canvas-20200910_JvK_Martijn_Hemmen_1

Martijn Hemmen, werkvoorbereider bij Combinatie Herepoort: ‘Met het toepassen van piepschuim besparen we tijd én ruimte’

VONC10 september 2020Julianaplein


Niemand die het ziet, maar straks rijden we op diverse wegen rondom de zuidelijke ringweg over piepschuim. Waarom zou je piepschuim - of EPS, een afkorting van de Engelse naam expanded polystyrene - in een weg verwerken? Werkvoorbereider Martijn Hemmen van Combinatie Herepoort geeft uitleg.

Piepschuim. We kennen dat witte, lichte en stevige materiaal allemaal. Piepschuim bestaat uit met lucht of CO2 gevulde bolletjes die van aardolie zijn gemaakt. Het wordt vaak gebruikt als isolatie- en verpakkingsmateriaal. Piepschuim – of EPS - is daarnaast ook al heel wat jaren een gebruikelijke toepassing binnen de grond-, weg- en waterbouw. Zo ook bij Aanpak Ring Zuid. Bijvoorbeeld bij de aanleg van de tijdelijke weg die de bestaande oprit van het Vrijheidsplein naar de zuidelijke ringweg richting Julianaplein vervangt. Als de weg klaar is, zit er maar liefst zo’n 19.000 m3 EPS in verwerkt.

‘Met EPS vangen we een hoogteverschil van zes meter op’

Martijn Hemmen, werkvoorbereider

Ondergrond ophogen

En dat heeft een goede reden. Sterker nog, twee redenen: tijd en ruimte. “We moeten hier een hoogteverschil van zes meter opvangen”, legt werkvoorbereider Martijn Hemmen uit. “Dat betekent dat je de ondergrond op de een of andere manier moet ophogen. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om dat met zand te doen. Maar de ondergrond hier is niet sterk genoeg om zes meter zand te dragen zonder te verzakken. Je loopt dan risico op hobbels en scheuren in de weg. In zo’n geval kun je voordat je aan het project begint, de ondergrond verzwaren met zand, zodat die kan inklinken. Dat inklinken duurt zo’n zes maanden. Maar die tijd hebben we hier niet. Dat betekent dat we voor ander materiaal hebben gekozen en dat is EPS. Het bespaart ons minimaal een halfjaar.”

Kwestie van stapelen

Reden twee – ruimte – heeft te maken met de omgeving. Martijn: “Met zand kun je nooit steil de hoogte in, dat wordt altijd een piramidevorm. Zouden we zand gebruiken, dan hebben we een grote hoek nodig om zes meter hoogte te bereiken. Maar de tijdelijke weg ligt strak tegen de parkeerplaatsen van de Laan van de Vrede aan. Er is dus letterlijk geen ruimte voor zo’n royale hoek. Met EPS kun je wél recht omhoog bouwen. Dat is een kwestie van stapelen.”

Hergebruik

Als we het hebben over duurzaamheid, ziet Martijn zeker voordelen in het gebruik van EPS. “In wegen verwerkt gaat EPS tientallen jaren mee. Het blijft immers achter in het werk. In dit specifieke geval gaan we de EPS straks recyclen. De weg die we nu bouwen, is tijdelijk. De blokken die vrijkomen, hergebruiken we elders in het project Aanpak Ring Zuid, bijvoorbeeld rondom het Julianaplein. Zo houdt het materiaal zijn waarde!”

Headerfoto: Jeroen van Kooten






Lees ook: