Het bestaande fietspad langs het Noord-Willemskanaal en de Brailleweg richting De Wijert gaat er door het project Aanpak Ring Zuid heel anders uitzien. Het fietspad wordt verbreed, zodat het geschikt is voor fietsers in twee richtingen. Ook wordt het verdiept aangelegd, zodat het onder de A28 doorgaat en ook onder de nieuwe oprit en afrit. Hoe bouwen we dit? In dit artikel leggen we het uit.
Op de afbeelding hieronder zie je de beginsituatie (links) en de eindsituatie (rechts). Door de oranje balk heen en weer te schuiven, zie je wat er gaat veranderen. De A28, de snelweg richting Assen, loopt met een viaduct over de Brailleweg heen. Op deze plek wordt de A28 verbreed. Bovendien komt hier een nieuwe oprit van de A28 voor het verkeer vanuit het centrum richting Assen, en een nieuwe afrit. Onder de oprit, het viaduct en de afrit komt het verdiept liggende fietspad. Zo kunnen fietsers straks vanuit De Wijert langs het Noord-Willemskanaal naar het centrum, en weer terug.


De A28 met daaronderdoor de Brailleweg. Links de oude situatie, rechts de toekomstige. Schuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.
Stap 1: Kade langs Noord-Willemskanaal verstevigen
Het verdiepte fietspad begint al te dalen naast het Noord-Willemskanaal. Je fietst hier straks lager dan de waterspiegel. De beschoeiing langs het fietspad was al 40 jaar oud. Daarom hebben we hier de kade versterkt, vervangen en waterdicht gemaakt.
Stap 2: Tijdelijk viaduct bouwen
Om het oude viaduct over de A28 te kunnen slopen, moest het verkeer worden omgeleid. Eerst hebben we een tijdelijk viaduct gebouwd naast het bestaande viaduct. Sinds mei 2019 rijdt het verkeer op de A28 daar overheen.

Stap 3: Oude viaduct afbreken
Vervolgens is het oude viaduct afgebroken.
Stap 4: Nieuw viaduct en nieuwe oprit bouwen
In deze fase zitten we nu. Op de plek van het oude viaduct bouwen we het nieuwe viaduct. De overspanning hiervan is twee keer zo groot als dan het oude viaduct. Ook werken we hier aan de nieuwe oprit. Onder de oprit en het viaduct leggen we het verdiept liggende fietspad aan. Deze maand hebben we bij de oprit de bakstenen sierelementen aangebracht. Dit gaan we ook doen bij het nieuwe viaduct van de A28. Eerst alleen aan de westzijde, want bij de oostzijde hebben we geen ruimte. Daar zitten we te dicht tegen het tijdelijke viaduct aan.

Stap 5: Nieuwe viaduct in gebruik nemen
Wanneer het viaduct klaar is, kunnen we het verkeer hier overheen laten rijden. We moeten dan ook de A28 weer verleggen.
Stap 6: Tijdelijk viaduct slopen
Na het omzetten van het verkeer is het tijdelijke viaduct niet meer nodig. Dat breken we weer af.
Stap 7: Afrit bouwen en fietspad afmaken
Hierna kunnen we de nieuwe afrit gaan bouwen. Ook bouwen we dan verder aan het verdiept liggende fietspad.
Volg de werkzaamheden live!
Via onze webcam zijn de werkzaamheden aan de Brailleweg live te volgen. De webcam staat bij het viaduct in aanbouw en kijkt richting Julianaplein.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.