25 augustus 2014
Met de zogenaamde ontmoediging voor doorgaand verkeer in de wijk, helpt dit plan niet om verkeer binnen de wijk op een vlotte manier van oost naar west te laten gaan zonder over een deel van de nu al veel te drukke Verlengde Herenweg te moeten gaan. Bovendien.... Je kunt de wijk vanuit de zuid-oostelijke hoek straks niet meer fatsoenlijk uit richting het westen (a28) zonder óf om te rijden of te proberen over de Verlengde Herenweg te komen... Wat een idioot plan!!! Vanuit de hoek Goeman-Helperzoom kost het nu gemiddeld 3 minuten om de stad uit te komen richting oosten (afrit Kemkesberg zonder stoplichten) , 6 minuten richting zuiden (4 stoplichten + file op de van Ketwich) en westen (2 stoplichten). Met de door jullie bedachte ideeën zijn we veel langer onderweg.... Temeer omdat iedereen over de verzamelweg zal moeten gaan....
25 augustus 2014
Waarom is er gekozen voor een opening ter hoogte van de Frontier en de woontoren aan de Esperantolaan? Dit is het dichtsbewoonde gedeelte langs de ring. Zoals in bevoenstaande reactie (Gepubliceerd door Jos op 11 - 3 - 2014) is aangegeven, zal door het plaatsen van een geluidsscherm geluidhinder voor lager gelegen woningen afnemen. Het lijkt mij dan ook logisch om de deksels te plaatsen ter hoogte van de hogere bebouwing. Daarnaast vind ik het opvallend dat juist ter hoogte van de DUO toren, waar de minste woningen staan, de grootste vergroenig plaats zal vinden. Dan lijkt het me logischer om de ring hier open te houden (het gat dus naar de andere kant van het spoor te verplaatsen)
23 augustus 2014
Blijven het Helperdiepje cq. de toekomstige waterpartijen bij het Gomaruscollege net zoals nu d.m.v. een duiker in verbinding staan met het Noord-Willemskanaal ? Ik stel deze vraag mede namens de sportvissers, die wel eens in het Helperdiepje vissen. Zonder doorstroming zal de waterkwaliteit achteruit gaan.
21 augustus 2014
@Menno Mulder:<span style="mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; color: black; mso-fareast-language: NL; mso-bidi-font-style: italic;"> Gebiedskennis is inderdaad erg belangrijk om het verkeer goed te kunnen sturen over het beschikbare wegennet. Daarom worden hier vooraf plannen (zogenaamde scenario's) voor opgesteld. Dat doen verkeerskundigen uit de regio samen met de wegverkeersleiders van de Verkeerscentrale Noord- en Oost Nederland in Wolfheze. Uiteraard kunnen zich ook onverwachte situaties voordoen. Daarbij spelen de plaatselijke weginspecteurs een cruciale rol. Met hun kennis en ervaring in de regio bepalen zij samen met de verkeersleiders in Wolfheze welke maatregelen dan het beste zijn. Kortom: ondanks de afstand tussen Groningen en Wolfheze is er voldoende gebiedskennis aanwezig om de juiste maatregelen te kunnen nemen!</span>
21 augustus 2014
<span style="mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;">@rubens: Net als in de huidige situatie is het in de toekomstige situatie niet mogelijk om vanaf de Verlengde Hereweg (vanuit het noorden) linksaf richting de Helper Brink te rijden. Er blijven echter meerdere routes bestaan naar de scholen, waaronder de route die u beschrijft, via de De Savornin Lohmanlaan, de Van Houtenlaan, de Coendersweg en de Haydnlaan. Een kortere route voor het verkeer vanuit het noorden is via de Waterloolaan, de Helperzoom en de Haydnlaan. Verkeer naar het Zernike College, locatie Montessori, kan vanaf de Verlengde Hereweg ook via de Helperoostsingel en de Brinklaan. Vanuit het zuiden kan het verkeer vanaf de Verlengde Hereweg of vanaf de Helperzoom rijden via de De Savornin Lohmanlaan en de Beethovenlaan. Op de terugweg kan het verkeer vanaf de Helper Brink rechtstreeks naar de Verlengde Hereweg of de Helperzoom.</span> <span style="mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;">Met behulp van een verkeersmodel is berekend wat de effecten van het verkeersplan zijn in 2030. Hieruit blijkt dat op de Van Houtenlaan het verkeer toeneemt van circa 500 motorvoertuigen per etmaal naar circa 1.000. Dit aantal past ruimschoots binnen het karakter van de Van Houtenlaan en leidt niet tot een verkeersonveilige situatie. Op de Coendersweg en de Sweelincklaan wordt geen toename van verkeer verwacht. Op de gehele Haydnlaan neemt het verkeer af (zie ook de <a href="http://www.aanpakringzuid.nl/effecten/verkeerskaart/">verkeerskaart</a> op deze website).</span>
20 augustus 2014
er is een probleem met de oost-west verbinding ten zuiden van het centrum. Er zijn er drie, voor het station langs, de ringweg en de Ebelsweg. Ik sluit de sluipwegen uit. 80% van het verkeer op de zuidelijke ringweg is plaatselijk verkeer, met name woonwerkverkeer. Hier wordt m.i. te weinig rekening mee gehouden met opstoppingen en file problemen als gevolg. Een gemiste kans is de bouw van Klein Martijn ter plaatse van de Goeman Borgesiuslaan hier had een prima oost-west verbinding kunnen komen richting industrie en kantoor terreinen.
5 augustus 2014
@Menno Mulder: Dank voor uw reactie. Wegens de vakantieperiode kan het iets langer duren voordat de projectorganisatie reageert op uw vraag. Wij streven ernaar uw vraag z.s.m. te beantwoorden.
5 augustus 2014
@ Rubens, Wegens de vakantieperiode kan het iets langer duren voordat u een reactie krijgt van de projectorganisatie. Wij streven ernaar om uw vraag z.s.m. te beantwoorden.
27 juli 2014
Wolfheze is wel erg ver weg. Hebben de wegverkeersleiders aldaar wel voldoende plaatselijke kennis om goed te kunnen functioneren ? wellicht ook een centrale in de buurt van Groningen dus, misschien in het oude kantoor van de voormalige RWS dienstkring Groningen aan de Meerweg in Haren. Deze opmerking komt dus van een oud-RWS'er, die zich ook met verkeer heeft bezig gehouden !
25 juli 2014
Ik begrijp dat het moeilijk is om rekening te houden met al ieders wensen, maar sommige keuzes begrijp ik niet. (als ik het verkeersroutingsplan goed begrijp) Om vanaf de hereweg op de helperbrink te komen moet je via de de savornin lohmanlaan, de van houtenlaan, eind van houtenlaan rechts (coendersweg) links bij de haydnschool richting helperbrink waar je dan links of rechts mag. Mijn verwachting is, omdat bij de hereweg en kant helperzoom geen verkeer de helperbrink meer op mag, de hoeveelheid verkeer in de van houtenlaan en langs de haydnschool (kruising van houtenlaan sweelincklaan) idioot veel en onveilig gaat toenemen. de van houtenlaan is smal aan 2 kanten wordt geparkeerd, bij de haydnschool moet ook veel verkeer langs... Dit lijkt mij 1 van de domste plannen binnen dit gehele project. (nog maar niet te hebben over de waardedaling van woningen in helpman oost en coendersborg)