25 juli 2014
Ik begrijp dat het moeilijk is om rekening te houden met al ieders wensen, maar sommige keuzes begrijp ik niet. (als ik het verkeersroutingsplan goed begrijp) Om vanaf de hereweg op de helperbrink te komen moet je via de de savornin lohmanlaan, de van houtenlaan, eind van houtenlaan rechts (coendersweg) links bij de haydnschool richting helperbrink waar je dan links of rechts mag. Mijn verwachting is, omdat bij de hereweg en kant helperzoom geen verkeer de helperbrink meer op mag, de hoeveelheid verkeer in de van houtenlaan en langs de haydnschool (kruising van houtenlaan sweelincklaan) idioot veel en onveilig gaat toenemen. de van houtenlaan is smal aan 2 kanten wordt geparkeerd, bij de haydnschool moet ook veel verkeer langs... Dit lijkt mij 1 van de domste plannen binnen dit gehele project. (nog maar niet te hebben over de waardedaling van woningen in helpman oost en coendersborg)
24 juli 2014
<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif';">@Geke Meijer: In de loop van 2013 zijn de P+R terreinen in Hoogkerk, Kardinge, Euroborg/P3 en Zernike voorzien van oplaadpunten voor elektrische auto's. In de gemeentelijke parkeergarages waren al eerder oplaadpunten geplaatst. De suggestie om zonnepanelen te plaatsen geven we door aan de gemeente Groningen, dat een programma Energie heeft. Wij kunnen niet overzien of dit mogelijk en/of rendabel is.</span> <span style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 12pt;">Het zou zeker goed zijn als ook na de ombouw van de zuidelijke ringweg meer mensen voor alternatieve vormen van vervoer kiezen. De provincie en de gemeente werken al hard aan het verbeteren van de verbindingen voor openbaar vervoer en fiets. Bijvoorbeeld via het project Groningen Spoorzone, waardoor meer bestemmingen in de stad per trein bereikbaar worden. Ook komen er meer 'fietsroutes-plus'. Dat zijn snelle en comfortabele fietspaden van en naar omliggende kernen, zoals Bedum, Zuidhorn, Ten Boer, Winsum en Leek. Die voor Zuidhorn is al klaar, die voor Bedum grotendeels en de andere volgen binnen enkele jaren. Zo wordt het steeds aantrekkelijker om de auto te laten staan. Via acties in het kader van GA-slimmer worden alternatieve vormen voor vervoer onder de aandacht gebracht. Dat gebeurt onder andere via werkgevers en scholen.</span>
14 juli 2014
Heel goed initiatief deze krant. Wat ik nog miste zijn eigenlijk de oplaadpunten voor electrische auto`s op de nieuwe en nog te renoveren of uit te breiden P+Rs. Zonnecellen op het dak en ook daarvoor is weer minder fossiele brandstof nodig. Verder willen we ná het gereedkomen van de zuidelijke ringweg graag dat iedereen voor de alternatieve manieren van vervoer naar -en uit de stad blijft kiezen. Hoe gaan we dat doen? Benieuwd naar het antwoord en met vriendelijke groet, Geke Meijer
9 juli 2014
Groningen (gemeente en Provincie) hebben m.i. absoluut geen vooruitziende blik als het gaat om recreatievaarwegen. Lage bruggen/viaducten op aanvoerroutes, te smal of te ondiepe vaarwegen en plannen die geen rekening houden met (potentiële) vaarwegen zorgen ervoor dat watersport in Groningen niet van de grond komt. Eeuwig zonde dat ook deze mooie vaarweg gedempt wordt.
8 juli 2014
@M.J. Mulder: de stopstrepen zijn opgenomen in het ontwerp voor de zuidelijke ringweg. De bolfoto's geven een impressie van het ontwerp en daardoor ontbreken sommige details.
