4 november 2013
@PN: Dank voor uw reacties, we komen hier zo snel mogelijk op terug.
4 november 2013
Beste Jos, Van dit antwoord schrik ik behoorlijk. Het geeft aan dat jullie ofwel niet begrijpen hoe statistiek werkt, ofwel bewust incorrecte informatie geven. Beide mogelijkheden geven weinig vertrouwen in jullie organisatie. In het bijzonder: Je geeft aan dat de marges niet van toepassing zouden zijn bij het vergelijken twee cijfers uit hetzelfde verkeersmodel. Onbegrijpelijk dat je dit durft te beweren. Bij zo een vergelijking is het JUIST noodzakelijk om de marges expliciet in de berekening mee te nemen. Dan blijkt dat 1% verschil NIET significant is. Misschien moeten jullie je basiskennis van de statistiek eens opfrissen. Groet, Dirk
1 november 2013
Om zo goed mogelijk te kunnen inschatten welke gevolgen de ombouw van de ringweg heeft voor de wegen in Groningen, zijn verkeersprognoses gemaakt. Het jaar 2030 is daarbij het toetsingsjaar. Daarbij worden telkens twee situaties met elkaar vergeleken: 1. de projectsituatie: de verwachte verkeersstromen die ontstaan na ombouw van de ringweg en alle bijbehorende verkeersmaatregelen in de wijken; 2. de referentiesituatie: de verwachte verkeersstromen wanneer de ringweg níét wordt omgebouwd en alles blijft zoals het nu is. Beide prognoses zijn gebaseerd op een verkeersmodel dat we gebruiken. De marge van 20 tot 30 procent die u noemt, geldt voor de absolute verkeersaantallen van individuele wegen zoals te vinden in de kleurenkaart. Het gaat daarbij om het verschil tussen de werkelijkheid in 2030 en de cijfers uit het verkeersmodel. De 1% afname is echter het verschil tussen de projectsituatie en de referentiesituatie voor het totaal van alle onderliggende wegen in de stad. Hierbij vergelijken we dus twee cijfers uit het verkeersmodel met elkaar en is de marge niet van toepassing. We hebben zojuist ook een achtergrondartikel geplaatst waarin we nader ingaan op het gebruik van verkeersmodellen.
31 oktober 2013
@ Victor Ik ondersteun de door DJ uitgevoerde analyse volledig. Uit persoonlijke waarneming kan ik concluderen dat 's ochtends vroeg (voor 7 uur) veel verkeer op de (verlengde) Hereweg vanuit Haren de oostelijke oprit in het Sterrebos neemt. Ze nemen deze route niet omdat dan al het Julianaplein volstaat. Nee, het is gewoon korter. En dit gaat straks allemaal dwars door Helpman. De straten (de Savornin Loman/Goeman Borgesiuslaan)in Helpman kleuren rood door verkeer van buiten de wijk dat nu nog over de ring gaat. Daarom fungeren deze straten in Helpman wel degelijk als "ringweg door de wijk". Gaarne uw reactie.
31 oktober 2013
@ Victor Mede naar aanleiding van de reactie die U hierboven gaf over de verbeterde aansluiting op de ring "op tal van punten". In de Informatiekrant Groningen Bereikbaar meldt de hoofdingenieur-directeur rijkswaterstaathet volgende. Ik citeer: "De zuidelijke ringweg moet dus veel aanknopingspunten hebben, zodat de bewoners van de stad gemakkelijk vanuit hun wijk de ring kunnen bereiken". Hoe kun je zoiets zeggen wanneer de oostelijke op- en afritten bij de Hereweg, de oprit vanaf de Helperzoom en de op- en afritten in de Oosterpoort allemaal verdwijnen? In mijn ogen is dit bedenkelijke voorlichting die het wantrouwen in al het voorlichtingsmateriaal vergroot. Gaarne Uw reactie.
31 oktober 2013
@ Victor: Om van de Hereweg naar Helperzoom/DUO, Oosterpoort of Europaweg te komen kun je nu nog de opritten/parallelbaan bij het Sterrebos nemen. Straks niet meer. Waar denkt U dat het verkeer dan langs zal gaan? Juist ja, door de Helperzoomtunnel en dus ook door de de Savornin Lomanlaan en Goeman Borgesiuslaan. Graag hierop Uw reactie.
29 oktober 2013
@DJ: we hebben inmiddels een afspraak met u gepland om uw suggesties te kunnen bespreken. Ik stel voor dat we dit onderwerp meenemen in dat gesprek. Als er daarna nog aanleiding is om e.e.a. te verduidelijken dan kunnen we daar op de website een nadere toelichting op plaatsen.
29 oktober 2013
@Emma: Uw veronderstelling dat de meeste op- en afritten van de zuidelijke ringweg worden gesloten klopt niet. Wat verdwijnt, zijn de huidige op- en afritten bij de Hereweg en de op- en afrit bij de Oosterpoort in westelijke richting. De op- en afritten bij de Hereweg worden vervangen door de nieuwe verbindingsweg (in twee richtingen) tussen de Hereweg en de Brailleweg. Verder komt er een nieuwe aansluiting op de zuidelijke ringweg vanaf de Vondellaan. Deze is vooral bedoeld voor het verkeer van en naar De Wijert. Bovendien komen er op tal van punten nieuwe of verbeterde aansluitingen op de ring. Dit zorgt ervoor dat het verkeer dat in de stad moet zijn (80 % van het verkeer) meer gebruik gaat maken van de ring en daardoor niet de wijken extra belast.De Helperzoomtunnel zorgt niet voor méér verkeer door Helpman, zie voor een uitgebreide toelichting mijn bovenstaande antwoorden.
23 oktober 2013
@ Victor. Hier maken jullie er echt een potje van. Welk verkeer willen jullie verzamelen op de Goeman Borgesiuslaan? Neem bijvoorbeeld de bewoners van de Troelstralaan, of de Chopinlaan die naar de Verlengde Hereweg willen. Ik mag toch aannemen dat zij zich gaan verzamelen op de Savorin Lohmanlaan? En niet op de Goeman Borgesiuslaan? Dat klopt toch? Dus is de Savorin Lohmanlaan ook een verzamelweg. Wat is dan nog het functieverschil? En waar komen die extra 2500 auto's vandaan die op de Goeman Borgesiuslaan gaan rijden? Kun je dat aangeven? Dit moet direct uit jullie modellen rollen. Ik heb het ook nagerekend, en uit deze berekeningen komt dat 1000-1500 van de extra auto's die per dag van de Goeman Borgesiuslaan gebruik gaan maken helemaal geen vertrekpunt of bestemming in Helpman hebben. Dus toch doorgaand verkeer. Graag zie ik jullie exacte berekeningen voor de herkomst van de extra 2500 auto's op de Goeman Borgesiuslaan.
23 oktober 2013
@DJ: De Savornin Lohmanlaan wordt inderdaad geen doorgaande route voor verkeer dat niet in de wijk hoeft te zijn. Dat geldt ook voor de Goeman Borgesiuslaan. Ook deze straat wordt na de aanleg van de Helperzoomtunnel géén doorgaande route voor het verkeer van buiten de wijk. De twee straten hebben in het verkeersplan wel verschillende functies. De Goeman Borgesiuslaan en de Helperzoom (het gedeelte ten zuiden van de Helperbrink) zijn in het verkeersplan aangeduid als de ‘verzamelwegen’ in de wijk. Deze wegen ‘verzamelen’ het verkeer uit de wijk en ‘brengen’ dit naar de twee gebiedsontsluitingswegen aan de rand van de wijk (Hereweg/Verlengde Hereweg en Duinkerkenstraat). In het verkeersplan stellen we daarom voor hier de maximale snelheid van 50 km/uur te behouden. Tegelijkertijd stellen we voor op een aantal cruciale punten in deze straten maatregelen te treffen om de oversteekbaarheid (en daarmee de verkeersveiligheid) te waarborgen.