Peter Westra (Combinatie Herepoort): “Ombouw zuidelijke ringweg maakt het Noorden sterker”
De aanpak van de zuidelijke ringweg (2017-2021) zorgt niet alleen voor een betere bereikbaarheid, maar ook voor veel extra werkgelegenheid in het Noorden. “Als regio komen we hier sterker uit.” Dat zegt Peter Westra namens Combinatie Herepoort, het consortium dat de aanbesteding heeft gewonnen.
Volgens Westra is de ombouw van de zuidelijke ringweg het grootste infrastructuurproject ooit in het Noorden. Westra kan het weten. Hij is directeur van Oosterhof Holman Infra BV, een van de vier noordelijke bedrijven binnen Combinatie Herepoort. “We zijn al heel wat jaren in het Noorden actief. De laatste jaren zijn we eigenlijk permanent aan het werk aan de oostelijke en noordelijke ringweg, voor zowel de gemeente als de provincie Groningen. We konden het ons niet voorstellen dat we bij deze klus geen rol zouden spelen. Maar als regionaal bedrijf zijn we eerlijk gezegd een maatje te klein voor deze opdracht.
Daarom ben ik een rondje gaan bellen. Ik heb contact gezocht met drie andere noordelijke bedrijven, normaal gesproken onze concurrenten: Koninklijke Sjouke Dijkstra BV uit Leek, Roelofs Wegenbouw BV uit Den Ham en Jansma Drachten BV. Maar alle vier hebben we weinig ervaring met proces- en projectmanagement voor dit soort grote projecten, simpelweg omdat dergelijke grote klussen in het Noorden niet voorkomen. Daarvoor hebben we Max Bögl Nederland BV en Züblin Nederland BV benaderd. Met hen werken we vaker samen, bijvoorbeeld bij de spoorbrug van Zuidhorn en de tunnel bij Werpsterhoek bij Leeuwarden. Zij hebben als visie dat ze gebruik maken van lokale en regionale bedrijven. We vullen elkaar dus perfect aan.”
Groei
Het binnenhalen van deze grote klus voelt voor Westra als het behalen van de Champions League. “’We gaan Europa in’, dat gevoel. Alle vier noordelijke bedrijven zijn familiebedrijven, met een geleidelijke groei. Dit werk rechtvaardigt een groeistuipje. Niet alleen wij worden er beter van, ook onze toeleveranciers. We zorgen voor extra werkgelegenheid voor werkzoekenden, zij-instromers en de sociale werkvoorzieningen. En voor extra stageplekken voor mbo en hbo.”
Eerlijk
Bij de werkzaamheden aan de oostelijke en noordelijke ringweg hebben de wegenbouwers van Combinatie Herepoort veel geleerd wat bij Ring Zuid goed van pas komt. “Bij wegwerkzaamheden in stedelijk gebied is het onvermijdelijk dat er hinder ontstaat voor de omwonenden. Daar moet je eerlijk over zijn. Al doen we er natuurlijk alles aan om de overlast te beperken. Kijk, voor ons is het belangrijk dat we de relaties met iedereen in de omgeving goed houden. Want ook in de toekomst willen we hier weer werken. Dus hebben we bij de oostelijke ringweg veel gedaan aan communicatie en afstemming met omwonenden en bedrijven. Ook hebben we omwonenden tijdens een wegafsluiting een gezamenlijk ontbijt op de ringweg aangeboden. Verder hebben we een goede band opgebouwd met Groningen Bereikbaar. Begrip en respect voor elkaars belangen is een voorwaarde voor een optimale samenwerking.”
Voor ons is het belangrijk dat we de relaties met iedereen in de omgeving goed houden. Want ook in de toekomst willen we hier weer werken.
Peter Westra (Combinatie Herepoort)
Visitekaartje
De wegenbouwers van Combinatie Herepoort hebben de smaak van de samenwerking goed te pakken, want ze gaan ook gezamenlijk de krant nummer 8 van Groningen Bereikbaar (pdf, 8.8 MB) (pdf) van juli 2016.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Vanochtend is de onderdoorgang bij de Hereweg weer opengesteld voor fietsers en voetgangers vanuit het centrum richting Helpman. Vanwege werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg moesten zij ongeveer een half jaar lang een omleiding volgen via de Papiermolentunnel. Fietsers en voetgangers kunnen nu gebruik maken van de voormalige busstrook. Bussen gaan nu via de rijbaan voor auto´s. Combinatie Herepoort heeft afgelopen week de verkeerssituatie aangepast. Ook moesten de verkeerslichten opnieuw worden ingeregeld.
De afgelopen week hebben we met vijf heistellingen hard gewerkt aan het intrillen van de damwandplanken. In totaal zijn er op vijf werkdagen en drie avonden 295 damwandplanken ingetrild. De teller staat hiermee op 542 damwandplanken in totaal.
Op vrijdag 12 juli om 22.00 uur is de zomerstremming volgens planning begonnen. Tot en met 26 augustus is de zuidelijke ringweg gestremd vanaf het Julianaplein tot het Europaplein. Vrijdagnacht en in het weekend zijn er volop werkzaamheden uitgevoerd ter voorbereiding op het intrillen van de damwanden. Zo hebben we asfalt verwijderd, heisleuven gegraven en is er een begin gemaakt met de verlegging van de afrit Hereweg (komende uit de richting van het Julianaplein).