Oprichter actiecomité Tunnelvariant! Wim Maat blijft op de bres voor leefbaarheid woonwijken
Een verdiepte ligging van de ringweg. Daar was het Wim Maat om te doen toen hij actiecomité ‘Tunnelvariant!’ oprichtte. Het comité baseerde zich op een rapport uit de jaren ‘90 met de suggestie een tunnel te bouwen. Inmiddels heeft Wim Maat het idee van een tunnel losgelaten, maar heeft hij nog wel een aantal wensen betreffende het plan.
Wim Maat is 68 jaar en is anderhalf jaar geleden van de Oosterpoort naar Helpman verhuisd. Hij vertelt hoe actiecomité Tunnelvariant! is ontstaan. “Het is allemaal begonnen toen ik nog in de Oosterpoort woonde en daar in het Buurtoverleg zat. Dat was in de periode dat er plannen kwamen voor de zuidelijke ringweg, in 2008. Er kwam toen geld vrij omdat de spoorlijn door de polders (de Zuiderzeelijn) niet door ging. Op een van de bijeenkomsten in MartiniPlaza was wethouder Karin Dekker ook aanwezig. Zij was heel erg vóór een verdiepte ligging van de weg. Dat stond niet in het oorspronkelijke plan. Zij had steun nodig om haar idee erdoor te krijgen. Ik heb toen alle buurtorganisaties van de buurten die aan de zuidelijke ringweg liggen, uitgenodigd en we hebben actiecomité Tunnelvariant! opgericht.”
Tunnel
“In het actiecomité kwamen mensen te zitten die in de jaren ‘90 al bezig geweest waren met het idee voor een tunnel”, gaat Maat verder. “Zij hadden daarover een rapport gemaakt en dit zag er goed uit. Volgens dat plan zou er een tunnel onder de ringweg door gemaakt worden voor het doorgaande verkeer. Hier zijn wij mee doorgegaan. Door gesprekken met ambtenaren en raadsleden werd ons duidelijk dat dit plan ongeveer 1,5 miljard euro zou gaan kosten en er was maar 624 miljoen beschikbaar. Daarnaast zou de ringweg in de huidige staat blijven bestaan. Het doorgaande verkeer zou via de tunnel gaan, maar dit is maar twintig procent. De overige tachtig procent zou nog steeds over de bestaande ringweg moeten. Dan zou het dus een heel drukke weg blijven.”
Actie
“Ik heb vrij lang vastgehouden aan dit tunnelplan en hier ook actie voor gevoerd. We hebben alle media gehaald: radio, televisie, kranten. Langzamerhand ben ik van het idee afgestapt. Daar was het actiecomité niet zo blij mee. Ik was de oprichter en de woordvoerder, maar ik was het minst radicaal. Karin Dekker heeft het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen dat de verdiepte ligging van de ringweg onder de Hereweg en de spoorlijn naar Assen/Hoogezand doorgaat. Dit levert een mooi parkje op tussen de Oosterpoort en De Linie.”
Raadslid
Maat is nu raadslid van de Stadspartij. “Vanuit die functie houd ik mij nog steeds bezig met de aanpak van de ring. Het plan bevat op zich een aantal mooie ideeën, maar er zouden nog wat aanpassingen gedaan moeten worden betreffende de leefbaarheid van de woonwijken. Zo hoop ik dat het plan van Arthur Kamminga doorgaat: een directe op- en afrit naar de ringweg aan de westkant van de Hereweg. Verder ben ik voor een op- en afrit van de Hereweg bij het Sterrebos, zodat er minder verkeer door de wijken hoeft. Ook vind ik het belangrijk dat de geluidswal bij het Stadspark blijft bestaan en die bij de wijk Buitenhof wordt verhoogd.”
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Langs de zuidelijke ringweg verrijst het Geheugenbalkon, een uitkijkpunt dat een unieke blik biedt op de bouw van het verdiepte deel van de weg. Het Geheugenbalkon wordt ontwikkeld door Kunstpunt Groningen (voorheen CBK) in nauwe samenwerking met Combinatie Herepoort (CHP). Het ontwerp komt uit handen van architectuurstudio Studio L A. Projectleider Nicoline Wijnja vertelt: “Studio L A slaagde erin om een mooi ontwerp en statement te maken; het Geheugenbalkon kijkt uit op de stad die zich vernieuwt en maakt tegelijk een knipoog naar het verleden.”