16 december 2015
@Jan Weeber: De parkeerdruk op de Helperzoom valt buiten het inrichtingsplan Helpman/Coendersborg. We weten dat de gemeente plannen heeft om de Helperzoom te herinrichten, met het oog op de Fietsroute Plus tussen Groningen en Haren. We hebben je opmerking aan de gemeente doorgegeven. Die zal per mail contact met je opnemen.
12 december 2015
Ik begrijp dat er bij het spoor een deksel komt. Dit zal vast hetzelfde deksel zijn als die bij het Sterrenbos. Ik vraag me af hoe de spoorlijn ingepast wordt in dit groene park. Wordt het spoor de rand van het Zuiderplantsoen en hoe komt dat eruit te zien?
10 december 2015
@Maarten, het parkeren aan beide zijden van de Goeman Borgesiuslaan blijft gehandhaafd. We willen doorgaand verkeerd door de Goeman Borgesiuslaan juist ontmoedigen. De aandacht van het verkeersplan richt zich daarom op een veilige inrichting van de straat en niet op het bevorderen van de doorstroming. Op verzoek van bewoners van de Goeman Borgesiuslaan heffen we de bushalte bij de kruising met de Verlengde Hereweg op. Dat maakt het met name voor de fietsers veiliger.
9 december 2015
Wordt de verkeerssituatie vlakbij de kruising van de Verlengde Hereweg met de Goeman Borgesiuslaan ook aangepakt? Doordat er aan beide zijden auto's geparkeerd staan, moeten nu auto's/bussen van verschillende kanten op elkaar wachten omdat het te smal is. Dat er aan beide kanten ook nog een bushalte is, maakt het er niet beter op. Ik begrijp dat in de eindsituatie (dus nadat de tunnel is gebouwd en de ringweg is verdiept) het drukker wordt op dit wegdeel. Dan moet de doorstroming op dit deel wel een stuk beter worden!
7 december 2015
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/rijk-wil-benodigde-spitsstroken-niet-13388583.html
4 december 2015
Op dit moment is de parkeerdruk in de wijk al groot, met name bij de volkstuinen. 's Zomers kan ik nu al bijna mijn auto niet in de buurt van mijn woning (Helperzoom 175) kwijt. Het beheer van de volkstuinen heb ik hierover benaderd. Zij zien dit probleem ook. Maar ook buiten het zomerseizoen is het passen en meten geblazen met je auto, daar allerlei mensen de auto voor mijn deur parkeren, de fiets van de haak of uit de kofferbak halen en doodleuk naar elders fietsen om aldaar te gaan werken. Wat gaat men ter hoogte van de volkstuinen doen om meer parkeergelegenheid te creëren?
3 december 2015
@Jannet van der Spek: De krant van Groningen Bereikbaar wordt verspreid in de stad en in de regio. We weten dat voor veel mensen in en om de stad de plannen voor de zuidelijke ringweg nog relatief onbekend zijn. Zij krijgen er echter wel mee te maken. Daarom hebben we ons in deze artikelen beperkt tot de hoofdlijnen en de actuele stand van zaken. Wie meer wil weten over het plan, kan op deze website terecht. Hier is heel veel informatie te vinden, ook over de punten die jij hebt genoemd.
2 december 2015
Goededag, zojuist kreeg ik de krant Groningen bereikbaar onder ogen in de gezinsbode en ik word er echt onpasselijk van. Is het nu echt niet mogelijk om ook iets aandacht te besteden aan de negatieve gevolgen van de voorgestelde aanpak van de ringweg zuid? Het decimeren van het parkje in de Wijert noord, het verdwijnen van de fietstunnel naar de Maaslaan, de verslechtering van de leefbaarheid aan de Vondellaan en Maaslaan, het weer opnieuw op de schop nemen van de omgeving van station Europapark, net nu daar zo'n mooie fietstunnel met leuke omgeving is gekomen. Heel veel bomen gaan om. Bovendien wordt het ook nog grotendeels gefinancierd met geld dat eerst bestemd was voor het spoor, al zullen sommige mensen dat juist positief vinden. Is het niet beter om dat gewoon eerlijk te noemen?
26 november 2015
@luc: De tunnel bij station Europapark maakt geen onderdeel uit van Aanpak Ring Zuid. We hebben deze vraag voorgelegd aan de gemeente Groningen. Zij antwoordt: ‘Een tunnel die ook geschikt is voor autoverkeer, vraagt meer doorrijhoogte dan een tunnel alleen voor fietsers en voetgangers. En hoe meer doorrijhoogte er nodig is, hoe langer de toe- en afritten van de tunnel moeten worden. Want die toe- en afritten mogen niet te steil zijn. Bij station Europapark ontbreekt de ruimte om een autotunnel in te passen. Daarom is hier destijds gekozen voor een fiets- en voetgangerstunnel.’De Helperzoomtunnel is wel geschikt voor autoverkeer. Daarmee blijft er na de sluiting van de spoorwegkruising Esperantostraat een autoverbinding in stand tussen de wijken aan de beide zijden van het spoor.
17 november 2015
Natuurlijk begrijp ik dat niet, natuurlijk heb ik er niet voor geleerd, maar is er iemand die mij kan uitleggen waarom die tunnel, onder het spoor bij het station europapark, niet groot genoeg gemaakt is voor al het verkeer? Volgens mij was dat goedkoper dan 2 afzonderlijke tunnels die precies hetzelfde doen en beide klauwen vol geld kosten. Er is bovendien al een totaal overbodige tunnel gemaakt tegenover de Meeuwerderweg, de Karin Dekker tunnel. Bedacht omdat de mensen van en naar de H.L. Wicherstraat anders 250 mtr. moesten om rijden. Zotheid van de bovenste plank!