8 april 2022
Het gaat mij hier ook niet perse om de file vorming maar meer om de gevaarlijke situatie doordat fietsers niet in de file wachten maar om de auto's heen fietsen heb hier dagelijks bijna meerdere aanrijdingen.
8 april 2022
Carsten, het autoverkeer door de Verlengde Lodewijkstraat wordt al gedoseerd toegelaten, door de verkeerslichten die er staan. Het autoverkeer ondervindt hierdoor inderdaad vertraging, maar deze vertraging vinden wij (net als op andere plekken in de stad) acceptabel. Met deze verbinding houden we de Oosterpoort van twee kanten bereikbaar. Daar komt bij: wanneer we een verbinding stremmen, dan moet dat verkeer ergens anders zijn of haar route vinden en op dit moment hebben we daar in het verkeersnetwerk geen ruimte voor.
8 april 2022
Bert, goed gezien, dat klopt helemaal. De Brailleweg gaat een stukje naar het oosten. Daardoor kunnen we de pijlers van de Julianabrug, die nu bijna tegen de Brailleweg aan liggen, veilig slopen. Half mei wordt de Brailleweg naar deze tijdelijke plek omgezet. Daarna kunnen we beginnen met de werkzaamheden aan de brug. Deze gaan een aantal maanden duren.
8 april 2022
Fred, voor wat betreft je suggestie om de superrotonde weer in gebruik te nemen: dat zou te veel weefbewegingen geven met alle wegen die nu open zijn. De situatie is hier veranderd door de opening van de nieuwe oprit vanaf Laan Corpus den Hoorn richting Julianaplein. De verkeerssituatie bij de dubbele rotonde Corpus den Hoorn/Stadspark ligt overigens wel onder een loep op dit moment, we bekijken of hier aanvullende maatregelen mogelijk zijn.
7 april 2022
Cees, allereerst hoop ik dat je liefde voor Groningen zo sterk is, dat je de stad blijft waarderen, ook als je langer onderweg bent. De Helperzoomtunnel is inderdaad bewust in één richting afgesloten. Dat heeft te maken met Operatie Julianaplein (11 februari-9 mei 2022). De Helperzoomtunnel is vanaf 28 maart tot 9 mei dicht om een verkeersopstopping in de wijk Helpman te voorkomen. In dit artikel lees je er meer over: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/verhalen/slimme-vraag/slimme-vraag-waarom-tijdelijk-eenrichtingsverkeer/ . Het verkeer in westelijke richting heeft alternatieven, zoals via de zuidelijke ringweg en de Hereweg. De tijdelijke afsluiting van het Julianaplein leidt tot grote hinder voor het autoverkeer in de hele stad. Daarom roepen we iedereen op om in deze periode de auto zo veel mogelijk te laten staan. Veel bestemmingen in de stad, zoals ook De Leyhoeve (tegenover station Groningen Europapark), zijn goed bereikbaar met de trein of de bus. Wie toch met de auto komt, adviseren we de route vooraf te checken, bijvoorbeeld via routeplanners zoals https://www.waze.com/nl/live-map/. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.
7 april 2022
Vraagje: Wordt de Brailleweg tijdelijk omgelegd om de Julianabrug te demonteren en te verwijderen en om ruimte te creëren om een nieuwe brug te maken? Dit valt op te maken uit wat ik zoal zie op de webcam. Wanneer beginnen de werkzaamheden aan de Julianabrug? Groet, Bert
7 april 2022
Fred, excuus voor de late reactie. Ik heb je suggesties voorgelegd aan de uitvoerder. Deze laat weten dat we alle ruimte onder onder de N7 (dus naast de tijdelijke weg richting de westelijke ringweg) nodig hebben als werkvak. Er kunnen op dit punt daarom geen aanpassingen gedaan worden. Op je suggestie om de superrotonde weer in gebruik te nemen, heb ik nog geen reactie. Die hou je nog tegoed.
6 april 2022
Heel fijn dat helpman een klein beetje ontzien word van sluipverkeer. Wel heel jammer dat de verlegde lodewijkstraat nu volledig dicht geslipt is doordat de tunnel 1 kant op dicht is. Mijn oplossing zou zijn de verlengde lodewijkstraat ook dicht te doen voor autoverkeer richting stad behalve voor nood diensten, fietsers en voetgangers.
6 april 2022
L.S, Geregeld ga ik naar mijn ouders, die wonen in verpleeghuis De Leyhoeve aan het Helperpark, nr 258. Zelf kom ik uit Emmeloord, dus vanaf Drachten. Het is elke keer weer een crime, een "uitdaging", om te trachten, De Leyhoeve te bereiken. Maar enfin, ik snap, dat het nodig is. Wat ik niet snap is, waarom, naast de ongetwijfeld niet te vermijden zeer ernstige verkeershinder, er daarbovenop nog eens extra en wegtechnisch overbodige omleidingen worden georganiseerd! Ik doel daarbij vooral op de recente eenzijdige afsluiting van de Helperzoomtunnel. Tot voor kort was het mogelijk om, weliswaar met aanzienlijke vertraging, De Leyhoeve te bereiken en ook weer terug te kunnen. Maar vandaag bleek me dat de heenweg wel mogelijk was, maar dat terugrijdend naar richting Drachten, de Helperzoomtunnel was afgesloten. Een afzetting met een man in geel jasje erbij, kennelijk om te voorkomen dan automobilisten de afzetting zouden negeren. En dat, terwijl er, voor zover ik kon zien, met de weg en de tunnel helemaal niks aan de hand was. Dus moest ik weer via route "8", helemaal door het noorden om weer op de aansluiting naar Drachten te komen. In de file, drie kwartier. Geheel overbodig, want ik had best onder die Helperzoomtunnel gekund. Later hoorde ik van mijn broer, die in Groningen woont, dat de gemeente die eenrichtingafsluiting van de Helperzoomtunnel MET OPZET heeft ingesteld. Om sluipverkeer te ontmoedigen....... Nou ja zeg! Verkeershinder ten gevolge van een ongetwijfeld noodzakelijk megaproject: alleszins begrijpelijk. Maar daarnaast nog eens extra omleidingen scheppen voor de toch al zo uitgedaagde automobilist, daarvoor geen enkel begrip. Het heeft sterk de schijn van "automobilistje pesten", iets waar ik als oud-inwoner van Groningen, het stadsbestuur nog wel goed van ken. Zou u mij kunnen uitleggen waarom u deze extra en mijns inziens overbodige verkeershinder tijdens dit project heeft geïmplementeerd?? Ik kan u wel zeggen dat mijn liefde voor de Stad Groningen tot een ijskoud dieptepunt is gedaald! Met vriendelijke groeten verblijvend, Hopend op een antwoord, Cees Dekker
5 april 2022
Rob, ik heb je vraag voorgelegd aan Groningen Bereikbaar. Zij zeggen: 'Wij gebruiken inderdaad Google Maps als ondergrond voor de Slimme Kaart. Dat heeft verschillende redenen. De kaart is natuurlijk voor de meeste gebruikers heel herkenbaar. Maar het grootste voordeel van Google is dat deze de actuele, live verkeersinformatie toont. Dat zijn de groene, oranje en rode lijntjes op de kaart. De Slimme Kaart laat daarmee de actuele drukte op de weg zien en dat is een belangrijk onderdeel van de kaart.'