Ruben Schutten en Erik Veenstra (Combinatie Herepoort) blikken vooruit op de plaatsing van het spoordek: ‘Een week vol adrenaline’
In mei 2021 is het zover: het inrijden van het betonnen spoordek in de bouwkuip van de verdiepte ligging bij de Verlengde Lodewijkstraat. Daar komt heel wat bij kijken, zoals het stilleggen van het treinverkeer. Projectcoördinator Ruben Schutten en werkvoorbereider Erik Veenstra van Combinatie Herepoort leiden dit project in goede banen.
Een spoordek? “Ja, je moet aan een tunnel denken, maar dan alleen aan de deksel, waar het treinverkeer overheen rijdt”, legt Erik uit. Hij zorgt er als werkvoorbereider voor dat het duidelijk is hoe het proces van de bouw van het spoordek eruitziet en dat al het materiaal, van de ontwerptekening tot de laatste schroef, aanwezig is. Zijn collega, Ruben Schutten, is projectcoördinator voor de gehele verdiepte ligging. Hij werkt hierbij samen met een team van werkvoorbereiders, waaronder Erik. “Waar Erik zich volledig richt op het spoordek, ligt mijn focus op het overkoepelende gedeelte van het betonwerk van de verdiepte ligging”, vertelt Ruben. Daarnaast zorgt hij ervoor dat betrokken partijen, zoals ProRail, overeenstemming hebben over de plannen en dat de neuzen dezelfde kant op staan.
Strakke deadline
Het bouwen van het spoordek op zich, het maken van een deksel van beton, is volgens Ruben niet zo spannend. Wat hij wel spannend vindt, is de buitendienststelling van het treinverkeer, want één ding is zeker: de deadline wijkt niet. “In de periode rondom Hemelvaart rijden er ruim een week geen treinen over het spoor. Een week vol adrenaline, want de uitdaging is dat alles wat in die korte tijd gepland staat, in elkaar moet passen.”
En het kan altijd tegenzitten. Erik: “Neem bijvoorbeeld corona. Stel dat een aantal collega’s begint te snotteren, dan kunnen ze niet aan het werk en zitten we ineens met minder mankracht.” Ook het weer kan volgens Erik roet in het eten gooien. “Als het met bakken uit de hemel valt, dan heeft dat ook invloed op de werkzaamheden. Op deze externe factoren heb je geen invloed. Dat maakt het spannend. We brengen al deze scenario’s in beeld, zodat we goed voorbereid zijn.” Het zou volgens Erik door de goede voorbereiding niet spannend moeten zijn, maar dat is het toch wel een beetje. “Ik ben een noorderling, die denken vaak: eerst zien, dan geloven.”
´Als ik door de provincie rijd, zie ik bijna altijd wel iets waaraan ik heb meegewerkt, zoals viaducten en aquaducten.´
Erik Veenstra (Combinatie Herepoort)
Inrijden
Hoe gaat dat straks eigenlijk, het inrijden van het spoordek? Ruben: “Het spoordek komt op een heleboel SPMT’s te staan. Deze veelwielige wagens kunnen zelf rijden en zijn op afstand te besturen. Omdat het een grote operatie is, besteden we veel aandacht aan de mogelijke risico’s, zoals het eventueel verzakken van de ondergrond. Met berekeningen vooraf wordt dat zo veel mogelijk beheerst.”
Of ze er zelf ook bij zijn als het dek wordt ingereden, is nog maar de vraag. "De planning van de buitendienststelling is nog niet definitief. Die zal de komende tijd nog op detailniveau kunnen wijzigen. Het precieze moment van inrijden staat dus ook nog niet vast, en kan tijdens de buitendienststelling door de voorafgaande activiteiten ook nog wat schuiven", vertelt Ruben. "Daarnaast werken we in diensten. Als ik geen dienst heb, volg ik het waarschijnlijk via de webcam”, volgt Erik.
Het inrijden van het spoordek lijkt de kers op de taart, maar de mannen kijken vooruit. Ruben: “Ik denk dat het hoogtepunt het moment is waarop het verkeer door de verdiepte ligging rijdt, want dan zijn alle uitdagingen gelukt. Maar dat duurt nog een paar jaar.”
Blijvend en tastbaar
Het maken van een product, van niets tot iets, vindt Erik het leukst aan zijn werk. “Als ik door de provincie rijd, zie ik bijna altijd wel iets waaraan ik heb meegewerkt, zoals viaducten en aquaducten. Dat vind ik leuk. Het is concreet en tastbaar.” Ruben is het hiermee eens en voegt toe: “Het zijn kunstwerken die meestal voor zo lang als je leeft blijven staan. Als je er later als je oud bent doorheen rijdt, kun je altijd zeggen: hier werkte ik aan mee. Dat blijft.”
Kijk voor meer informatie op onze pagina Spoordek.
Foto: Jeroen van Kooten.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
De werkzaamheden voor het spoordek bij De Frontier verlopen grotendeels volgens schema. De verwachting is dat het inrijden van het spoordek woensdagochtend rond negen uur begint. De werkzaamheden zijn uitstekend te volgen via onze webcam. Het inrijden van het spoordek duurt vier à vijf uur.