Friso Jongeneel: "Slopen is een vak apart"
Een viaduct slopen in honderd uur. Dat was de uitdaging voor het team van de verdiepte ligging. Tijdens de treinvrije periode, van 16 t/m 20 februari jl., werkten zij 24 uur per dag om grote delen van het Esperantoviaduct af te breken. "Zo’n treinvrije periode is voor mij de slagroom op de taart."
Rekenen, urenlang overleggen, regelen en weer overleggen: maandenlang stond bijna alles wat Friso Jongeneel deed, in het teken van slechts vijf dagen in februari. Tijdens de treinvrije periode, van 16 t/m 20 februari, werden grote delen van het Esperantoviaduct gesloopt. "De dagen ervoor zijn we al begonnen met voorbereidende werkzaamheden", vertelt Friso. "Denk aan het weghalen van lantaarnpalen en hectometerpaaltjes, maar ook van het asfalt op het viaduct. Zodra de treinen stopten met rijden, hebben we een vlonder over het spoor getimmerd om dit tijdens de werkzaamheden te beschermen. Daarna is het echte sloopwerk begonnen."
Ontmanteld
In honderd uur werd stap voor stap het viaduct ontmanteld. Sommige delen werden vergruisd, andere delen, zoals een aantal randliggers, werden met een gigantische kraan uit het viaduct getild. "Twee liggers gaan op transport naar de TU Delft", weet de uitvoerder. "De universiteit onderzoekt de slijtage van het materiaal. Deze informatie gebruiken ze om de levensduur van vergelijkbare viaducten in Nederland te bepalen."
Monitoring omgeving
Na het verwijderen van de liggers werden ook de pijlers – de “poten” van een viaduct – omgetrokken en gesloopt. "Tot slot hebben we de heipalen uit de grond getrild. Tijdens het omhoog trillen van de palen moesten we objecten in de omgeving nauwlettend in de gaten houden. Want als in de grond ineens een holle ruimte ontstaat, kan het zijn dat de omgeving gaat verzakken. Om dat te voorkomen, hebben we zand in de gaten geblazen. Dat bleek te werken: er niks verzakt."
"We hebben ons best gedaan een goede buur te zijn"
Goede buur
Slopen is een vak apart, vindt Friso. "Het is veel meer dan de sloopkogel ergens tegenaan smijten. Je hebt, net als wanneer je juist iets opbouwt, te maken met bijvoorbeeld veiligheid, de afvoer van materiaal en natuurlijk met de omgeving. Zeker als je, zoals bij het Esperantoviaduct, middenin de stad werkt. We hebben ons best gedaan een goede buur te zijn. Bijvoorbeeld door mensen met vragen zo goed mogelijk te woord te staan en waar mogelijk overlast meteen te verhelpen."
Puzzelstukjes
Friso kijkt tevreden terug op de sloop. "Alles is volgens plan verlopen." En ondanks dat het vijf vermoeiende dagen waren, krijgt hij van zo’n treinvrije periode ook juist energie, vertelt hij. "Al die mensen, al dat materieel, en een razend strakke planning. Alle puzzelstukjes die we in de maanden ervoor hebben neergelegd, komen in vijf dagen ineens samen. Dat is geweldig om te zien. Dat is voor mij de slagroom op de taart."
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
In de loop van 2025 gaat de Esperantotunnel open. Dat is de tunnel voor voetgangers en fietsers onder het spoor door, ter hoogte van de Esperantostraat. De tunnel komt ongeveer op de plek van de spoorwegkruising, die in april 2020 werd gesloten.
Operatie Julianaplein is al over de helft. Op 2 september 2024 moet de operatie afgerond zijn. Hoe staat het met het Julianaplein? Onze fotograaf Raymond Bos stuurde zijn drone op een zonnige dag de lucht in en maakte deze beelden.
De Meeuwerderbaan gaat vanaf vrijdag 19 juli voor langere tijd dicht voor alle verkeer. De straat moet dicht vanwege het afbreken van de tijdelijke noordbaan van de ringweg.