27 juni 2016
@Ellen, de Helperzoomtunnel verbindt de wijk Helpman/Coendersborg met de wijken aan de andere kant van het spoor. Om te voorkomen dat de tunnel tot verkeersonveilige situaties leidt, is het verkeersplan Helpman opgesteld. Een van de maatregelen is het wijzigen van de verkeerscirculatie, met name in het gebied rondom de Helper Brink. Hierdoor verschuiven de verkeersstromen in de wijk. Voor de Goeman Borgesiuslaan betekent dit dat in het meest westelijk deel (bij de Verlengde Hereweg) in 2030 4.500 auto's gaan rijden in plaats van 2.500. In het meest oostelijke deel (bij de Helperzoom) zijn dit er 3.000 in plaats van 1.500. Alle verkeercijfers kunt u bekijken op de pagina over effecten voor autoverkeer: https://www.aanpakringzuid.nl/achtergronden/effecten/autoverkeer De Goeman Borgesiuslaan is niet bedoeld als snelle route naar de ringweg en daar wordt deze weg ook niet op ingericht. De inrichting van deze weg is juist gericht op het ontmoedigen van het doorgaande verkeer. De snelheid van het autoverkeer wordt geremd en de veiligheid voor de voetgangers en de fietsers vergroot. De aansluiting van de zuidelijke stadswijken op de ringweg liggen in de toekomstige situatie bij de Hereweg (de huidige op- en afritten worden hier vervangen door een verbindingsweg naar het Julianaplein), bij de Van Ketwich Verschuurlaan en bij de Vondellaan. Een kaart van de toekomstige zuidelijke ringweg met daarop de op- en afritten kunt u downloaden via deze link: https://www.aanpakringzuid.nl/achtergronden/bibliotheek/plandocumenten/plankaarten/$8692
24 juni 2016
Ik woon aan de Helper Oostsingel. Deze weg wordt ook wel gebruikt als sluiproute omdat men vanaf het noorden over de Hereweg niet links af de Helperbrink mogen. Er wordt dan soms hard gereden over de klinkerweg, ook wel eens door vrachtauto's. Straks wordt de Helperbrink afgesloten voor doorgaand verkeer, mijn angst is dat er meer verkeer door de Helper Oostsingel gaat vanuit de Hereweg. Kan men deze weg als een route naar de tunnel gebruiken?
24 juni 2016
Blijft de Groenesteinlaan tweerichtingsverkeer? Afgaand op de kaart in de nieuwsbrief is er in de nieuwe situatie een sluiproute vanaf de Verlengde Hereweg naar de Helperzoomtunnel, via de Helperoostsingel, Coendersweg, Groenesteinlaan, Haydnlaan en Helperbrink. Dit lijkt me ongewenst? Bovendien vroeg ik mijn af of is berekend hoeveel parkeerplaatsen de herinrichtingsmaatregelen gaan kosten. Ik tel er zo al een stuk of 5 in mijn directe omgeving, afgaand op de markeringen op wegdek.
22 juni 2016
De helperzoomtunnel wordt aangesloten op de wijken oosterpoort, de linie en verbonden met het industrieterrein. Ik vraag me af of de helperzoomtunnel en de goeman borgesiuslaan een snelle route worden om de snelweg/ringweg te gaan bereiken. Is hier al een toekomstige wegenkaart van met op en afritten van ringweg en snelweg? Gaat de verkeersdrukte van de goeman ook van 5500 naar 7000? Komt dit alleen door de maatregelen in de wijk of ook door andere aansluitingen elders buiten de wijk
14 juni 2016
De gemeente Groningen ontwikkelt op dit moment samen met bewoners plannen voor de herinrichting van de Helperzoom. Hier komt een fietspad dat deel gaat uitmaken van de Fietsroute Plus tussen Groningen en Haren. Bij het ontwikkelen van de plannen staat de veiligheid van alle weggebruikers voorop. De herinrichting van de Helperzoom staat gepland voor 2017.
11 juni 2016
Ik zie snelheidsbeperkende maatregelen in de Savornin Lohmanlaan, Goeman Borgesiuslaan etc. Maar waarom worden er op het stuk waar de kans op hard rijden het grootst is geen maatregelen genomen? Daarmee bedoel ik de Helperzoom vanaf de nieuwe tunnel tot aan de Goeman Borgesiuslaan. Oversteken op een drukke weg waar in de praktijk 60 kilometer wordt gereden is gevaarlijk en bijna onmogelijk. In de spits is het nu al moeilijk de Helperzoom op te rijden vanuit Klein Martijn en ander zijstraten. Druk met fietsers en auto's. Moeders houden hun hart vast bij het naar school brengen van hun kinderen. En met extra auto's en dubbel fietspad is de Helperzoom niet meer toegankelijk in de spits. Hoe gaan jullie dat oplossen?
26 mei 2016
@JanPieter Janse: De vragen die u stelt, worden voor een groot deel beantwoord in ons artikel ‘Bij u in de straat, aflevering 9 over de Papiermolenlaan’ (http://www.aanpakringzuid.nl/actueel/bij-u-in-de-straat/bij-u-in-de-straat-9-papiermolenlaan). In dat artikel ziet u een illustratie van de nieuwe situatie. De stippellijn in deze afbeelding geeft de locatie van de groene wal aan. Ook kunt u hier zien welke vorm de vijver gaat krijgen. De vijver behoudt zijn oppervlakte. De groene wal wordt drie meter hoog en wordt bekleed met klimop (Hedera helix ‘Woerner’). Hoeveel bomen er exact moeten verdwijnen, hangt af van het definitieve ontwerp van de aannemer. Hierover komt de komende maanden duidelijkheid.
24 mei 2016
Uitnodiging aan ARZ. U heeft een prachtige kleurenfoto geplaatst bij het bericht dat de Raad van State groen licht geeft voor aanpassing(lees aantasting) van het Rijksmonument de Papiermolen, Rijksmonument van de Wederopbouwperiode en de wijk de Wijert te Groningen. Nu u spreekt over het groene licht, dat overigens de Raad van State niet gaf, maar de partijen in beroep niet ontvankelijk verklaarde, hetgeen iets totaal anders is dan groen licht geven. is er eerder sprake van een oranjeknipperend signaal. Immers de Raad van State heeft inhoudelijk de argumenten en bewijzen daartoe voor deze aantasting niet besproken. Uw Groene licht is dwaallicht in het park. Het park behorende tot het Rijksmonument. Het park is ook niet van u maar van de Groninger gemeenschap inclusief het zwembad, haar voorzieningen en bijhorende bebouwing en ligging. Dit blijkt uit de formele beschrijving van het Rijksmonument en de daarin aangebrachte wijzigingen. Het zou u sieren deze beschrijvingen van het Rijksmonument alsmede de enkele malen gewijzigde adviezen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed te plaatsen zodat elke lezer van uw site en de pers kennis nemen kan van de wijze waarop druk is uitgeoefend op Rijksdienst medewerkers en de gemeentelijke monumentencommissie. Juist is, dat het gebouw en het complex(en binnen het gebouw) niet aangetast wordt als gevolg van de aanleg van de Ringweg. Maar dat de aantasting juist gaat plaats vinden in de context van het Wederopbouw monument juist vanwege de ligging en functie van het Rijksmonument in dat park. Ook verdwijnt er in uw aanpak de doorgaande fiets- en voetgangersverbinding tussen wijken(en het station) en komt er een te steile loop -fietsbrug op een foute plaats voor in de plaats, terwijl een alternatieve tunnel voor alle gebruikers van nu en in de toekomst veel beter past en in te passen is in het tracebesluit en beschikbare middelen. U wordt uitgenodigd met een heldere rode of groene lijn aan te geven op de mooie luchttfoto die u plaatst, waar uw GreenWall(hoe hoog en met elke soort klimop bekleed) komt op de terreinen van het zwembad, Hoeveel bomen er als gevolg van de bocht van de A28 naar de Nieuwe Ringweg tegen de vlakte moeten(gesloopt worden) en hoe het aangrenzende gebied, inclusief de demping van de vijver en de herinrichting bij het Gomaruscollege er uit ""kunnen gaan zien"'uitgaande het tracebesluit. Bezoekers van het zwembad, bewoners van buurten en wijken , alle inwoners van Groningen gebruikers van het park, het zwembad kunnen dan over uw telkenmale zogenaamd geruststellende woorden en bezweringen en het ""Groene Licht""hun eigen conclusies trekken over het waarheidsgehalte van uw mededelingen bij deze foto.
24 mei 2016
We hebben voor u op een rij gezet wat er verandert rond de kiss-and-ridestrook aan de Beethovenlaan en de directe omgeving. 1. De bushalte tussen de Strausslaan en de Händellaan wordt verplaatst naar de huidige kiss-and-ridestrook. Hierdoor vervallen er ongeveer drie kiss-and-rideplekken. 2. Op de Helper Brink, direct voorbij de kruising met de Beethovenlaan leggen we de bushalte aan voor de toekomstige situatie als de bus via de Helperzoomtunnel gaat rijden. Dit gaat ten koste van circa twee parkeerplaatsen aan de Helper Brink. 3. Na de aanleg van de Helperzoomtunnel (planning: in 2018) en het in gebruik nemen van de bij nummer 2 genoemde bushalte vervalt de bushalte in de Beethovenlaan ter hoogte van de Strausslaan. Hierdoor komen hier drie nieuwe parkeerplaatsen beschikbaar. In totaal komt er nabij de kiss-and-ridestrook Beethovenlaan dus één reguliere parkeerplaats bij en vervallen er drie kiss-and-rideplekken. Overigens denkt de gemeente na over hoe de parkeerproblemen in de wijk Helpman kunnen worden opgelost. Deze problemen zijn ontstaan doordat steeds meer mensen van buiten de wijk in de wijk parkeren (‘wijkvreemd parkeren’). De gemeente betrekt ook de bewoners hierbij. Dat gebeurt onder meer door het betrekken van een werkgroep van bewoners die is ingesteld na een inloopbijeenkomst over dit onderwerp.
23 mei 2016
@Annemiek: spreek voor jezelf