Studente Elna zit in het belteam van Loket Damwand: ‘Dit is een zomerbaan waarbij ik ook nog wat opsteek’
Waar je bij sommige bedrijven in de zomerperiode net iets langer moet wachten tot de telefoon wordt opgenomen, is het projectteam van Aanpak Ring Zuid in de zomervakantie heel goed bereikbaar. Om meldingen van omwonenden over het intrillen van damwandplanken zo snel mogelijk af te handelen, is een belloket in het leven geroepen: Loket Damwand. Studente Elna zit in het belteam: ‘We zijn bereikbaar zolang er gewerkt wordt.’
Vragen, zorgen of schademeldingen: dagelijks krijgt Elna mensen aan de lijn die bellen naar aanleiding van het intrillen van de damwandplanken voor de bouwkuip van de verdiepte ligging. “We hebben een kantoor in het Paviljoen, het informatiecentrum van Aanpak Ring Zuid”, vertelt ze. “In dezelfde ruimte zitten ook alle experts, zodat we de meldingen meteen aan hen door kunnen geven. Dat werkt perfect."
Tweetrapsraket
Zo lang er door de vakmensen van Combinatie Herepoort wordt gewerkt, is ook het belteam paraat. “In principe zijn we er van zeven uur ’s ochtends tot zeven uur ’s avonds op doordeweekse dagen. Wanneer er ook na zeven uur of op zaterdag gewerkt wordt, blijven wij ook wat langer op onze post", vertelt Elna. "Wij zijn het eerste aanspreekpunt voor omwonenden met zorgen, klachten of vragen. Ik noteer hun opmerkingen in ons systeem en probeer mensen gerust te stellen. Onze experts gaan vervolgens op zoek naar het antwoord op de vraag of klacht. Die tweetrapsraket werkt prima."
"De meeste telefoontjes zijn van omwonenden die thuis werken of nachtdienst hebben en overdag willen slapen, maar daarvoor te veel last hebben van de werkzaamheden."
Elna
Tijdelijke werk- of slaapplek
Vooral de laatste dagen wordt er veel naar het Loket gebeld, merkt Elna. "De meeste telefoontjes zijn van omwonenden die thuis werken of nachtdienst hebben en overdag willen slapen, maar daarvoor te veel last hebben van de werkzaamheden. Mensen snappen dat de bouwwerkzaamheden overlast geven, maar zijn blij met een passende oplossing.”
Passende oplossing
Om deze persoonlijke oplossingen aan te kunnen bieden, werkt het team met een zogenoemd 'spelregelkader'. "In het spelregelkader staan de voorwaarden”, legt Elna uit. “Dat document staat op onze website. Daar vind je ook een document dat ‘Contourlijnen geluid’ heet. Onderaan dit bestand staan kaartjes met de verwachte geluidsbelasting. Aan de hand daarvan wordt besloten of iemand in aanmerking komt voor een vergoeding voor bijvoorbeeld een tijdelijke werk- of slaapplek. Daarnaast houden de experts nauwlettend de geluids- en trillingsmeters in de gaten om te controleren of de grenswaarden niet worden overschreden. “Als dat het geval is, moet het intrillen van de damwandplanken aangepast worden”, weet Elna.
Perfecte zomerbaan
Nieuwsgierig volgt Elna alle communicatie rondom Aanpak Ring Zuid. Van het contact met de omwonenden tot de manier waarop de experts omgaan met de meldingen en metingen. “Ik volg zelf de masteropleiding Environmental and Infrastructure Planning aan de RUG, dus het is voor mij fantastisch om te zien hoe zo'n groot bouwproject een gezicht krijgt. De perfecte oriëntatie op wat ik later zelf wil gaan doen. Dit is, kortom, een zomerbaan waarbij ik ook nog wat opsteek.”
Loket damwand is geopend tijdens de werktijden van de werkzaamheden en is bereikbaar via het telefoonnummer: (050) 210 01 45
.
Foto: Jeroen van Kooten
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Nu de betonvloer is uitgehard, zijn de stempels niet meer nodig. Afgelopen week hebben we deze stempels in de verdiepte ligging weggehaald. Nu kunnen we de stempels weer ergens anders gebruiken.
We werken hard door aan de verdiepte ligging. Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep gaat de zuidelijke ringweg onder de grond. Bovenop de weg komen drie ‘deksels’, met daar bovenop een nieuw park: het Zuiderplantsoen. Dit park verbindt verschillende delen van de stad weer met elkaar.
Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep gaat de zuidelijke ringweg onder de grond. In totaal gaat het om een afstand van ongeveer 1100 meter. Op meerdere locaties zijn we aan het werk om dit project te realiseren. De planning is dat het autoverkeer in 2024 door de verdiepte ligging rijdt. Wat doen we in 2021?