canvas-20170807_JvK_BertVeenstra_2 kopi+½ren

Bert Veenstra: "Acht dagen continu werken aan Esperantokruising en Helperzoomtunnel: intensief maar succesvol"



Het spoor werd afgebroken en weer opgebouwd, er werden tunnels gegraven en palen geboord. Acht dagen lang werd er 24 uur per dag gewerkt rond de nieuwe Esperantotunnel, de verdiepte ligging en de nieuwe Helperzoomtunnel. Clustermanager Bert Veenstra van Combinatie Herepoort kijkt tevreden terug op de tweede treinvrije periode.

Bert Veenstra’s werkweek voor deze klus begon in de nacht van zaterdag 5 op zondag 6 augustus en eindigde op maandagochtend 14 augustus. Als onderdeel van het escalatieteam was hij mede verantwoordelijk voor werkzaamheden met een hoger risico met betrekking tot de veiligheid en de voortgang van het project. Soms was hij ’s nachts op de bouwplaats, soms overdag. Slapen, dat deed hij tussendoor. ‘Het was een intensieve week. We hebben ontzettend veel werk verzet, tegenslagen gehad en achterstanden moeten inhalen. Maar alles is goed gekomen.’

Een start met tegenslagen

Het team van Combinatie Herepoort werkte maanden aan de voorbereiding van deze treinvrije periode: ontwerp, planning, inkoop, inhuur van materieel, inzet van onderaannemers, inrichting van de bouwplaats, inzet van mensen, veiligheid voor eigen mensen en de omgeving en voortdurende afstemming met de opdrachtgever.

Om alle werkzaamheden in goede banen te leiden, werkte het team met een draaiboek. "Daarin staat per uur beschreven wat we doen, hoe we dat aanpakken en wie daarbij nodig zijn." Helaas kende de start van de week meteen al een tegenslag: er werd een oude buis aangetroffen onder het spoor die nergens op de kaarten stond en die onder de bodem lag van de bouwkuip voor de Esperanto-fietstunnel. "Dat bracht direct twee problemen met zich mee. Oude leidingen zoals deze zijn vaak verpakt in asbest. Dat is op zich niet gevaarlijk, maar het betekent wel dat ze niet in stukken gezaagd kunnen worden om af te voeren. Dus de leiding moest in z’n geheel weggehaald worden. Dat vergt niet alleen zwaar materieel, maar ook diep graafwerk. Dat leverde daarmee ook probleem nummer twee op, namelijk dat de bodem van de bouwput weer aangevuld moest worden. En dat leidde even tot spannende momenten vanwege de extra uren die dit grondwerk met zich meebracht."

Extra mankracht

Toen de leiding eenmaal was weggehaald, moest er hard worden doorgewerkt. "We hebben bij zo’n treinvrije periode een harde deadline waarop we het spoor weer vrij moeten geven. We moesten de verloren tijd dus inhalen." Daarom zette Bert Veenstra extra personeel in bij het plaatsen van de 18 tunneldelen van de Esperantotunnel en het afvullen met zand daarna. Een goede zet: de extra mankracht bracht de werkzaamheden weer op schema.

"Ik zat in de eerste trein die over 'ons' spoor reed!"

Bert Veenstra

Veiligheid

Naast het draaiboek hield Bert Veenstra ook de veiligheid van alle werkmannen en -vrouwen nauwlettend in de gaten. Iedereen op de bouw kent de veiligheidsinstructies en wordt daar ook tijdens de hele bouw door veiligheidsexperts op gewezen. Maar moeheid kan een rol spelen en daarom blijft het tot aan de oplevering van belang dat veilig werken constant onderwerp van gesprek is. "We werkten met veel mensen en grote machines op relatief kleine bouwplaatsen. Dat kán, maar het betekent wel dat iedereen scherp moet zijn en dat de taken duidelijk verdeeld moeten worden. Daar heb ik de afgelopen week dan ook telkens op gehamerd." Lachend: "De mannen werden gek van me."

In de eerste trein

Precies volgens planning werd in de nacht van zondag 13 op maandag 14 augustus het werk afgerond. Tijd voor een ritje met de trein, vond Bert Veenstra. "Ik ben samen met een van mijn mensen naar het Hoofdstation gereden en heb om 4.56 uur de stoptrein van Groningen naar Veendam gepakt: de eerste trein die weer over 'ons' stukje spoor heen reed. Hoe leuk is dat?!"

Op naar derde treinvrije periode

Even bijkomen van deze hectische week, dat zit er voor Bert Veenstra niet in. Hij kijkt alweer vooruit, naar de derde treinvrije periode in week 46, medio november. Dat wordt een weekend waarin onder meer een tijdelijke brug over het spoor moet worden aangelegd. Niet zo ingrijpend als de afgelopen acht dagen, maar met een vergelijkbare voorbereiding. "Vergunningen aanvragen, transport regelen, mensen inplannen: elke treinvrije periode vraagt om een goede voorbereiding. Gelukkig kan ik rekenen op een goed team bij Combinatie Herepoort, bij onze collega’s van ProRail en bij de opdrachtgever Aanpak Ring Zuid."






Lees ook: