Vragen en antwoorden damwandplanken
Verdiepte ligging
De zuidelijke ringweg van Groningen wordt omgebouwd. Dat project heet Aanpak Ring Zuid. Aanpak Ring Zuid zorgt ervoor dat het verkeer vlotter doorstroomt en dat alle bestemmingen in de stad beter bereikbaar worden. De weg wordt veiliger ingericht en beter ingepast in de omgeving. Onderdeel van het project is dat de zuidelijke ringweg voor een deel verdiept wordt aangelegd.
Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep wordt de zuidelijke ringweg van Groningen acht meter diep aangelegd. Hier verdwijnt de weg dus uit het zicht. Over dit verdiepte weggedeelte komen drie brede ‘deksels’. Op deze deksels wordt het Zuiderplantsoen aangelegd. Dit verdiepte weggedeelte gaan we bouwen in een enorme bouwkuip van ruim een kilometer lang.
We bouwen de verdiepte ligging in een enorme bouwkuip, aan de zuidzijde van de bestaande ringweg. In de bouwkuip passen we gedeeltelijk onderwaterbeton toe (zie ook onze strip hierover). De bouw van de bouwkuip van de verdiepte ligging is zorgvuldig voorbereid. Zo zijn er bemalingsproeven gedaan om exact te kunnen bepalen waar onderwaterbeton en waar bemaling veilig kan worden toegepast. Mede op basis hiervan is de definitieve vormgeving van de bouwkuip bepaald.
Een van de risico’s is dat de grondwaterstand verandert. Dit zou effect kunnen hebben op het groen in het Sterrebos of het kan leiden tot het verzakken van panden. Dat is natuurlijk niet acceptabel. Combinatie Herepoort heeft als eis meegekregen dat de klus veilig en beheerst moet worden uitgevoerd. Hiervoor is een monitoringsplan opgesteld. Het waterschap heeft op basis hiervan een vergunning verleend.
Werkzaamheden
Het intrillen van de damwandplanken is in het gebied waar de zuidelijke ringweg verdiept wordt aangelegd. De bouwkuip loopt vanaf ongeveer zwembad De Papiermolen tot aan het Europaplein. De bouwkuip komt aan de zuidkant van de ringweg.
De damwandplanken zijn acht tot 32 meter lang en 1.40 meter breed. Eén damwandplank weegt 10.000 tot 12.000 kilo.
We zijn op 16 juli 2019 begonnen met het intrillen van de damwandplanken. Kijk op onze pagina Damwand voor de actuele planning.
We werken in de basis van maandag tot en met vrijdag van 07.00 uur tot 19.00 uur. Op enkele plekken gaan we ook op zaterdag damwandplanken intrillen. Voor het uitvoeren van deze werkzaamheden moet er een rijstrook op de zuidelijke ringweg worden afgesloten. Dat mag alleen op zaterdag. Omwonenden worden in dergelijke gevallen per brief geïnformeerd. Je kunt je ook aanmelden voor het SMS-alert. Je krijgt dan een sms op je mobiele telefoon als er werkzaamheden in jouw deelgebied uitlopen.
Op deze pagina vind je kaart met een globale planning waarop je kunt zien wanneer er in jouw buurt wordt gewerkt.
In de zomer van 2019 hebben we gewerkt met twee tot vijf stellingen. Daarna met een tot twee stellingen.
Allereerst wordt de plank door een hijskraan aan de bovenkant opgetild. De plank wordt met twee stalen draadkabels vastgemaakt aan de kraan. De kraan heeft aan de bovenkant een trilblok en een geleiding die ervoor zorgt dat de plank netjes recht de grond in gaat. Daarna begint het intrillen. Het trilblok trilt heel snel en geeft vooral in het begin veel lawaai. De plank gaat langzaam de grond in. Als de plank ver genoeg in de grond zit, stopt het intrillen. Dan verplaatsen we de damwandstelling met het trilblok en wordt de volgende plank opgepakt en ingetrild. Het intrillen zelf duurt dus niet de hele dag. Wel wordt er op meerdere heistellingen tegelijk gewerkt.
