Stedenbouwkundig prachtig, maar een paar serieuze aandachtspunten
Het pareltje van het plan. Zo wordt het door Aanpak Ring Zuid geplande Zuiderplantsoen door de media genoemd. Doordat de zuidelijke ringweg tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep verdiept wordt aangelegd, wordt dit mogelijk. En dat gebeurt allemaal vlak naast de wijk de Oosterpoort. Wat vinden de bewoners van deze wijk hiervan? Ruurd de Boer, voorzitter van het buurtoverleg, vertelt het ons.
Ruurd de Boer komt uit Sneek en begon ooit zijn leven als Groningse student op kamers in de Oosterpoort. Acht jaar geleden keerde hij terug naar deze wijk, maar woont nu heel wat ruimer dan toen. Omdat hij de buurt goed kent, is hij sinds anderhalf jaar voorzitter van het Buurtoverleg Oosterpoort.
Interessant
“Het project gaat de Oosterpoort aan, omdat de ringweg er nu dwars doorheen loopt”, zegt Ruurd. “Daarnaast vind ik het een interessant project. Ik denk graag mee over de invulling van het gebied tussen de Oosterpoort en De Linie. Namens de buurt hebben wij een uitgebreide zienswijze ingediend.”
Groen
Ruurd vertelt dat de meeste bewoners van de Oosterpoort blij zijn met de plannen van Aanpak Ring Zuid. “De ringweg is nu echt een barrière in de wijk en loopt bijna bij mensen door de slaapkamer. We zijn heel blij dat het gebied wordt opgeknapt. Dat lelijke obstakel wordt weggehaald en we krijgen er een groen park voor terug, het Zuiderplantsoen. De Oosterpoort bevat nu bijna geen groen. We willen er ook echt een ontmoetingsplek van maken. Ik vind het stedenbouwkundig een prachtige oplossing. Er is sprake van kwaliteitsverbetering van de stad.”
Zienswijze
Naast de positieve gevolgen voor de wijk hebben de bewoners via de zienswijze nog wel een aantal punten aangekaart die de aandacht verdienen: “Een van de aandachtspunten is het verdwijnen van de spoorwegovergang. Wij stellen voor dat er op die plek een tunnel komt voor fietsers en voetgangers zodat zij niet hoeven om te lopen of om te fietsen. Verder wordt het water van het Oude Winschoterdiep afgesloten. Wij zijn bang dat dit vervuild zal raken doordat het water stil komt te staan. Wij zouden hier graag een oplossing voor zien.”
Europaweg
“Een ander punt is het verdwijnen van de afritten van de ringweg waarover we nu zo onze wijk inrijden’’, vervolgt Ruurd. ‘’Dan zullen we via de Europaweg moeten rijden. In de plannen komt er alleen een afrit naar het westen en niet naar het oosten. Wij zouden hier graag een hele in plaats van een halve aansluiting zien. Ook zijn er zorgen over de Griffeweg. Dat is nu al een vrij druk punt en wij vrezen dat dit nog drukker wordt. Wij hopen dat hier passende maatregelen voor worden getroffen.”
Luchtkwaliteit
Als laatste vraagt Ruurd nog aandacht voor het geluid en de luchtkwaliteit. “Er komen gaten in de deksels. Wij hopen dat er serieus wordt nagedacht over de hoeveelheid fijn stof die daar doorheen komt. Maar onze insteek is dat we heel blij zijn dat het gebied wordt opgeknapt!”
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op maandag 15 juni om 22.00 uur gaat de afrit van de zuidelijke ringweg bij de Lübeckweg voor enkele jaren dicht. Deze afrit bij Dagblad van het Noorden vervalt vanwege de werkzaamheden op en rond het Europaplein. Na de afsluiting van de afrit kan het verkeer vanuit de richting Hoogezand de Europaweg nog op drie manieren bereiken (zie afbeelding onderaan dit artikel). Ten eerste via knooppunt Westerbroek, richting centrum (over de 'oude A7'). Ten tweede via de afrit bij de Osloweg (afrit 38 Groningen-Zuidoost), de Osloweg en de Lübeckweg. De derde optie is via de oostelijke ringweg en de Sontbrug. De afrit Lübeckweg/Euroborg komt in de eindsituatie terug, maar dan iets oostelijker aan de Lübeckweg.
De afsluiting van de afrit van de zuidelijke ringweg bij de Lübeckweg is twee weken uitgesteld. De afsluiting stond gepland op dinsdag 2 juni om 22.00 uur. Voor de voorbereidingen van de werkzaamheden die we na de afsluiting uitvoeren, is meer tijd nodig. Wanneer en hoe laat de afrit precies dicht gaat wordt later op deze website bekendgemaakt.
Sinds 4 april is de spoorwegovergang bij de Esperantokruising afgesloten. Hierdoor zijn twee ‘nieuwe’ kruisingen ontstaan, die anders werken dan weggebruikers voorheen gewend waren. Een aantal van deze weggebruikers vraagt zich af waarom de voorsorteerstroken aan de kant van de Esperantostraat zijn weggehaald. Het antwoord op deze vraag heeft te maken met snelheidszones en met het vervallen van de spoorwegovergang.