Op pad met Cees: 'Toen de rateltikkers niet meer werkten, heb ik aan de bel getrokken'
Als we een weg aanpassen of afsluiten, doen we ons best om dat aan weggebruikers duidelijk te maken. Met waarschuwingsborden of knipperende lampen bijvoorbeeld. Maar wat als je niet kunt zien? Henk Wever is blind en loopt iedere dag van zijn huis in de Rivierenbuurt naar zijn werk bij DUO. Steward Cees Heuvingh en verkeersmanager Jos Veneberg spraken met hem over de werkzaamheden en de problemen waar Henk – soms letterlijk – tegenaan loopt.
Een plotselinge omleiding, een hek dat er eerder nooit stond, een stoplicht dat ineens niet meer wordt gebruikt: de werkzaamheden aan de ringweg zijn duidelijk te merken. “Het is telkens maar weer afwachten wat er nu weer is veranderd”, vertelt Henk Wever. Door zijn visuele handicap is hij op straat vooral afhankelijk van zijn gehoor en tastzin. Zijn geleidehond Oswin neemt het zien voor zijn rekening. “Ook voor hem is het lastig dat alles verandert. Het maakt hem onzeker: wat hij kent, is er soms ineens niet meer.”
Doorbijten
Toch aarzelde Henk om contact op te nemen met Aanpak Ring Zuid. “Overlast hoort nu eenmaal bij wegwerkzaamheden. We krijgen er straks een prachtig mooie ringweg voor terug, dus ik vond dat ik maar even moest doorbijten.” Totdat de rateltikkers van de stoplichten op zijn woon-werkroute ineens verdwenen waren. “Ik heb de ratels nodig om over te steken. Dus toen die het niet meer deden, heb ik aan de bel getrokken.”
'Door het verhaal van Henk beseffen we nog beter welke impact de werkzaamheden hebben op mensen met een handicap.'
Cees
Andere route
Henk komt in contact met steward Cees Heuvingh en verkeersmanager Jos Veneberg. Jos: “Cees en ik zijn naar Henk gegaan om een nieuwe route uit te stippelen. Henk heeft ons uitgelegd wat voor hem lastig is. Daarna hebben we ervoor gezorgd dat de rateltikkers in de stoplichten het weer gingen doen. Henk loopt nu een iets andere route dan voorheen.”
Rekening houden
“Door het verhaal van Henk beseffen we nog beter welke impact de werkzaamheden hebben op mensen met een handicap”, vertelt Cees. “Hier moeten we in de communicatie meer rekening mee houden.” Daar is Henk erg blij mee. “Het is helemaal niet erg als ik een andere route moet lopen. Als ik het maar op tijd weet. Dan kan ik er rekening mee houden.”
Kleine moeite, groot verschil
Cees en Henk weten elkaar inmiddels goed te vinden. Henk: “Het is fijn om te weten dat ik hem kan bellen als ik een vraag heb.” Cees vult aan: “Als ik hoor dat we iets gaan veranderen op de nu bij ons bekende route van Henk, laat ik hem dat weten. Dat is voor mij een kleine moeite, maar maakt voor hem een groot verschil.”
Foto: Jeroen van Kooten
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Langs de zuidelijke ringweg verrijst het Geheugenbalkon, een uitkijkpunt dat een unieke blik biedt op de bouw van het verdiepte deel van de weg. Het Geheugenbalkon wordt ontwikkeld door Kunstpunt Groningen (voorheen CBK) in nauwe samenwerking met Combinatie Herepoort (CHP). Het ontwerp komt uit handen van architectuurstudio Studio L A. Projectleider Nicoline Wijnja vertelt: “Studio L A slaagde erin om een mooi ontwerp en statement te maken; het Geheugenbalkon kijkt uit op de stad die zich vernieuwt en maakt tegelijk een knipoog naar het verleden.”