8 november 2023
@Anja: dat heeft er vooral mee te maken dat het Emmaviaduct nu nauwelijks aansluitingen heeft. Straks kan je rechtstreeks vanuit Drachten en Hoogezand op de ovonde uitkomen en komt ook het verkeer van de Hereweg (waar het nu wel degelijk zeer druk is) noodzakelijkerwijs langs de ovonde, omdat de op- en afritten bij de Hereweg komen te vervallen.
8 november 2023
De ovonde verwerkt toch enkel verkeer van/naar Emmaviaduct en Hereweg? Het Emmaviaduct is voor mijn gevoel echt enorm rustig. Ik rij daar 4 keer in de week tijdens de spits langs en dat gaat op een enkele uitzondering na vlekkeloos. Waarom verwachten jullie hier nu zo'n chaos dan?
7 november 2023
Hallo, alle trappen krijgen armleuningen. Ik heb begrepen dat er geen speciale voorzieningen zijn voor minder validen en mensen met kinderwagen. Maar ik heb deze vraag voor de zekerheid nog even bij de ontwerpers neergelegd.
7 november 2023
We hebben dit even gecheckt. Er is een andere partij hier aan het werk. Onze afdeling verkeer zoekt contact met deze partij/de gemeente voor een oplossing.
7 november 2023
Gerrit Jan, ja, het viaduct is aan de noordzijde open. Daar kun je als voetganger onder de A28 door.
7 november 2023
Pieter, het kijkgaatje in de wand van de opening is een klein grapje van de ontwerper. In het ontwerp is op verschillende manieren de historie van deze plek verwerkt. In de achttiende eeuw was het Sterrebos zo aangelegd dat je tussen de rijen bomen door de spits van de Martinitoren kon zien. Dat kan nu niet meer, al was het maar vanwege alle bebouwing. Met dit kijkgaatje komt dat idee weer terug. De bestaande ringweg hoort straks ook bij het verleden, vandaar dat daarvoor ook aandacht is in het ontwerp. De vraag over voorwerpen die in de verdiepte ligging kunnen vallen, is door ons beantwoord in dit webartikel: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/verhalen/slimme-vraag/slimme-vraag-bewaken-we-veiligheid-openingen/ Over de ovonde: bij het opstellen van het ontwerp is met verkeersmodellen berekend hoeveel verkeer hier gaat rijden. Op basis hiervan is het ontwerp gemaakt. Zodra de ovonde in gebruik is, zullen we deze situatie in de gaten gaan houden. Als het verkeer hier vastloopt, zoals u vreest, zullen we bekijken welke maatregelen nodig zijn.
7 november 2023
De Marcellus Emantslaan is momenteel ook afgesloten, waarom is het niet opgenomen in de kaarten? Het is voor Wijert Zuid nu erg onoverzichtelijk.
6 november 2023
Dat monument is idd persoonlijk, ik vind het wel aardig en het staat aan het uiterste einde van het park, niet middenin ofzo. En tegen mensen die bewust dingen in de verdiepte ligging willen gooien doe je weinig, dat kan ook vanaf een willekeurige brug al. Voetballen eromheen zal wel gewoon verboden worden? Zal sowieso wel wat parkpolitie gaan lopen denk ik.. Die ovonde is wel een draak van een ontwerp. Fietsers, voetgangers en bestemmingsverkeer voor de Rivierenbuurt gaan er ook op achteruit t.o.v. de oude situatie. Drukte ri. centrum zal nog moeten blijken met die extra stromen vanuit Drachten en de Hereweg, maar het is natuurlijk de bedoeling dat er zoveel mogelijk via ring West danwel Europaweg omgereden wordt gebruikmakend van de verbeterde doorstroming Julianaplein.
5 november 2023
@Pieter: wat betreft de ovonde heb je helemaal gelijk. In feite is het Julianaplein (met alle problemen van dien) veplaatst van het snelwegniveau naar het stedelijk wegennet (met fietsers en voetgangers!). Rijkswaterstaat heeft gewonnen en de stad heeft veloren. Dit kun je onze gemeentelijke bestuurders en politici echt verwijten. Die ovonde hoort niet midden in een stad thuis.
5 november 2023
Ik vind het er prachtig uitzien. Een aanwinst voor Groningen! Zo te zien is er veel aandacht geweest voor details en een stijlvolle inrichting van het park. Zie bijvoorbeeld de wanden van de spoortunnel, de keien die de Hondsrug moeten verbeelden, en de aansluiting op de stadstuin bij DUO. Wat ik nog mis zijn enkele kleine ruiten of kijkgaten in de muren rondom de ringweg, zodat je ook nog iets van het verkeer kunt zien dat onder het park door rijdt. Ook begrijp ik wel dat er zorgen zijn over voorwerpen die in de tunnelbak kunnen terechtkomen. Vlakbij het deel waar de ringweg geen overkapping heeft lijkt een grote grasvlakte gepland. Een leuke plek om bijvoorbeeld te voetballen. Maar wat als de bal uit koers raakt? Het lijkt me geen pretje om als automobilist een bal op je ruit te krijgen. Of wat te denken van idioten die zo stoer zijn om 'voor de lol' een leeg bierflesje over de rand te gooien? Dat risico bestaat weliswaar ook bij gewone viaducten, maar een viaduct op het platteland is wat anders dan een park in een stad met veel jongeren. Misschien zie ik te veel beren op de weg. Maar als je ziet hoeveel onbezonnen mensen er tegenwoordig zijn, en hoe dicht rond de opening van de verdiepte ligging een wandelpad is gepland, dan ben ik er niet gerust op. Ik zou alvast maar een offerte voor een stevig metalen net opvragen.