Werkvoorbereider Johan van Melsen is bezig met de laatste boompjes: “Straks groeit er langs de ringweg vier keer zoveel groen als voorheen”
“Mei 2025 is het zover. Dan planten we het állerlaatste boompje, midden op een plein in het Zuiderplantsoen: voor mij is dat nu al de parel van de stad,” vertelt Johan van Melsen van Combinatie Herepoort enthousiast. Hij is verantwoordelijk voor al het groen rondom de nieuwe ringweg. Van ontwerp tot realisatie en beheer: hij houdt het overzicht. “Met een strakke planning beperken we de hinder en afsluitingen zoveel mogelijk. Maar het aanplanten moet toch gebeuren, helemaal zonder overlast gaat dat helaas niet.”
Johan is sinds 2019 betrokken bij het project. "Negentig procent van het groen is inmiddels geplant en we werken nu aan de laatste tien procent. Straks zie je langs de ringweg duizend Zuiliepen, de Ulmus `Columella` en een kwart miljoen rozen bloeien. Niet al het groen is bestand tegen harde wind, droogte en zout – alles wat een berm te verduren krijgt. Deze rozen en iepen zijn daarom speciaal gekweekt, ze zijn supersterk en stressbestendig. Er is zelfs nog geen uitval. Dat is vrij bijzonder, want vorig jaar was het slechtste aanplantseizoen ooit door uitzonderlijk veel regen in het najaar."
Groen aanleggen in het najaar
Volgens Johan is nu het perfecte moment om al het groen langs de ringweg en in het Zuiderplantsoen aan te leggen. Hij vertelt: “Het is nu knetterdruk, want vanaf 14 november is het de beste periode om te planten. De grond is nu nog een beetje warm van de zomer, waardoor bomen en planten zich ondergronds beter kunnen ontwikkelen. Plant je in het voorjaar? Dan heb je vaak meer uitval, omdat de grond dan nog koud is van de winter.”
"Groen verhoogt de biodiversiteit én verbindt de ringweg met de bestaande omgeving”
Afgelopen weekend is er hard gewerkt aan de berm voor Martiniplaza. “Verwacht wordt dat voor 31 december het hele hoofdwegennetwerk is aangeplant. De vernieuwde Hereweg is bijvoorbeeld op 20 december klaar, is de planning. Hier komt een middenberm met grote bomen en kruidenvegetatie. Dit zorgt voor een mooie directe overgang naar het Zuiderplantsoen, waar we eind februari starten. Hier plaatsen we zo’n 30.000 vaste planten, grassen en bomen, waaronder de els, eik, lijsterbes, acacia, appelboom en perenboom. Eigenlijk is dat precies de functie van al dat groen: het verhoogt de biodiversiteit én verbindt de ringweg met de bestaande omgeving.”
Doorstromen van verkeer
Johan vertelt: “Om overlast te verminderen, vindt het aanplanten vooral plaats in de avond, 's nachts of in het weekend. Of het nou regent, vriest of sneeuwt: ons werk moet altijd binnen de stremming gebeuren, anders loopt de planning uit. Zo’n stremming is eigenlijk een noodzakelijk kwaad, anders kunnen wij er niet bij. Veiligheid staat voorop, want we werken altijd naast het verkeer. Je hebt de bouw, het aanplanten én verkeer dat moet blijven doorstromen. Dat vraagt om een perfecte afstemming en heel goed plannen!”
“Het aanplanten van groen is als het belijnen van de weg: pas dan is het echt af”
“Het aanplanten van groen is als het belijnen van de weg: pas dan is het echt af. Er zijn voor dit project 300 bomen gekapt, maar we plaatsen er 2200 terug. Zo zorgen we ervoor dat volgend jaar mei niet alleen de wegen, maar ook het groen helemaal klaar is voor de toekomst!"
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Komend weekend is de A7 dicht voor het verkeer de stad uit richting Hoogkerk/Drachten vanwege werkzaamheden aan het viaduct van de busbaan. Daarnaast planten we groen aan ter hoogte van de Brailleweg. Daarom zijn ook de opritten vanaf de Brailleweg afgesloten.
Van dinsdag 26 november 20:00 uur tot woensdag 27 november 06:00 uur werken we in de avond en nacht aan het aanplanten van bomen en rozen en voeren we een rioolinspectie uit rond het Julianaplein. In de nacht van woensdag op donderdag planten we groen aan. Vanwege deze werkzaamheden zijn meerdere afritten en verbindingsbogen dicht bij het Julianplein.’
Zondagochtend werden bij onderhoudswerkzaamheden verzakkingen ontdekt bij het spoor tussen de stations Groningen en Groningen Europapark. De verzakkingen zijn ontstaan door werkzaamheden voor de nieuwe Esperantotunnel.