Max Jorritsma, Brandweer Groningen: ‘We zorgen voor korte lijntjes zodat we als brandweer goed zijn voorbereid’
Voor hulpdiensten geldt dat elke seconde telt. Hoe werkt dat als je regelmatig te maken krijgt met omleidingen op belangrijke uitvalswegen? Max Jorritsma van Brandweer Groningen vertelt hoe hij samen met Aanpak Ring Zuid zorgt voor zo min mogelijk hinder in de aanrijtijden.
“In het begin van het project wisten we niet zo goed wat we moesten verwachten”, vertelt Max. Met een brandweerkazerne aan de Sontweg waren er zelfs ideeën voor een noodkazerne in het zuiden van de stad. “Gelukkig bleek dit niet nodig en hebben de omleidingen tot nu toe geen grote invloed gehad op ons werk. Doordat we tijdig en regelmatig overleg hebben over aankomende werkzaamheden en omleidingen, kunnen we meedenken over de meest efficiënte routes en zijn we steeds goed voorbereid.”
Samen alternatieve routes zoeken
Soms zijn oplossingen op papier mooier dan in de werkelijkheid. “Daarom is het fijn dat we als hulpdiensten één keer in de zes weken om tafel zitten met Aanpak Ring Zuid. Wij kennen de stad en de wegen natuurlijk ook op ons duimpje en kunnen daarom goed meedenken.” De hulpdiensten werken niet met vaste routes, maar met een speciaal navigatiesysteem dat omleidingen automatisch overneemt en de snelste route berekent. “Soms zijn die omleidingen niet haalbaar voor ons. Bijvoorbeeld omdat je langs een spoorwegovergang moet die minutenlang open kan staan. Dan gaan we samen op zoek naar alternatieven.”
"Dankzij deze korte lijntjes zijn we als brandweer goed voorbereid."
Max Jorritsma, Brandweer Groningen
Tijd winnen
Dankzij de komst van de Helperzoomtunnel en aanpassingen in de route van de Sontweg naar het station, het ´Griffetracé´, kan de brandweer sneller naar de zuidelijke wijken van de stad als er werkzaamheden aan de ringweg zijn. “Op het Griffetracé rijden we over een lus op de busbaan waarbij alle verkeerslichten op groen springen, ook bij het verkeer dat vóór ons rijdt. Hiermee winnen we belangrijke tijd. Daarnaast zijn er afzettingen waar we als brandweer met gepaste snelheid wél langs kunnen bij meldingen met de hoogste prioriteit. Al deze maatregelen zorgen ervoor dat we de snelheid er in houden.”
Snel en informeel schakelen
Naast grote en kleine overleggen, krijgen de hulpdiensten regelmatig updates via een appgroep. “Het is een informele en snelle manier van informatie delen. Als er iets gaande is, bijvoorbeeld toen vorige zomer het asfalt was uitgereden op de verbindingsstroken, krijgen we dat direct door via de app. Hierdoor kunnen we snel handelen en het direct doorgeven aan de ploegen op straat. Dankzij deze korte lijntjes zijn we als brandweer goed voorbereid.”
Headerfoto: Jeroen van Kooten
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Hoe zijn de zuidelijke stadswijken bereikbaar na de ombouw van de zuidelijke ringweg, als de op- en afritten Hereweg zijn verdwenen? Deze vraag is weer actueel nu de oprit vanaf de Hereweg/Kempkensberg richting Hoogezand/Delfzijl dicht gaat. Daarom geven we in dit artikel een overzicht van wat er allemaal verandert in de aansluitingen op de ringweg.
Vakantie tijdens de bouwvak zat er voor veel wegwerkers niet in deze zomer. Zij moesten juist volop aan de slag. Allerlei projecten moeten klaar zijn voordat eind 2016/begin 2017 de ombouw van de zuidelijke ringweg van start gaat. En omdat er in de zomer minder verkeer op de weg is, is dit dé periode om de handen uit de mouwen te steken.