Werkvoorbereider Rowin de Man: 'Ik ben de schakel tussen collega’s binnen en buiten'
Als werkvoorbereider bij Combinatie Herepoort is Rowin de Man een ware bruggenbouwer tussen z’n collega's op kantoor en de werkmannen op de bouwplaats. Komt dat even goed uit, want Rowin is namelijk ook verantwoordelijk voor de bouw van de nieuwe Julianabrug over het Noord-Willemskanaal. Een logistieke uitdaging waar hij al ruim een jaar z’n tanden in zet. Wij lopen een dagje met hem mee.
07.00 uur
Het is nog vroeg als Rowin zijn fiets op slot zet en de deur van de bouwkeet opent. In de keet heeft hij een eigen kantoor. Terwijl het koffieapparaat pruttelt en de kachel het vertrek opwarmt, zet hij z'n laptop aan. "Ik begin mijn dag altijd met het lezen en beantwoorden van alle mails. Van vragen over de vergunningen tot inhoudelijke technische verzoeken; als werkvoorbereider ken ik alle ins en outs van de bouw van de nieuwe Julianabrug."
08.00 uur
Eén van zijn taken als werkvoorbereider is het bewaken van de planning. "Het bouwen van de nieuwe Julianabrug is opgesplitst in allerlei stappen. Eerst bouwen we een hulpbrug. Deze hulpbrug maakt deel uit van de ‘tijdelijke T’ waar we het verkeer over omleiden. Dat geeft ons de mogelijkheid om de huidige brug te slopen en een nieuwe bredere brug te bouwen. Een flinke logistieke puzzel, waarbij een strakke planning essentieel is."
09.00 uur
Inmiddels loopt alles op de bouw en is het tijd om met de uitvoerder, de verantwoordelijke op de bouwplaats, een ronde te lopen. "Iedere dag probeer ik met mijn uitvoerder een ronde te lopen over de bouw. We bespreken dan de voortgang en blikken vooruit naar de volgende stap in de planning."
11.00 uur
Na het rondje op de bouwplaats verruilt Rowin zijn bouwhelm en veiligheidsschoenen voor z'n nette kloffie. Het is tijd voor het overlegmoment met de collega's van kantoor. "Het project is zo groot dat ik niet zelf om de tafel zit met een gemeente, een wegbeheerder of andere stakeholders. Hiervoor hebben we binnen ons projectteam vaste contactpersonen. Samen met hen zit ik regelmatig om tafel om de plannen door te nemen."
13.30 uur
De uitvoerder belt. Een detail op tekening blijkt buiten anders uit te pakken dan op tekening staat vermeld. Rowin strikt z'n veiligheidsschoenen en vist z'n bouwhelm van de kapstok. "Als er een probleem is, zoek ik samen met de uitvoerder naar een oplossing. Het voordeel is dat ik direct kan schakelen tussen de werkmannen buiten en mijn collega's op kantoor. In veel gevallen hebben we een calamiteit snel opgelost, zodat we niet uitlopen op de planning."
16.00 uur
Officieel zit Rowins werkdag erop, maar hij besluit nog even een paar laatste mailtjes te beantwoorden. "In tegenstelling tot de nieuwe Julianabrug is mijn werkdag niet in beton gegoten", lacht hij. "Wanneer ik aan het einde van de werkdag op mijn fiets stap, kan ik mijn hoofd even helemaal leeg maken. Morgen weer een dag!"
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op vrijdag 20 december organiseert Aanpak Ring Zuid een gezellige kerstmarkt aan de Papiermolenlaan. Hiermee vieren we de heropening van de vernieuwde Hereweg en de openstelling van de nieuwe Máximaweg.
Projectbureau Aanpak Ring Zuid en Combinatie Herepoort zijn gesloten vanaf maandag 23 december 2024 tot maandag 6 januari 2025.
De werkzaamheden aan de Helperzoom duren langer dan gepland. Hierdoor blijft de Helperzoom afgesloten voor alle verkeer tot en met 3 februari 2025. Het tijdelijke fietspad tussen de Waterloolaan en DUO blijft eveneens langer open, tot dezelfde datum.