Al in de zomer van 2015 is een begin gemaakt met het verleggen van kabels en leidingen rondom de zuidelijke ringweg. Alle bekende kabels en leidingen zijn verlegd. Voorafgaand aan de werkzaamheden heeft de aannemer radaronderzoek gedaan in de ondergrond, zowel met een radarvoertuig als met boringen in de grond. Met een radarvoertuig kunnen we tot 1,50 meter onder de grond kijken en eventuele onbekende kabels en leidingen in kaart brengen. Daarnaast kunnen we door een doorzichtige buis de grond in te brengen, met radar ook op diepere niveaus obstakels, zoals zwerfkeien, onderzoeken. Zo hebben we voordat we beginnen met het intrillen van damwanden al in beeld hoe de bodem eruit ziet. Mochten er zwerfkeien zitten in de lijn van een damwand, dan gaan we deze waar dit mogelijk is verwijderen of stukboren.
Voor het maken van de bouwkuip van de verdiepte ligging is trillen de enige geschikte methode. Op de plaats waar de verdiepte ligging komt, zit in de bodem namelijk een dikke laag leem en een vaste zandlaag. We kunnen de planken daar niet doorheen drukken.
Overlast
Het intrillen van damwandplanken veroorzaakt overlast door herrie en trillingen in de omgeving. Hoewel we er van alles aan doen om de overlast te beperken, kunnen we niet voorkomen dat je hinder ervaart.
Geluid en trillingen kunnen we niet voorkomen. Tijdens de werkzaamheden houden we nauwgezet in de gaten of we binnen de geldende regels voor trillingen en geluid blijven. Als de grens van deze waarden in zicht komt, grijpen we in. We bekijken dan of de uitvoering aangepast moet worden. Een van de opties is bijvoorbeeld het verhogen van de trilfrequentie. Daarbij trillen we sneller, maar met minder kracht op het trilblok. Dat betekent wel dat het intrillen meer tijd kost.
We hanteren strikte regels over het geluid dat bouw- of sloopwerk mag veroorzaken. Deze staan in de Algemene plaatselijke verordening (APV) van de gemeente Groningen. Deze regeling is gelijk aan de landelijke regeling bouwlawaai van het ministerie van I&M. Ook voor het veroorzaken van trillingen bestaan duidelijke regels. Hier geldt de richtlijn van de Stichting Bouwresearch (2010). Dit is een landelijk erkende richtlijn die duidelijke grenswaarden aangeeft.
Met behulp van geluids- en trillingsmeters houden we in de gaten of geluid en trillingen in lijn zijn met de vooraf berekende waarden. Als de grens van deze waarden in zicht komt, grijpen we in. We bekijken dan of de uitvoering aangepast moet worden. Een van de opties is bijvoorbeeld het verhogen van de trilfrequentie. Daarbij trillen we sneller, maar met minder kracht op het trilblok. Dat betekent wel dat het intrillen meer tijd kost.
Combinatie Herepoort plaatst op meerdere plekken geluids- en trillingsmeters. Daarnaast wordt de beweging van een gebouw (ook wel zetting genoemd) in de gaten gehouden door constant te meten met hoogteboutjes.
Het intrillen van de damwandplanken kan helaas niet zonder hinder voor omwonenden. Als je overlast ervaart door het intrillen van de damwandplanken, kun je contact opnemen met het Loket Verkeer en Werkzaamheden, (050) 367 89 89 of loketverkeer.werkzaamheden@groningen.nl. Je kunt hier terecht om vragen te stellen, meldingen te doen of klachten in te dienen.
Risico's
Het intrillen van de damwandplanken veroorzaakt trillingen in de omgeving. Die zijn voelbaar, maar de kans op schade is klein. Wij houden ons aan de richtlijn van de Stichting Bouwresearch. Als de trillingen binnen deze richtlijn blijven, is de kans op schade aan uw woning minder dan 1 procent. Wij monitoren nauwgezet met trillingsmeters of wij binnen deze norm blijven. Als een overschrijding van het toegestane niveau dreigt, nemen we maatregelen om dat te voorkomen. We kunnen dan bijvoorbeeld de snelheid van trillen opvoeren. Het nadeel daarvan is wel dat het intrillen van de damwandplanken langzamer gaat, omdat er minder kracht wordt gebruikt.
Nee, het intrillen van de damwanden heeft geen effect op de grondwaterstand of de grondwaterstromen.
Bouwkundige opnames
Ja, in de buurt van het gebied waar de damwandplanken worden ingetrild, zijn bouwkundige vooropnames van huizen en gebouwen gedaan. Ruim 800 panden zijn onderzocht. Op het kaartje hieronder kun je zien waar de opnames zijn gedaan.
In het rood de panden waar een bouwkundige vooropname is gedaan.
