Niet iedereen is gelukkig met de plannen van Aanpak Ring Zuid. Onder de mensen die niet tevreden zijn over de plannen, of althans een deel daarvan, zijn ook bewoners die nadenken over mogelijke alternatieven. Een van hen is Dirk Slotboom, die onder meer pleit voor het instellen van een 30 km/uur-zone aan de Goeman Borgesiuslaan. Maar hij heeft er niet veel vertrouwen meer in dat zijn wens nog in vervulling gaat. Hij vindt ook dat de plannenmakers zich meer zouden moeten inleven in de argumenten van kritische buurbewoners. Want als mensen het gevoel krijgen serieus te worden genomen, dan vergroot dat volgens hem uiteindelijk het draagvlak.
Zorgen
Dirk Slotboom kon ons wat meer vertellen over de heersende zorgen in de wijk Helpman. Veel bewoners van Helpman maken zich volgens hem zorgen over het extra verkeer dat door het dichtbevolkte zuidelijke deel van de wijk zou kunnen komen, omdat in de plannen routes aan de noordkant van de wijk verdwijnen.
Slotboom (42) komt uit Amsterdam en woont nu ongeveer tien jaar in Groningen, waarvan twee jaar in een zijstraat van de Goeman Borgesiuslaan. Slotboom werkt als hoogleraar biochemie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het bevalt hem uitstekend in Helpman. ‘’Nog wel’’, zegt hij erbij.
Star
Slotboom vertelt dat hij oorspronkelijk helemaal niet betrokken was bij de aanpak van de ring. ‘’Een neef van mij en zijn vriendin zitten in de gemeenteraad van Groningen. Op die manier hoorde ik van de plannen. Toen ik er wat meer over las, begon ik me een beetje zorgen te maken. Ik word niet echt gerustgesteld door de manier waarop dit soort grote projecten gerund wordt. Er wordt in de politiek nogal star en dogmatisch gehandeld. Daar kun je als buurtbewoner weinig aan doen.’’
Sterrebos
Als wetenschapper heeft Slotboom niet het idee dat alle opties goed zijn overwogen en berekend. ‘’Het zou heel veel schelen als er aan de oostkant van de Verlengde Hereweg nog een op- en een afrit komen. Maar dit wil de politiek niet omdat dit ten koste zou gaan van het herstel van een klein stukje Sterrebos. Het Sterrebos is een prestigeobject geworden. Verder zou het bijvoorbeeld ook schelen als de Goeman Borgesiuslaan een 30 km/uur-zone wordt. Dit wordt niet gedaan, maar zonder duidelijke reden. Zelfs op heel kleine schaal, als je vraagt om stil asfalt op de Goeman Borgesiuslaan, krijg je geen toezegging.’’
Zesjescultuur
Volgens Slotboom leiden bijeenkomsten met 400 man niet echt tot een zinvolle discussie. ‘’Op de bijeenkomsten worden gladde presentaties gegeven. Kritiek wordt met mooie plaatjes weerlegd. De projectorganisatie is heel goed in pr. Communicatieadviseurs bedenken een paar mooie zinnen, en die hoor je overal terug. Een van die zinnen is: er komt niet meer verkeer in de wijken, maar de verkeersstromen worden anders. Politici vinden dit een mooie, positieve uitspraak, maar ik vind ‘m juist heel negatief: het duidt op een zesjescultuur. Je moet juist voor minder verkeer gaan. Dan krijg je de acht of een negen die de stad verdient.”
Gesprek
Samen met een andere bewoner van Helpman is Slotboom nog eens apart met de projectgroep gaan praten. Het waren vriendelijke en prettige gesprekken, maar hij heeft niet het idee dat er grote aanpassingen gedaan zullen worden aan het plan. ‘’Ik mis wat inlevingsvermogen om het draagvlak te vergroten. Ook al moet je maatregelen nemen die overdreven lijken, je stelt een grote groep bewoners gerust.’’
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Vanochtend is in het zuiden van de stad Groningen de Helperzoomtunnel opengesteld voor verkeer. De nieuwe tunnel verbindt Helpman/Coendersborg met het Europapark, aan de andere kant van het spoor. De Helperzoomtunnel is de eerste grote mijlpaal van het project Aanpak Ring Zuid. De tunnel is bedoeld voor auto’s, fietsers, voetgangers, bussen en hulpdiensten, zoals ambulances en brandweerwagens. Vrachtverkeer mag niet door de tunnel.
De spoorwegovergang ter hoogte van de Esperantokruising in Groningen wordt zaterdag 4 april 01.00 uur definitief afgesloten. De spoorwegovergang wordt vervangen door de Helperzoomtunnel, die op 3 april opengaat. Voor fietsers is de fietstunnel bij station Groningen Europapark het meest voor de hand liggende alternatief.
Komend weekend gaat Combinatie Herepoort de kruising van de Helper Brink op de Helperzoom aanpassen en opnieuw asfalteren. De werkzaamheden hebben te maken met de Helperzoomtunnel, die in het verlengde van de Helper Brink wordt gebouwd. Deze tunnel gaat op 3 april open voor verkeer. De kruising is komend weekend gestremd voor al het verkeer. De werkzaamheden gingen vorig weekend niet door vanwege de weersomstandigheden.