Toen & Straks
Het najaar is traditioneel de tijd van de bietencampagne. Suikerbieten worden van het land gehaald en via vrachtwagens vervoerd naar een fabriek waar ze worden verwerkt tot suiker. In Groningen gaan de bieten naar de fabriek bij Hoogkerk (Vierverlaten). De vrachtwagens vol met bieten zijn dan ook een vertrouwd gezicht op de zuidelijke ringweg. Tot 2008 had Groningen nóg een suikerfabriek: bij de westelijke ringweg, aan het Hoendiep.
Eind jaren ’60 werd de afrit Oosterpoort aangelegd, als onderdeel van de nieuwe zuidelijke ringweg. Die nieuwe ringweg doorsneed de Oosterpoortwijk en leidde tot meer verkeer in de wijk, met name in de H.L. Wichersstraat. Daartegen kwamen de bewoners in 1972 in opstand. Gezicht van de actie werd een oudere straatbewoonster die liefkozend ‘opoe Kimkes’ werd genoemd.
Langs het (Oude) Winschoterdiep hebben verschillende houtzaagmolens gestaan. Een van de deze molens was de Zaayer, gebouwd in 1750 en afgebroken in 1904. Deze molen stond op de plek waar nu het bouwterrein aan de H.L. Wichersstraat ligt. Omdat op deze plek een pompkelder wordt aangelegd, wordt er tot eind volgende week een archeologische opgraving gedaan. Wat kunnen we verwachten?
Het is vandaag exact 75 jaar geleden dat de stad Groningen werd bevrijd. Een paar weken later zou de Tweede Wereldoorlog ten einde komen. De bevrijding van Groningen duurde vier dagen. Daarbij kwamen honderden mensen om het leven. De bevrijders kwamen de stad binnen vanuit het zuiden, via de Paterswoldseweg. Hier is hevig gevochten.
“Normaal gesproken hebben we nooit ooggetuigen van wat we opgraven.” Froukje Veenman is archeoloog bij de gemeente Groningen en sprak met mensen die nog als kind in het buurtje De Papiermolen hebben gewoond. Dit buurtje werd in de jaren 50 afgebroken voor de bouw van het openluchtzwembad. “Dankzij deze gesprekken hebben we veel geleerd dat we nooit kunnen halen uit opgravingen en archieven.”
De ombouw van de zuidelijke ringweg van Groningen is een gigaklus. Wist je bijvoorbeeld dat er op het Julianaplein drie rijbanen bovenop elkaar komen? Het verkeer kan hierdoor beter doorrijden. Ook is dit veiliger dan in de huidige situatie.
In de jaren 60 werd de zuidelijke ringweg aangelegd. De aanleg van de weg had veel impact op de stad en er zijn veel verhalen over te vertellen. Deze week het verhaal van Piet Zijlstra. Hij liep veertig jaar geleden een halfjaar stage bij Rijkswaterstaat in Groningen en vond kortgeleden zijn oude stageverslag weer terug.