Als je huis in het gebied staat waar kans is op schade door trillingen, dan kan een bouwkundige vooropname worden gedaan. Maar als je buiten deze contourlijn woont, is het niet aannemelijk dat je schade gaat ondervinden van de werkzaamheden. We gaan dan geen bouwkundige vooropname verrichten. Wil je meer weten over deze bouwkundige vooropnames of heb je andere vragen, neem dan contact op met ons .
Schade
We houden ons strikt aan de wettelijke regels. Op het gebied van trillingen houden we ons aan de richtlijn van de Stichting Bouwresearch (SBR). Dit is een landelijk erkende richtlijn die duidelijke grenswaarden aangeeft. Zolang we onder deze grenswaarden blijven, is de kans op schade aan panden in de omgeving minder dan 1 procent.
Met behulp van geluids- en trillingsmeters houden we in de gaten of geluid en trillingen in lijn zijn met de vooraf berekende waarden. Als de grens van deze waarden in zicht komt, grijpen we in. We bekijken dan of de uitvoering aangepast moet worden. Een van de opties is bijvoorbeeld het verhogen van de trilfrequentie. Daarbij trillen we sneller, maar met minder kracht op het trilblok. Dat betekent wel dat het intrillen meer tijd kost.
In de buurt van de werkzaamheden is de kans op schade kleiner dan 1 procent. Die kans neemt nog verder af als de afstand tot de werkzaamheden groter wordt. Woon je op enige afstand van de ringweg, dan is het niet aannemelijk dat je schade krijgt. Mocht je hierover vragen hebben, dan kun je contact opnemen met het Loket Verkeer en Werkzaamheden, (050) 367 89 89 of loketverkeer.werkzaamheden@groningen.nl.
Schade melden
Ondanks alle voorzorgsmaatregelen is schade aan woningen niet helemaal uit te sluiten. Heeft u schade? Laat het ons zo snel mogelijk weten. Dit kan door een schademeldingsformulier in te vullen en te mailen naar info@aanpakringzuid.nl. Kijk op de pagina Schade voor het in te vullen formulier en meer informatie over het melden van schade.
Ondanks alle voorzorgsmaatregelen is schade aan woningen niet helemaal uit te sluiten. Heeft u schade? Laat het ons zo snel mogelijk weten. Ook als er bij uw woning geen bouwkundige vooropname is gedaan. Dit kan door een schademeldingsformulier in te vullen en te mailen naar info@aanpakringzuid.nl. Kijk op de pagina Schade voor het in te vullen formulier en meer informatie over het melden van schade.
Communicatie
Omwonenden en andere belangstellenden zijn in juni en juli 2019 geïnformeerd tijdens speciale bewonersbijeenkomsten voor aanvang van het intrillen van de damwandplanken. Daarnaast ontvangen omwonenden regelmatig bewonersbrieven met hierin specifiekere informatie over de werkzaamheden in een betreffende periode. Deze bewonersbrieven vind je op deze website in de Bibliotheek.
Met een speciale 'damwandafteller' op deze website kun je in de gaten houden hoe ver we zijn met het werk. Specifieke informatie over werkzaamheden ten behoeve van de verdiepte ligging vind je op onze werkzaamhedenkaart.
Op onze website vind je meer informatie op de pagina www.aanpakringzuid.nl/damwand. Ook kun je met vragen terecht in ons informatiecentrum Paviljoen Ring Zuid. Heb je vragen of klachten, of wil je iets melden, dan kan dat bij het Loket Verkeer en Werkzaamheden, (050) 367 89 89 of loketverkeer.werkzaamheden@groningen.nl. Je kunt hier terecht om vragen te stellen, meldingen te doen of klachten in te dienen.
Met vragen en klachten over het intrillen van de damwandplanken kun je contact opnemen met het Loket Verkeer en Werkzaamheden, (050) 367 89 89 of loketverkeer.werkzaamheden@groningen.nl. Je kunt hier terecht om vragen te stellen, meldingen te doen of klachten in te dienen.
Vergunningen en besluiten
Opdrachtgever Aanpak Ring Zuid heeft het definitieve ontwerp (DO) voor het maken van de bouwkuip goedgekeurd.
Omdat de werkzaamheden geluid en trillingen veroorzaken, is een ontheffing verkregen van de Algemene plaatselijke verordening (APV). Voor trillingen hanteren we de richtlijn van de Stichting Bouwresearch (SBR).