'Verkeersdoorstroming van groot belang voor spoedfunctie Martini Ziekenhuis'
Wat betekenen de plannen van Aanpak Ring Zuid eigenlijk voor het Martini Ziekenhuis? Zeker is dat de plannen gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van dit ziekenhuis. Dankzij die aanpak krijgt het ziekenhuis een betere verbinding met de A7 en de Ring West. Hoe denkt het ziekenhuis over de plannen en de uitvoering er van, tot nu toe? Dat vroegen we aan Johan Norda die al 25 jaar werkzaam is bij het Martini Ziekenhuis. Hij heeft verschillende managementfuncties bekleed in het ziekenhuis, zowel in de zorg als in de ondersteuning. Sinds 2,5 jaar werkt hij als manager faciliteiten.
‘’Ik koester logistiek en bereikbaarheid.’’, zegt Norda. ‘’Het Martini Ziekenhuis heeft veel te maken met de doorstroming op de ring. We zitten nu ingesloten door de A7 en de A28. Als de doorstroom stagneert, hebben wij er last van. Het Martini Ziekenhuis heeft zo’n 1,5 miljoen bezoekers per jaar: werknemers, patiënten, bezoek. Dat zijn mensen die allemaal op tijd staan.’’
Verbetering
Zoals het nu is heeft het ziekenhuis er last van. ‘’De aanvoer van ambulancediensten en spoed is heel lastig vanaf de A7. In de spits zijn er vaak files. Tijdens de ochtend- en de avondspits hebben we dan een probleem. We hebben er alle belang bij dat dit opgelost wordt. Processen in het ziekenhuis staan allemaal op tijd, we hebben daarnaast ook een spoedfunctie. In die zin denk ik dat de plannen van Aanpak Ring Zuid verbetering geven, maar in de tussentijd zitten we met de wegwerkzaamheden‘’.
Norda vertelt dat het lastig is om in te schatten hoe groot de problemen zullen zijn die er ontstaan door de werkzaamheden. ‘’Inhoudelijk zijn de plannen voor de aanpak van de ring moeilijk te beoordelen. We hebben intern speciaal iemand aangesteld die zich hier mee bezig gaat houden. We hebben ook contact met openbaar vervoerbedrijven zoals Qbuzz om de tijdelijke problemen op te lossen met bussen bijvoorbeeld.’’
Reisadvies
Werknemers en patiënten zijn nog niet zo bezig met de plannen, die gaan het pas merken als er echt iets gaat gebeuren. Mensen zullen goed en op tijd geïnformeerd worden: ‘’Groningen Bereikbaar, het samenwerkingsverband van noordelijk overheden, ProRail en werkgevers, is bezig een applicatie te ontwikkelen die verkeersinformatie en reisadviezen geeft. Vanuit het ziekenhuis zullen wij ook een plek met informatie aanbieden. We willen de veranderingen maximaal organiseren met alle partijen.’’
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Start vervanging viaduct over de Paterswoldseweg; Laan van de Vrede half jaar dicht voor autoverkeer
Vanaf 15 juni tot half december wordt het westelijke deel van de Laan van de Vrede afgesloten voor autoverkeer. Combinatie Herepoort legt hier, aan de zuidkant van de ringweg, een tijdelijke weg aan en een tijdelijk viaduct over de Paterswoldseweg. Daarna kan het huidige viaduct over de Paterswoldseweg worden vervangen. De Laan van de Vrede blijft wel toegankelijk voor voetgangers en fietsers.
Voor hulpdiensten geldt dat elke seconde telt. Hoe werkt dat als je regelmatig te maken krijgt met omleidingen op belangrijke uitvalswegen? Max Jorritsma van Brandweer Groningen vertelt hoe hij samen met Aanpak Ring Zuid zorgt voor zo min mogelijk hinder in de aanrijtijden.
Begin januari starten we met de werkzaamheden rondom het verleggen van de verbindingsweg en het fietspad tussen de rotonde bij Laan Corpus den Hoorn en het Vrijheidsplein. Uiteindelijk zorgen we voor een betere aansluiting op de zuidelijke ringweg en een snellere doorstroming op het Vrijheidsplein. Zowel voor fietsers als voor automobilisten gaat er wat veranderen.