8 oktober 2021
Hoi Pim, dank je wel. Jouw plaatje is inderdaad duidelijker. We hebben ons plaatje laten aanpassen. Met groene pijlen is daarop nu te zien welke verbindingen nog wel mogelijk zijn na 15 oktober.
8 oktober 2021
Rick, de verkeerslichten bij het Julianaplein worden inderdaad aangepast. Ze blijven nog wel in gebruik voor bouwverkeer. Dat betekent dat de lichten aan die zijde niet uit kunnen en dat het kan voorkomen dat het verkeer soms heel even voor niets stil staat. Het verkeerslicht bij op de westelijke ringweg bij de Gasunie gaat soms bewust op rood om verkeer te doseren richting het Vrijheidsplein. De roodtijd is recentelijk zelfs verhoogd om verkeer vanaf de Laan Corpus den Hoorn meer gelegenheid te geven het Vrijheidsplein op te rijden.
8 oktober 2021
Beste ARZ-ter, Is er iemand die kan uitleggen hoe de bewoners van de Rivierenbuurt na 15 oktober op de zuidelijke ringweg - richting Hoogezand - kunnen komen ?. Ik zie geen opties meer via het Emmaviaduct of de Hereweg ? Groeten
7 oktober 2021
Hoi John, ik heb een beter plaatje voor je gemaakt. Dit geeft waarschijnlijk meer overzicht. Het plaatje kun je hier vinden: https://ibb.co/18CpbVn Je kunt me ook even emailen, dan stuur ik je de bewerkbare PowerPoint versie. Groeten, Pim
7 oktober 2021
Ook reeds per mail deze vraag gesteld: Is het voor de doorstroming op de tijdelijke T-kruising niet beter om verkeer vanuit Assen/Groningen-Zuid straks één rijbaan (Geheel rechts) vrije doorgang te geven in de richting van Hoogezand, de Zuidelijke ringweg op? Door de werkzaamheden aan diverse viaducten en op- en afritten aan de A28 momenteel, is de dagelijkse opstopping in de ochtendspits vanuit het zuiden naar het Julianaplein reeds enorm toegenomen. Zo'n vrije doorgang haalt wel nogal wat druk weg. Vergelijk de situatie die ook op de tijdelijke T-kruising lijkt te blijven bestaan, dat je vanuit Drachten richting Groningen-Zuid/Assen vrijuit rechtsaf kunt afslaan.
7 oktober 2021
Hoi John. Dankjewel voor je antwoord! Jammer dat het viaduct niet word meegenomen met het uiterlijk als alle andere viaducten van ring zuid. Had mooi geweest voor als je Groningen binnen rijd vanuit het zuiden.
7 oktober 2021
Hoe zit het met de herinrichting van de Vondellaan? Met de ingebruikname van de afrit A28 Brailleweg zal het verkeer ook op de Vondellaan toenemen.
7 oktober 2021
Daniël, dat zou inderdaad kunnen. Voor de alternatieven voor het autoverkeer verwijzen we inderdaad naar het artikel op de website van Groningen Bereikbaar. Dank voor je oplettendheid, heb het linkje hersteld.
7 oktober 2021
Misschien bedoelt Pim dat weliswaar aangegeven is wat er niet meer kan, maar wat vooral interessant is is een plaatje van de omleidingsroutes, dus een extra / groter plaatje. Dat past waarschijnlijk wel beter in het artikel "Noordzijde Julianaplein vanaf 15 oktober definitief dicht" waarheen verwezen wordt. Overigens is die link hier kapot (staat een spatie voor waardoor hij niet werkt bij aanklikken).
7 oktober 2021
Habo, ik heb via verschillende wegen geprobeerd antwoord te krijgen op je vraag. Eerst even voor de duidelijkheid: wie vanuit de richting Hoogkerk/Drachten op weg is richting Eemshaven of Borkum, heeft twee opties om de N46 te bereiken: via de westelijke en noordelijke ringweg, en via de zuidelijke en oostelijke ringweg. Daarom zie je soms ook dynamische informatiepanelen langs de weg staan met informatie over de reistijd op deze twee routes. De route die op de blauwe borden staat, gaat via de zuidelijke en de oostelijke ringweg. Borkum staat bewust niet op de blauwe borden bij Groningen. Die bestemming hoort er volgens de richtlijnen niet op. Het einddoel van de N46 is de Eemshaven. Voor de ringweg geldt dat we de doelen behorende bij de eerste twee aansluitende wegen vermelden, en dat zijn Zuidhorn en Winsum. Op je vraag of de Eemshaven kan worden toegevoegd aan het blauwe bord bij Ring West heb ik het volgende antwoord gekregen van Rijkswaterstaat: 'In verband met de verkeersveiligheid houden we de bewegwijzering zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk. We zijn daarom terughoudend met het toevoegen van bestemmingen op de bewegwijzering. Op de bewegwijzering bij de ringweg van Groningen zijn de grote uitvalswegen genoemd door middel van plaatsnamen. Dit zijn: Drachten, Assen, Hoogezand, Delfzijl, Eemshaven, Winsum en Zuidhorn. Ruim voordat men zo’n uitvalsweg nadert, wordt de betreffende bestemming genoemd op de ringweg. Met de Eemshaven is dat ook het geval. Deze staat vermeld op de bewegwijzering van de N7/Ring-Zuid na het Julianaplein. In de toekomstige situatie zal dit ook het geval zijn. Op de Ring West is Eemshaven genoemd net voor Knooppunt Reitdiep. We zijn van mening dat dit alles voldoende is om de route naar de Eemshaven te vinden vanuit de stad.' Verder zeg je dat de automobilisten die bij Groningen-West twijfelen en op het laatste moment nog van rijstrook wisselen, op weg zijn naar de Eemshaven. Dat is natuurlijk een aanname, je kunt nooit zeker weten waar de andere weggebruikers naar op weg zijn en of ze daadwerkelijk op het laatste moment besluiten om de afrit wel/niet te nemen. Misschien hoort dit bij hun rijgedrag en zijn ze zich er niet van bewust dat andere weggebruikers dit als ongewenst of gevaarlijk beschouwen. Of het toevoegen van Eemshaven op de borden bij Groningen-West hieraan iets zou veranderen, is niet te zeggen.