25 juni 2014
@Hans: Zoals Laurens al zegt: het doorgaande verkeer vormt slechts 20% van het verkeer op de zuidelijke ringweg. Daarom is in 2009 besloten de problematiek van de zuidelijke ringweg op te lossen op het huidige tracé. Met ontwikkelingen zoals het autobezit is in de verkeersmodellen rekening gehouden. Uit de verkeersmodellen blijkt dat de verkeersproblematiek op de zuidelijke ringweg wel toeneemt als er geen maatregelen worden getroffen.
24 juni 2014
@Van Straaten: Dank voor uw suggesties. De stuurgroep die leiding geeft aan het project Aanpak Ring Zuid ziet geen kans het Oude Winschoterdiep open te houden binnen het beschikbare budget. In het Ontwerp Tracébesluit ligt de zuidelijke ringweg deels in een verdiepte ligging. Ter hoogte van het Oude Winschoterdiep komt de weg weer omhoog. Daarbij doorsnijdt de helling van de ringweg het water van het Oude Winschoterdiep. Dat is nodig omdat de weg (in oostelijke richting gezien) moet aansluiten op het (bestaande) viaduct bij de Europaweg. Als de verdiepte ligging wordt doorgetrokken tot onder het Oude Winschoterdiep door, wordt de helling van de ringweg te steil. Ook zou het Europaviaduct ingrijpend moeten worden aangepast. Dat is erg kostbaar. Alles overwegend heeft de stuurgroep daarom gekozen voor demping van het water ter plekke van de ringweg. Voor een goede waterkwaliteit en waterafvoer komt er een doorstroomvoorziening (sifon) onder de ringweg door.
24 juni 2014
@JanPieter Janse: Zoals u weet staat er nog steeds een uitnodiging van ons aan u open voor een gesprek. Daarin kunnen ook deze onderwerpen aan de orde komen.
22 juni 2014
Op het terrein waar vroeger de IB groep /Belastingdienst gebouwen stonden is nu veel ruimte over. Zou daar geen nieuwe weg aangelegd kunnen worden tussen noordkant Helperzoom en Hereweg? Daarmee spreidt je het verkeer veel beter over de wijk. Daarmee ontlast je de Savornin Lohmanlaan en de Goeman Borgesiuslaan. De Hereweg is berekend op intensief gebruik. De Helperzoom, Savornin Lohmanlaan en de Goeman Borgesiuslaan niet.
20 juni 2014
Denk dat er dan gewoon in de straat wordt gereden vanaf de Verengde Hereweg. Dit gebeurd nu ook al, vanaf het kruispunt Verlengde Hereweg richting Haren mag de Helper Brink ook niet in worden gereden. Dit gebeurd echter zeer vaak, er is geen enkele contole hierop. Vind het een leuk plan dat u met 30 kilometer per uur komt, maar hoe wordt dit gewaarborgd, komen er flitspalen? Dit zie je in Assen bijvoorbeeld wel in woonwijken, hierover zie ik niks in de plannen. Tevens vind ik het slecht dat er geen fietspad komt op de Helper Brink, deze straat wordt gebruikt door veel kinderen die naar school fietsen en hiervoor is een fietspad geen overbodige luxe lijkt mij. Met name in de ochtendspits zijn dagelijks niet wenselijke situaties tussen fietser en automobilisten waar te nemen.
20 juni 2014
Verkeer scheiden is dus juist niet de oplossing. 80% van het verkeer dat nu over de zuidelijke ringweg rijdt heeft een bestemming in de stad. Je gaat toch niet voor die overige 20% een nieuwe weg aanleggen?
19 juni 2014
Is en blijft een volstrekt zinloze exercitie. Enige goede oplossing is het doorgaande verkeer (dus Heerenveen - Duitsland) scheiden van het lokale verkeer, dus buiten de stad om. Ook is het een oplossing voor een nauwelijks bestaand probleem. Hier in het Noorden zijn we trots op een file van 700 meter op de Zuidelijke ringweg; waar HEBBEN we het in godesnaam over. Bovendien, tegen de tijd dat deze oplossing geïmplementeerd is, gaat het autoverkeer afnemen. De huidige jongeren (tot een jaar of 25 - 30) hebben nauwelijks meer interesse in auto's, en handelen alles via internet af. Ook nog eens weggegooid geld.
18 juni 2014
@jeroen: Klopt, de term ‘stil asfalt’ is de gebruikelijke verzamelterm voor verschillende deklagen die het verkeersgeluid absorberen, maar helemaal stil wordt het verkeer daar niet van. In een stedelijke omgeving is een afname van ongeveer 3,5dB haalbaar. Zie ook ons <a href="http://www.aanpakringzuid.nl/nieuws/nieuws/de-voors-en-tegens-van-stil-asfalt/">artikel over de voor- en nadelen van stil asfalt</a>. Of automobilisten zich in de wijk aan de snelheid van 30 km/uur houden, is in eerste instantie hun eigen verantwoordelijkheid. Het Rijk voert momenteel ook een campagne tegen te hoge snelheden in de bebouwde kom. Binnen de plannen voor Aanpak Ring Zuid proberen we de straten en wegen zo in te richten dat de maximumsnelheid als passend wordt ervaren. Als een weg bijvoorbeeld smaller oogt, zijn automobilisten minder snel geneigd het gaspedaal verder in te drukken. Het controleren van de snelheid en het zo nodig uitdelen van boetes is een taak van de politie en hoort niet bij de verdere uitwerking van de plannen.
17 juni 2014
Het openhouden van het Winschoterdiep zal de leefomgeving in dit deel van Groningen een boost geven. Ik meen dat in Utrecht en Hamburg juist gesloten vaarwateren weer geopend zijn, met name om de leefkwaliteit te bevorderen. In Hamburg kan men hierdoor de geopende wateren gebruiken voor recreatief gebruik. Er wordt dan ook veel kano gevaren. Het openhouden van het winschoterdiep zorgt voor een bruisende connectie tussen centrum en europapark.
17 juni 2014
@jac desaunois: Jammer dat u niet aanwezig kunt zijn. In de week van 12 juni is in en rond Groningen een krant verspreid van Groningen Bereikbaar, met daarin in woord en beeld veel informatie over de gewijzigde plannen. U kunt de krant gratis afhalen op het informatiecentrum van Groningen Bereikbaar op de Grote Markt. Ook kunt u de krant digitaal bekijken of downloaden (als pdf-bestand) via deze website (zie Bibliotheek > Nieuwsbrieven & Kranten) Verder vindt u op deze website steeds meer informatie over de plannen. Als u een specifieke vraag heeft kunt u deze stellen via deze website of per mail aan info@aanpakringzuid.nl.