Op pad met Cees | Roeivereniging Gyas: ‘We zijn blij dat de bouwers met ons willen meedenken’
Op het Noord-Willemskanaal is het een drukte van belang. Roeiboten vol sportieve studenten van de studentenroeivereniging Gyas glijden vlot door het water. Bij het verenigingsgebouw moeten ze hun snelheid echter een beetje minderen: daar wordt op dit moment de kade vernieuwd. In de aanloop naar die werkzaamheden heeft steward Cees Heuvingh regelmatig met de vereniging overlegd.
Wie vanaf De Wijert naar de binnenstad wil fietsen, gaat straks onder de A28 en zijn op- en afrit door en fietst zo langs het Noord-Willemskanaal richting het centrum. “Het nieuwe fietspad komt iets lager te liggen dan de weg”, weet Cees Heuvingh. “Daarom moet de kade aan de oostkant van het Noord-Willemskanaal worden vernieuwd. Vanaf een ponton op het water en een werkschip wordt de oude betonnen damwand verwijderd en worden nieuwe damwandplanken ingetrild. In totaal zijn we daar vanaf half augustus zo’n zes weken mee bezig.”
'De zes weken waarin de werkzaamheden plaatsvinden, zijn voor ons de drukste van het jaar.'
Annelies Venema
Minder ruimte op het water
Geen probleem, zou je denken: er wordt gewerkt vanaf het water, dus het verkeer ondervindt er geen hinder van. Maar toen roeivereniging Gyas van de plannen hoorde, trok zij bij Aanpak Ring Zuid aan de bel. “De werkzaamheden zijn recht tegenover ons verenigingsgebouw”, vertelt voorzitter Annelies Venema. “Daar liggen het werkschip en het ponton. Dat betekent dat er op het water tijdelijk veel minder ruimte is.”
Onervaren roeiers
“Normaal gesproken is dat weliswaar vervelend, maar levert het de vereniging weinig problemen op”, aldus de voorzitter. “Maar de zes weken waarin de werkzaamheden plaatsvinden, zijn voor ons de drukste van het jaar”, vertelt Annelies Venema verder. “Aan het begin van het collegejaar krijgen we er veel nieuwe leden bij. Op het kanaal is het dan erg druk met enthousiaste, maar onervaren roeiers. We willen te allen tijde voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Daarom zijn we met Aanpak Ring Zuid en Combinatie Herepoort in gesprek gegaan.”
Boeienlijn
Cees en Annelies spreken samen met de hoofduitvoerder en werkvoorbereider die betrokken zijn bij het vernieuwen van de kade. Cees: “We hebben samen besloten dat er een lijn met gele boeien langs het werkschip en het ponton wordt gespannen. De boeien trekken de aandacht, zodat roeiers alert zijn op de versmalling van het kanaal en niet per ongeluk tegen het schip of ponton botsen.”
Leden informeren
De vereniging is blij met de oplossing. “Wij hebben bovendien al onze leden geïnformeerd over de werkzaamheden. De coaches brengen we extra goed op de hoogte, zodat ze hun leerlingen erop kunnen attenderen. Ook hebben we besloten om bij de versmalling dezelfde regel te hanteren als we bij bruggen doen: wie de stad in vaart, heeft voorrang.”
Rekening met elkaar houden
Ondanks de maatregelen blijft het oppassen, zegt Annelies. "Onze zorgen zijn er nog steeds. De werkzaamheden vinden plaats in de voor ons minst handige periode. Maar we begrijpen ook dat Aanpak Ring Zuid werkt met een gecompliceerde planning die niet zomaar kan worden aangepast." Cees licht toe dat er in het plannen van deze werkzaamheden ook rekening gehouden moest worden met het broedseizoen van vogels en het stormseizoen met een hogere waterstand. Annelies concludeert: "We zijn blij dat we onze zorgen met de bouwers hebben kunnen delen en dat ze bereid zijn met ons mee te denken. Als we allemaal rekening met elkaar houden, komt het vast goed."
Foto: Jeroen van Kooten
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
“Mijn doel was om mijn afstudeerstage bij het project Aanpak Ring Zuid te doen en dat is gelukt!”, vertelt Jos van der Molen (25). Inmiddels heeft hij de opleiding Built Environment afgerond aan de Hanzehogeschool Groningen en werkt hij als junior integraal faseringscoördinator en werkvoorbereider bij Combinatie Herepoort.
Nu we druk bezig zijn met het aanbrengen van zand bij de Brailleweg, worden de volgende stappen op en rond de A28 en het Julianaplein steeds zichtbaarder. Maar voordat het nieuwe ‘ongelijkvloerse’ Julianaplein gebouwd kan worden, moet er nog veel gebeuren. Tijdens de bouw van het nieuwe Julianaplein moet het verkeer namelijk zoveel mogelijk kunnen doorrijden. Het proces van tijdelijke wegen naar een helemaal nieuw Julianaplein gebeurt daarom in 8 stappen.
In de jaren 60 werd de zuidelijke ringweg aangelegd. De aanleg van de weg had veel impact op de stad en er zijn veel verhalen over te vertellen. Deze week het verhaal van Piet Zijlstra. Hij liep veertig jaar geleden een halfjaar stage bij Rijkswaterstaat in Groningen en vond kortgeleden zijn oude stageverslag weer terug.