Slimme vraag
Sinds 4 april is de spoorwegovergang bij de Esperantokruising afgesloten. Hierdoor zijn twee ‘nieuwe’ kruisingen ontstaan, die anders werken dan weggebruikers voorheen gewend waren. Een aantal van deze weggebruikers vraagt zich af waarom de voorsorteerstroken aan de kant van de Esperantostraat zijn weggehaald. Het antwoord op deze vraag heeft te maken met snelheidszones en met het vervallen van de spoorwegovergang.
Het Oude Winschoterdiep lijkt op een aantal plekken flink te schuimen. Dit zorgt bij een aantal voorbijgangers voor opgetrokken wenkbrauwen. Gelukkig is er geen reden tot paniek. Het schuim is namelijk de vorming van kleine zandbultjes aan het wateroppervlak.
We geven toe: het is een gek gezicht. Op diverse plekken waar zand is gestort voor de zuidelijke ringweg, steekt iets van kunststof uit. Het is geen vervuiling en ook geen kunst, maar verticale drainage.
Slimme Vraag: kan de ombouw van de zuidelijke ringweg worden versneld, nu er veel minder verkeer is?
De coronamaatregelen hebben veel invloed op ons dagelijks leven. Veel mensen werken thuis en scholen, musea en veel winkels zijn dicht. Evenementen en activiteiten gaan niet door. Dat betekent ook minder verkeer op de zuidelijke ringweg van Groningen. Vaste volgers van ons project vragen zich af of dit van invloed is op de ombouw van de ringweg. Kan de weg nu niet tijdelijk dicht om het werk te versnellen?
Op verschillende plekken bij de ringweg liggen grote stukken plastic op de schuine hellingen (taluds). ‘Waar is dat voor?’, horen we wel eens. Een goede vraag, met een verrassend antwoord.
De laatste weken van 2019 hebben we de zuidelijke ringweg vanaf knooppunt Euvelgunne tot aan de Hereweg een aantal keren korte tijd moeten afsluiten. Vanwege problemen met een voeg voerde Combinatie Herepoort meerdere spoedreparaties uit. ‘Hoe gaat het nu eigenlijk met de voeg?’ kregen we als vraag.
Op 3 april 2020 gaat de spoorwegovergang bij de Esperantostraat om veiligheidsredenen voorgoed dicht. Doordat hier een vierde spoor wordt aangelegd, gaan er meer treinen rijden. Fietsers, auto’s en bussen kunnen vanaf 3 april gebruik maken van de Helperzoomtunnel (zie onderaan een video met de voortgang van de bouw hiervan). Op de plek van de spoorwegovergang komt in de toekomst een fiets- en voetgangerstunnel. De planning is dat deze in 2025 open gaat. Waarom niet direct al? De tunnel ligt er toch al?
Combinatie Herepoort heeft de afgelopen maanden gewerkt aan knooppunt Westerbroek aan de A7. Het knooppunt is aangepast zodat het meer verkeer kan verwerken. Op de wegen naar de rotonde toe zijn extra rijstroken aangelegd. Ook is er een nieuwe bypass aangelegd voor het verkeer richting Hoogezand. Het werk is nu zo goed als klaar, maar een aantal weggebruikers viel op dat de nieuwe bypass nog niet open is. Waarom niet?
Deze maand werkt Combinatie Herepoort aan een nieuwe faunapassage bij de Kieler Bocht. Op donderdag 28 november hees een grote kraan de betonnen elementen voor de passage in de bouwkuip. Deze elementen vormen straks een doorgang voor onder andere kikkers, salamanders en egels. Waarom worden er eigenlijk faunapassages aangelegd voor het project Aanpak Ring Zuid?