8 juli 2014
@Jaap Kommandeur: De film geeft een beeld van de wijzigingen die in de plannen voor de zuidelijke ringweg zijn voorgesteld na het verwerken van de zienswijzen. Ook zienswijzen van bewoners hebben tot aanpassingen geleid (zie ook het <a href="http://www.aanpakringzuid.nl/nieuws/nieuws/belangrijkste-voorgestelde-wijzigingen-de-plannen/">overzicht met de belangrijkste wijzigingen</a>. De Kamminga-variant (rechtstreekse aansluiting van A28 op de Hereweg) is niet als wijzigingsvoorstel in het plan opgenomen en komt daarom ook niet in de film voor. Naar verwachting zet de minister eind september of begin oktober haar handtekening onder het Tracébesluit (TB). De inrichtingsplannen voor een aantal specifieke gebieden buiten het TB-gebied (Vondellaan, Maaslaan, Zuiderplantsoen en Helpman) worden dan ook vastgesteld. Daarmee zijn de plannen voor de zuidelijke ringweg definitief. Daarna moeten en de plannen op veel punten nog worden gedetailleerd, ook bij de Rivierenbuurt, waar u woont. Daarbij kunt u denken aan de afscheiding tussen de nieuwe verbindingsweg en het fietspad ter hoogte van de begraafplaats, de inpassing van de voetgangersbrug en de precieze plaatsing van de geluidsschermen. Hierover gaan we in gesprek met bewoners en andere belanghebbenden. U krijgt zo snel mogelijk na het besluit van de minister over het Tracébesluit de Nota van Antwoord, waarin u kunt lezen wat onze reactie is op uw zienswijze.
29 juni 2014
Als oud ontwerper BIj RWS van VRI's mis ik de stopstrepen bij de VRI's !
25 juni 2014
Geachte leden van de projectorganisatie, Eigenlijk is het wel heel erg jammer dat er zoveel kostbaar gemeenschapsgeld uitgegeven wordt aan het maken van een gelikte promotiefilm die de, zoals het nu wordt gepresenteerd, reeds doorgevoerde "voordelen voor bewoners" weergeeft. En dat terwijl door de projectorganisatie bij omwonenden nog steeds de indruk wordt gewekt dat er nog mogelijkheden zijn tot een dialoog, die zoals het nu lijkt, tot helemaal niets gaat leiden. Problemen worden op de lange baan en in de mik van de aannemer geschoven in de hoop dat er in die fase wel consensus zal ontstaan over conflicten tussen belanghebbenden. De gemeenteraad heeft vandaag om voor velen volslagen onduidelijke redenen de Kamminga variant afgeschoten, dit beeldmateriaal bekijkende is dat eigenlijk niet zo raar. Het besluit die variant af te keuren was klaarblijkelijk al flink voorgekookt want in deze promofilm wordt op geen enkele wijze gerept van, om een voorbeeld te noemen, deze wellicht meest belangrijke voorgestelde wijziging en best onderbouwde zienswijze. Al met al een trieste zaak waarbij ik toch zo langzamerhand zwaar de indruk krijg dat de gehele zienswijze procedure een handige methode is om in deze fase de nukubu's rustig te houden. Wat kan er straks nog gebeuren met zaken waar wij nu over in "dialoog" zijn? Eind dit jaar moet het definitieve bestek voor de aanbesteding er liggen, hoeveel "klant wensen" zullen hier in verwerkt zijn als we in september voor het eerst weer om de tafel zitten? Met vriendelijke groet, Jaap Kommandeur, één van de vele slachtoffers van nieuwe ringweg wiens zienswijze "behandeld" is.
25 juni 2014
@Bert: In de plannen wordt al voorzien in een noordelijke ontsluiting voor de wijk Helpman, dat is namelijk de Waterloolaan. De veronderstelling dat er veel ruimte over is op het terrein waar vroeger IB-groep/Belastingdienst was gevestigd, is niet juist, omdat hier woningbouw is gepland.
25 juni 2014
@tranquilo: Dit deel van de Helper Brink krijgt straks eenrichtingsverkeer. Verkeer dat toch de Helper Brink inrijdt zou dan tegen het verkeer inrijden. Dat ligt niet voor de hand. Verder wordt de Helper Brink zo ingericht dat de weggebruiker de snelheid van 30km/uur als passend ervaart. Op een 30 km/uur-weg komen doorgaans geen vrijliggende fietspaden of fietsstroken. Ook dit zorgt ervoor dat het verkeer de straat ervaart als een 30km straat, waar niet snel mag worden gereden en waar de veiligheid van het langzaam verkeer voorop staat. Het handhaven van de snelheid is een taak voor de politie en maakt geen onderdeel uit van dit plan.