstroomt en reistijden via de ring afnemen. Dat maakt het minder aantrekkelijk om door de wijken te rijden. De Helperzoomtunnel vervangt de huidige spoorwegovergang bij de Esperantostraat en leidt niet tot meer verkeer door de wijken. De aanleg van de tunnel, met daaraan gekoppeld de uitvoering van het verkeersplan Helpman/Coendersborg, leidt wél tot een wijziging van de verkeersstromen door de wijk. Dat blijkt uit de verkeersprognoses voor de wijk Helpman/Coendersborg. Ook hiervan vindt u een kaart in de bibliotheek van de website. Het grootste deel van Helpman /Coendersborg wordt 30 km gebied. Ook in de Savornin Lohmanlaan gaat de maximumsnelheid omlaag naar 30 km/uur. De inrichting van de straat wordt daarop aangepast. De kruisingen met de Verlengde Hereweg en de Helperzoom worden zo ingericht (uitritconstructies) dat duidelijk is dat de Savornin Lohmanlaan onderdeel is van het 30 km gebied en niet van een doorgaande route. Ook komen er in de straat verkeersplateaus om veilig over te steken. Het verkeersplan voor Helpman is ontwikkeld in nauw overleg met de scholen in Helpman. De projectorganisatie gaat het plan de komende tijd nog verder uitwerken, samen met bewoners, scholen en bedrijven. Uitgangspunt daarbij is dat de Helperzoomtunnel behalve voor fietsen ook voor auto's toegankelijk wordt. Een fietstunnel volstaat niet. Behalve voor auto's is de tunnel ook hard nodig voor bussen en hulpdiensten. Die kunnen het spoor immers niet meer oversteken na sluiting van de huidige spoorwegovergang.