Vincent Velthuijs (Combinatie Herepoort) en Robert Lunenborg (Sealteq): 'We kunnen 100% veilig chroom-6 verwijderen'
In sommige viaducten van de zuidelijke ringweg zit Chroom-6 in de verf verwerkt. Bij het renoveren van deze viaducten gaan we de Chroom-6 op een veilige manier verwijderen. Chroom-6 werd vroeger vaak verwerkt in verf vanwege de roestwerende werking en kleur. Als chroom-6 vrijkomt bijvoorbeeld door te schuren of te stralen, kan het schadelijk zijn voor de gezondheid. Daarom moet het op een veilige manier worden verwijderd, zodat geen risico’s ontstaan voor de omgeving. Vincent Velthuijs van Combinatie Herepoort en Robert Lunenborg, chroom-6 specialist bij SealteQ, leggen uit hoe ze dit veilig doen.
“Het belangrijkste bij het verwijderen van chroom-6 is dat er geen risico’s ontstaan voor de omgeving en de medewerkers”, vertelt Vincent. “Dat betekent dat we op de plek waar wordt gewerkt afschermen met een tent waarbij alle hoeken en kieren zijn afgesloten. De stof kan dan op geen enkele manier buiten het verwijderingsgebied komen. De medewerkers die chroom-6 verwijderen, zijn van top tot teen beschermd. Op deze manier hebben we al een deel van het viaduct tussen de Peizerweg en Hoogkerk veilig chroom-6 vrij gemaakt.”
Chroom-6 en gezondheid
Chroom-6 is jarenlang gebruikt in de verf- en metaalindustrie. In 2017 werd het gebruik ervan verboden vanwege de gezondheidsrisico’s. Robert: “Je kunt het vergelijken met asbest. Zolang je de stof niet bewerkt, is chroom-6 ongevaarlijk. Dat het jarenlang in de verf op de viaducten heeft gezeten, kan dus geen kwaad voor de omgeving.”
Overheidsrichtlijnen volgen
Vincent: “Toen uit monsters bleek dat in de verf op de viaducten Chroom-6 was verwerkt, hebben we SealteQ ingeschakeld. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het veilig verwijderen van verf met chroom 6” Robert: “Door middel van straalgrit, een soort zandkorrels, verwijderen we de verflaag waarin chroom-6 zit. We schermen het gebied af en onze medewerkers dragen beschermende pakken met een masker en luchtfilter. We gaan uiterst secuur te werk in de voorbereiding en de uitvoering. Dit doen we allemaal volgens de richtlijnen die zijn opgesteld door Rijkswaterstaat, ProRail en Rijksvastgoedbedrijf. Het materiaal dat vrijkomt wordt afgevoerd naar een naar een erkend verwerker”
100% veilig chroom-6 verwijderen
”Na de werkzaamheden loopt een inspecteur de viaducten na en neemt monsters om te controleren of alle chroom-6 is verwijderd. Daarna geven we het gebied weer vrij. “Doordat we niets aan het toeval overlaten, kunnen we 100% veilig chroom-6 verwijderen”, sluit Vincent af.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
In de loop van 2025 gaat de Esperantotunnel open. Dat is de tunnel voor voetgangers en fietsers onder het spoor door, ter hoogte van de Esperantostraat. De tunnel komt ongeveer op de plek van de spoorwegkruising, die in april 2020 werd gesloten.
Operatie Julianaplein is al over de helft. Op 2 september 2024 moet de operatie afgerond zijn. Hoe staat het met het Julianaplein? Onze fotograaf Raymond Bos stuurde zijn drone op een zonnige dag de lucht in en maakte deze beelden.
De Meeuwerderbaan gaat vanaf maandagochtend 22 juli 6.00 uur voor langere tijd dicht voor alle verkeer. De straat moet dicht vanwege het afbreken van de tijdelijke noordbaan van de ringweg.