2 oktober 2013
@DJ: Het wegvallen van de directe op- en afritten bij het Sterrebos (de Hereweg) heeft geen gevolgen voor het aantal autokilometers in Helpman. Voor het verkeer naar en vanuit het westen en zuiden is en blijft de Hereweg de meest logische route. Het verkeer richting het oosten gaat niet meer via de Hereweg, maar via de Helperzoomtunnel. Voor sommige wijkbewoners betekent dit een iets langere route door de wijk, maar voor anderen is de nieuwe route door de wijk korter. Per saldo is het effect te verwaarlozen.
20 september 2013
@ Hans van Noord: Straten waar weinig of geen mensen wonen (Noordelijke Helperzoom, Kemkersberg, Verlengde Hereweg tussen Helperdiep en ringweg) worden rustiger, terwijl straten waar veel mensen wonen (Helperzoom, Goeman Borgesiuslaan, Vondellaan) veel drukker worden. Dat valt niet op een positieve manier uit te leggen. Bovendien komen er misschien niet méér auto's in Helpman, maar die auto's gaan wel veel meer kilometers rijden door de buurt (een snelle berekening laat zien dat de huidige plannen voor meer dan een miljoen extra autokilometers per jaar in Helpman leiden). Dit is het gevolg van het wegvallen van directe op- en afritten op de ringweg ter hoogte van het Sterrebos: Auto's moeten nu omrijden....door de straten waar veel mensen wonen. Ook dit kun je niet op een positieve manier uitleggen.
18 september 2013
@ Hans van Noord: Er komen niet méér auto's in Helpman, maar de verkeersstromen in de wijken Helpman en Coendersborg veranderen wel. Sommige straten worden drukker, andere juist rustiger. Dat is het gevolg van het verkeersplan dat voor Helpman/Coendersborg is opgesteld. De uitvoering van dat plan is gekoppeld aan de aanleg van de Helperzoomtunnel. In het verkeersplan is het overgrote deel van het Helpman/Coendersborg 30km –gebied. Rondom de scholen worden extra maatregelen getroffen, zoals het invoeren van eenrichtingsverkeer. Het plan is nog niet definitief, aanvullende maatregelen zijn nog mogelijk. Wilt u een zienswijze indienen, dan vindt u meer informatie hierover op deze site onder Meepraten en meedenken > Inspraakprocedure.
12 september 2013
@ A. Heikens: Bij het vaststellen van het Bestuurlijk Voorkeursalternatief in 2009 hebben de gemeente, provincie en Rijkswaterstaat besloten tot de aanleg van een verdiepte ligging met drie deksels. Een volledige ondertunneling tussen de Hereweg en de Europaweg was en is niet haalbaar binnen het vastgestelde maximale budget voor de aanpak van de Zuidelijke Ringweg. De deksels zijn wel te realiseren binnen budget en zorgen er toch voor dat de stad aan weerszijden van de weg weer met elkaar kan worden verbonden. Viktor (Aanpak Ring Zuid)
12 september 2013
Lijkt me een mooi plan, maar snap niet waarop er snelweg-gaten in het plantsoen komen. Dan toch liever meer grasveld?
12 september 2013
Ik ben tegen deze planne, wij willen niet nóg meer verkeer in Helpman. Er zijn kinderopvang huizen, lagere scholen, middelbare scholen, in totaal meer dan 12 scholen in Helpman en de Wijert. Wij hebben geen behoefte om de verkeersdruk van het prutswerk van de gemeente op te vangen. Het aanzien van deze rustige buurt zal dusdanig veranderen dat het met de rust gedaan is.