canvas-20190404_JvK_Gerard_Edwin_03

Gerard Huizingh en Edwin Horinga (Combinatie Herepoort): 'Dit omzetweekend was een belangrijke stap in het project’



Midden in de stad de ringweg vernieuwen. Op dezelfde plek als waar de huidige ringweg ligt. En het verkeer? Dat blijft gewoon rijden. Onmogelijk? Als je het aan uitvoerder Edwin Horinga en werkvoorbereider Gerard Huizingh vraagt, is het antwoord “nee”. "Maar het is wel een flinke uitdaging.”

Ze hebben een pittig weekend achter de rug. Van 5 tot 7 april werd de tijdelijke weg van de A28 richting Assen klaargemaakt voor gebruik. Zondagochtend om 9.00 uur werd het verkeer omgezet. “Begin maart hebben we de eerste helft van de tijdelijke weg al in gebruik genomen. Het verkeer van de A28 richting het Julianaplein reed sindsdien al op de tijdelijke weg”, vertelt Edwin.

Nauwe samenwerking

Edwin en Gerard werken nauw samen in deelgebied Julianaplein. “Kort gezegd bedenkt Gerard binnen wat wij buiten uitvoeren”, lacht Edwin. Gerard legt uit: “Als werkvoorbereider faciliteer ik alle werkzaamheden. Ik zorg voor een planning en draaiboek, zorg dat materialen op het juiste moment worden aangeleverd en regel de benodigde machines en mensen. Zodra de werkzaamheden beginnen, zorgt Edwin voor het goede verloop. Hij houdt het draaiboek en planning in het oog, stuurt mensen aan en zorgt dat wat op de tekening staat, ook wordt gerealiseerd.”

"We willen overlast zo veel mogelijk inperken, maar moeten ook ons werk gedaan krijgen. Het is continu zoeken naar de balans daarin.”

Gerard Huizingh (Combinatie Herepoort)

Balans

Het bouwen van het nieuwe Julianaplein is een grote uitdaging, weten de twee. “Meerdere factoren maken dit project complex”, vertelt Gerard. “Doordat we midden in de stad bouwen, moeten we rekening houden met omwonenden. Dat doen we door werkzaamheden die lawaai of trillingen veroorzaken, zo veel mogelijk overdag uit te voeren. Maar de stad moet ook bereikbaar blijven. Daarom moeten we andere werkzaamheden juist ’s nachts doen, als er minder verkeer is. We willen overlast zo veel mogelijk inperken, maar moeten ook ons werk gedaan krijgen. Het is continu zoeken naar de balans daarin.”

Deadline

Een andere uitdaging waar Gerard, Edwin en hun collega’s mee te maken hebben, is de factor tijd. Edwin: “In een omzetweekend is er maar één ding dat telt: de deadline van de openstelling. Zo moesten we er afgelopen weekend voor zorgen dat maandagochtend om 6.00 uur al het verkeer over de tijdelijke weg reed. Om die deadline te halen, bereiden we een omzetweekend zo goed mogelijk voor. Helaas komen we weleens onvoorziene dingen tegen: zo liggen kabels en leidingen soms anders dan op tekeningen staat en is de situatie buiten net anders dan vooraf gedacht. Dan moeten we snel schakelen. Want die deadline móéten we halen.”

Grote stap

Toch vinden de werkvoorbereider en de uitvoerder het fantastisch om aan het nieuwe Julianaplein te werken. “Als na een wekenlange voorbereiding alles samenkomt in één weekend, is dat heel gaaf”, vindt Gerard. Edwin knikt. “De afgelopen weken waren best pittig. Iedereen heeft keihard gewerkt. Veel moest ’s nachts gebeuren, dat vraagt veel van een mens. Maar het is gelukt.” Gerard: “Dit was een belangrijke stap in het project. Nu kunnen we het oude viaduct over de Brailleweg slopen. Daarna beginnen we langzamerhand met de bouw van het nieuwe Julianaplein. En dat is waar we het uiteindelijk allemaal voor doen.”

20190404_JvK_Gerard_Edwin_01
Edwin Horinga (links) en Gerard Huizingh (rechts) bij het oude viaduct aan de Brailleweg dat nu gesloopt kan worden. Foto: Jeroen van Kooten.

Titelfoto: Jeroen van Kooten.






Lees ook: