Werkzaamheden
Het intrillen van de damwandplanken is in het gebied waar de zuidelijke ringweg verdiept wordt aangelegd. De bouwkuip loopt vanaf ongeveer zwembad De Papiermolen tot aan het Europaplein. De bouwkuip komt aan de zuidkant van de ringweg.
De damwandplanken zijn acht tot 32 meter lang en 1.40 meter breed. Eén damwandplank weegt 10.000 tot 12.000 kilo.
We zijn op 16 juli 2019 begonnen met het intrillen van de damwandplanken. Kijk op onze pagina Damwand voor de actuele planning.
We werken in de basis van maandag tot en met vrijdag van 07.00 uur tot 19.00 uur. Op enkele plekken gaan we ook op zaterdag damwandplanken intrillen. Voor het uitvoeren van deze werkzaamheden moet er een rijstrook op de zuidelijke ringweg worden afgesloten. Dat mag alleen op zaterdag. Omwonenden worden in dergelijke gevallen per brief geïnformeerd. Je kunt je ook aanmelden voor het SMS-alert. Je krijgt dan een sms op je mobiele telefoon als er werkzaamheden in jouw deelgebied uitlopen.
Op deze pagina vind je kaart met een globale planning waarop je kunt zien wanneer er in jouw buurt wordt gewerkt.
In de zomer van 2019 hebben we gewerkt met twee tot vijf stellingen. Daarna met een tot twee stellingen.
Allereerst wordt de plank door een hijskraan aan de bovenkant opgetild. De plank wordt met twee stalen draadkabels vastgemaakt aan de kraan. De kraan heeft aan de bovenkant een trilblok en een geleiding die ervoor zorgt dat de plank netjes recht de grond in gaat. Daarna begint het intrillen. Het trilblok trilt heel snel en geeft vooral in het begin veel lawaai. De plank gaat langzaam de grond in. Als de plank ver genoeg in de grond zit, stopt het intrillen. Dan verplaatsen we de damwandstelling met het trilblok en wordt de volgende plank opgepakt en ingetrild. Het intrillen zelf duurt dus niet de hele dag. Wel wordt er op meerdere heistellingen tegelijk gewerkt.
Al in de zomer van 2015 is een begin gemaakt met het verleggen van kabels en leidingen rondom de zuidelijke ringweg. Alle bekende kabels en leidingen zijn verlegd. Voorafgaand aan de werkzaamheden heeft de aannemer radaronderzoek gedaan in de ondergrond, zowel met een radarvoertuig als met boringen in de grond. Met een radarvoertuig kunnen we tot 1,50 meter onder de grond kijken en eventuele onbekende kabels en leidingen in kaart brengen. Daarnaast kunnen we door een doorzichtige buis de grond in te brengen, met radar ook op diepere niveaus obstakels, zoals zwerfkeien, onderzoeken. Zo hebben we voordat we beginnen met het intrillen van damwanden al in beeld hoe de bodem eruit ziet. Mochten er zwerfkeien zitten in de lijn van een damwand, dan gaan we deze waar dit mogelijk is verwijderen of stukboren.
Voor het maken van de bouwkuip van de verdiepte ligging is trillen de enige geschikte methode. Op de plaats waar de verdiepte ligging komt, zit in de bodem namelijk een dikke laag leem en een vaste zandlaag. We kunnen de planken daar niet doorheen drukken.