‘Blij met Helperzoomtunnel, zorgen over aansluiting Europaweg’
Stad en regio beter bereikbaar houden, een leefbare omgeving en meer verkeersveiligheid. Dat zijn de belangrijkste doelstellingen van de Aanpak Ring Zuid. Ook het Noorderpoort en het Euroborg-platform hechten hier veel waarde aan. Harry Bouma, vertegenwoordiger van beide partijen, vertelt ons wat zijn visies zijn
Bouma is op twee manieren betrokken bij de plannen van Aanpak Ring Zuid. “Ik ben bestuursadviseur van het Noorderpoort, de grootste mbo-instelling in Groningen, met meer dan 17.000 leerlingen en 1.600 medewerkers. Namens het Noorderpoort houd ik alles in de gaten wat met de ringweg te maken heeft en onderhoud ik contact met het projectbureau. Daarnaast ben ik voorzitter van het Euroborg-platform. Dit is de belangenorganisatie van alle bedrijven die gevestigd zijn in voetbalstadion Euroborg. We werken ook samen met Bedrijventerrein Zuidoost.”
Skivijver
“Wij concentreren ons op een zo goed mogelijke bereikbaarheid van het Europapark en Bedrijventerrein Zuidoost”, vertelt Bouma. “Al onze gebouwen staan rondom de Bornholmstraat. Het Noorderpoort gaat er binnenkort een nieuwe school bouwen voor motorvoertuigtechnieken. In die zin is bereikbaarheid voor ons heel belangrijk, voor zowel auto’s als voor langzaam verkeer. Al het verkeer dat van de ring komt en naar het Europapark of naar Bedrijventerrein Zuidoost moet, komt via het Europaplein, langs de voormalige skivijver, naast de oude weg naar Hoogezand. Volgens het Ontwerp-Tracébesluit zouden daar een stoplicht en een zebrapad komen. Wij denken dat dit voor zowel de doorstroom als de veiligheid nadelig is. Een tunnel zou dit probleem kunnen oplossen.”
Dynamiek
Harry Bouma (58) kwam ooit voor zijn studie naar Groningen en heeft sindsdien niet meer de behoefte gehad om de stad te verlaten. Integendeel: “Het allerleukste aan Groningen is dat er verhoudingsgewijs zoveel jonge mensen wonen. Dit geeft de stad heel veel dynamiek. Als muziekliefhebber kan ik elk jaar ook erg genieten van Swingin’ Groningen en Eurosonic Noorderslag. Bereikbaarheid is van levensbelang voor een stad als Groningen. De ombouw van de ringweg kan daaraan bijdragen.”
Kritsch blijven
Bouma vindt het belangrijk om kritisch te blijven. “We hebben zienswijzen ingediend waarin wij aandacht vragen voor dat knelpunt bij de skivijver. We willen nog eens goed overleggen met het projectbureau hoe ze dit gaan aanpakken. Het gaat allemaal in goed overleg, maar we zijn alert. Dit is echt heel belangrijk voor ons. We zijn wel heel blij met de plannen voor de Helperzoomtunnel, daar hebben we ook ons best voor gedaan. Er zijn mensen die bang zijn dat dit een sluiproute wordt. Ik woon zelf ook in Helpman en dat geloof ik niet.”
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Vanochtend is in het zuiden van de stad Groningen de Helperzoomtunnel opengesteld voor verkeer. De nieuwe tunnel verbindt Helpman/Coendersborg met het Europapark, aan de andere kant van het spoor. De Helperzoomtunnel is de eerste grote mijlpaal van het project Aanpak Ring Zuid. De tunnel is bedoeld voor auto’s, fietsers, voetgangers, bussen en hulpdiensten, zoals ambulances en brandweerwagens. Vrachtverkeer mag niet door de tunnel.
De spoorwegovergang ter hoogte van de Esperantokruising in Groningen wordt zaterdag 4 april 01.00 uur definitief afgesloten. De spoorwegovergang wordt vervangen door de Helperzoomtunnel, die op 3 april opengaat. Voor fietsers is de fietstunnel bij station Groningen Europapark het meest voor de hand liggende alternatief.
Komend weekend gaat Combinatie Herepoort de kruising van de Helper Brink op de Helperzoom aanpassen en opnieuw asfalteren. De werkzaamheden hebben te maken met de Helperzoomtunnel, die in het verlengde van de Helper Brink wordt gebouwd. Deze tunnel gaat op 3 april open voor verkeer. De kruising is komend weekend gestremd voor al het verkeer. De werkzaamheden gingen vorig weekend niet door vanwege de weersomstandigheden.