canvas-Brailleweg - verdiept fietspad

Een verdiept fietspad aan de Brailleweg bouwen? Hoe dan?

John26 maart 2021Julianaplein


Het bestaande fietspad langs het Noord-Willemskanaal en de Brailleweg richting De Wijert gaat er door het project Aanpak Ring Zuid heel anders uitzien. Het fietspad wordt verbreed, zodat het geschikt is voor fietsers in twee richtingen. Ook wordt het verdiept aangelegd, zodat het onder de A28 doorgaat en ook onder de nieuwe oprit en afrit. Hoe bouwen we dit? In dit artikel leggen we het uit.

Op de afbeelding hieronder zie je de beginsituatie (links) en de eindsituatie (rechts). Door de oranje balk heen en weer te schuiven, zie je wat er gaat veranderen. De A28, de snelweg richting Assen, loopt met een viaduct over de Brailleweg heen. Op deze plek wordt de A28 verbreed. Bovendien komt hier een nieuwe oprit van de A28 voor het verkeer vanuit het centrum richting Assen, en een nieuwe afrit. Onder de oprit, het viaduct en de afrit komt het verdiept liggende fietspad. Zo kunnen fietsers straks vanuit De Wijert langs het Noord-Willemskanaal naar het centrum, en weer terug.




verdiept fietspad Brailleweg 2030
verdiept fietspad Brailleweg 2013

De A28 met daaronderdoor de Brailleweg. Links de oude situatie, rechts de toekomstige. Schuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

Stap 1: Kade langs Noord-Willemskanaal verstevigen

Het verdiepte fietspad begint al te dalen naast het Noord-Willemskanaal. Je fietst hier straks lager dan de waterspiegel. De beschoeiing langs het fietspad was al 40 jaar oud. Daarom hebben we hier de kade versterkt, vervangen en waterdicht gemaakt.

Stap 2: Tijdelijk viaduct bouwen

Om het oude viaduct over de A28 te kunnen slopen, moest het verkeer worden omgeleid. Eerst hebben we een tijdelijk viaduct gebouwd naast het bestaande viaduct. Sinds mei 2019 rijdt het verkeer op de A28 daar overheen.

Plaatsen liggers Brailleweg _ Foto ID-912322
Het plaatsen van de liggers van het tijdelijke viaduct. Foto: Raymond Bos (maart 2019).

Stap 3: Oude viaduct afbreken

Vervolgens is het oude viaduct afgebroken.

Stap 4: Nieuw viaduct en nieuwe oprit bouwen

In deze fase zitten we nu. Op de plek van het oude viaduct bouwen we het nieuwe viaduct. De overspanning hiervan is twee keer zo groot als dan het oude viaduct. Ook werken we hier aan de nieuwe oprit. Onder de oprit en het viaduct leggen we het verdiept liggende fietspad aan. Deze maand hebben we bij de oprit de bakstenen sierelementen aangebracht. Dit gaan we ook doen bij het nieuwe viaduct van de A28. Eerst alleen aan de westzijde, want bij de oostzijde hebben we geen ruimte. Daar zitten we te dicht tegen het tijdelijke viaduct aan.

LR - Brailleweg en zandrijden - Beeldnummer - 084
Het verdiepte fietspad in aanbouw. Het fietspad loopt onder de boog van de oprit door en verderop ook onder het nieuwe viaduct. Foto: Raymond Bos (maart 2021).

Stap 5: Nieuwe viaduct in gebruik nemen

Wanneer het viaduct klaar is, kunnen we het verkeer hier overheen laten rijden. We moeten dan ook de A28 weer verleggen.

Stap 6: Tijdelijk viaduct slopen

Na het omzetten van het verkeer is het tijdelijke viaduct niet meer nodig. Dat breken we weer af.

Stap 7: Afrit bouwen en fietspad afmaken

Hierna kunnen we de nieuwe afrit gaan bouwen. Ook bouwen we dan verder aan het verdiept liggende fietspad.

Volg de werkzaamheden live!

Via onze webcam zijn de werkzaamheden aan de Brailleweg live te volgen. De webcam staat bij het viaduct in aanbouw en kijkt richting Julianaplein.


Lees ook: