Toen & Straks
Na de aanleg van de zuidelijke ringweg eind jaren ’60 raakte de H.L. Wichersstraat geïsoleerd van de rest van de wijk de Oosterpoort. De 400 bewoners van deze straat dienden een verzoekschrift bij het college van B&W in voor een onderdoorgang in het Meeuwerderbaanviaduct.
De ombouw van de zuidelijke ringweg van Groningen is een gigaklus, waardoor er veel verandert in de stad. Wist je bijvoorbeeld dat er een nieuwe weg langs de ringweg komt om de Hereweg bereikbaar te houden? Deze weg wordt vernoemd naar koningin Máxima.
In de loop van 2025 gaat de Esperantotunnel open. Dat is de tunnel voor voetgangers en fietsers onder het spoor door, ter hoogte van de Esperantostraat. De tunnel komt ongeveer op de plek van de spoorwegkruising, die in april 2020 werd gesloten.
Er wordt hard gewerkt aan de nieuwe inrichting van de Vondellaan. De nieuwe inrichting is nodig vanwege de directe aansluiting op de zuidelijke ringweg. We leggen je uit hoe we de Vondellaan gaan inrichten.
In de toekomst gaat de verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg onder het Oude Winschoterdiep door. Het kanaal blijft bestaan, maar op de plek van de ringweg is het water minder dan een meter diep.
Kortgeleden zijn we begonnen met het herinrichten van de Maaslaan. Dit blijft een woonstraat waarbij het autoverkeer maximaal 30 km/uur mag.
De voormalige drafbaan in het Stadspark is tegenwoordig het decor voor evenementen, zoals het Bevrijdingsfestival. Ruim honderd jaar geleden werd de drafbaan geopend, in aanwezigheid van koningin Wilhelmina. Paardenkoersen zijn jarenlang een grote bron van vermaak geweest voor de inwoners van de stad Groningen.