Langs de zuidelijke ringweg is Combinatie Herepoort druk bezig met het aanleggen van zand. Het zand is bedoeld als ondergrond van de tijdelijke en nieuwe wegen die langs de ringweg komen te liggen. Hoe gaat het aanleggen van een (tijdelijke) weg in zijn werk?
Fase 1: Aanleggen zandlichaam
Er zijn drie mogelijkheden om een zandlichaam aan te leggen:
- Zandlichaam met natuurlijk talud
- Zandlichaam met gewapende grond
- Zandlichaam met damwanden
Waarvoor wij kiezen, is afhankelijk van de omgeving. Als er genoeg ruimte is, kiezen we voor het aanleggen van een zandlichaam met natuurlijk talud.
Mogelijkheid 1: Aanleg zandlichaam met natuurlijk talud
Stap 1: We leggen drainage aan om het waterpeil te kunnen beheersen. Dit is een hulpmiddel om de grond sneller te laten inklinken (‘zetten’).
Stap 2: We brengen het zand aan in lagen, tot het iets hoger is dan de uiteindelijke hoogte. Van tevoren bepalen we de helling. Aan de uiteinden bevindt zich een natuurlijk talud. Als het nodig is plaatsen we hier big bags (grote zandzakken) om de stabiliteit te verbeteren.
Stap 3: Als het zand is aangebracht, dekken we alles af met grond of klei (de ‘voorbelasting’) . Dit wordt gedaan om de ondergrond te laten inklinken (‘zetten’). Hierdoor verzakt de weg later niet.
Stap 4: We laten het zand enige tijd inklinken. Daarna halen we de voorbelasting weg, zodat het zandlichaam precies de goede hoogte heeft.
![zandlichaam met natuurlijk talud](/publish/pages/6134/220px/zandlichaammetnatuurlijktalud.jpg)
![IMG_8102](/publish/pages/6134/220px/img_8102.jpg)
Mogelijkheid 2: Aanleg zandlichaam met gewapende grond
Stap 1: We brengen een kunststof doek aan (een ‘grid’).
Stap 2: Op het grid brengen we een laag zand aan.
Stap 3: Met een trilplaat of een wals verdichten we het zand. Daarna vouwen het grid dicht.
Stap 4: We herhalen stappen 1 tot en met 3 tot het zandlichaam iets hoger is dan de uiteindelijke hoogte.
Stap 5: We dekken alles af met grond en klei (‘voorbelasting’), Dit wordt gedaan om de ondergrond te laten inklinken (‘zetten’). Hierdoor verzakt de weg later niet.
Stap 6: We halen de voorbelasting weg, zodat het zandlichaam precies de goede hoogte heeft.
![zandlichaam met gewapende grond](/publish/pages/6134/172px/zandlichaammetgewapendegrond.jpg)
![20180516-WA0004 gewapende grond meeuwerderbaan foto CHP](/publish/pages/6134/220px/20180516-wa0004gewapendegrondmeeuwerderbaanfotochp.jpg)
Mogelijkheid 3: Aanleg zandlichaam met damwanden
Stap 1: We brengen zand aan zodat een werkvloer ontstaat. Op deze werkvloer kunnen we machines plaatsen.
Stap 2: Met machines brengen we damwanden in de grond aan. Dit kan door te heien of door ze in te trillen.
Stap 3: Tussen de damwanden in bouwen we het zand in lagen op. Het zandlichaam is nu iets hoger dan de uiteindelijke hoogte.
Stap 4: Als het zand is aangebracht, dekken we alles af met grond of klei (de ‘voorbelasting’).
Stap 5: We laten het zand enige tijd inklinken. Daarna halen we de voorbelasting weg, zodat het zandlichaam precies de goede hoogte heeft.
![zandlichaam met damwanden.png-aviary-20180608-104315](/publish/pages/6134/172px/zandlichaammetdamwanden-png-aviary-20180608-104315.jpg)
![IMG_8217](/publish/pages/6134/220px/img_8217.jpg)
Fase 2: Aanleggen riolering
Ook op de nieuwe of tijdelijke weg moet het regenwater afgevoerd kunnen worden. Daarom leggen we in het zandlichaam riolering aan.
Fase 3: Aanbrengen wegfundering en asfalt
Op het zandlichaam brengen we de wegfundering aan. Hierbij houden we rekening met de bestaande ondergrond, de belasting die het te verduren krijgt en de verwachte hoeveelheid verkeer. De fundering bestaat uit hydraulisch menggranulaat. Dat zijn korrels gemaakt van gerecycled beton en metselwerkpuin, met daarin een stabilisator voor extra stevigheid. Hierop brengen we een onderlaag aan en een deklaag van asfalt, die we met een wals verdichten.
Fase 4: Weg afwerken
In deze fase brengen we de markering op de weg aan. Ook plaatsen we barriers, verlichting en bebording. Verder zetten we geluidsschermen neer als dat nodig is om woningen tegen het verkeerslawaai te beschermen.
![infographic dwarsdoorsnede tijdelijke weg](/publish/pages/6134/220px/infographicdwarsdoorsnedetijdelijkeweg.jpg)
Fase 5: Aanlsuiten op bestaande wegennet
Als de (tijdelijke) weg klaar is, kan de weg worden aangesloten op bestaande wegen. Hiervoor moeten barriers worden verplaatst. Dit zijn lage afscheidingen die het verkeer geleiden. Vanwege de veiligheid gebeurt dit in de nacht.
Bij de tijdelijke weg die Combinatie Herepoort op en langs de noordbaan van de ringweg bouwt, wordt de tijdelijke weg ook aangesloten op de tijdelijke viaducten.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
De tijdelijke verbinding over het spoor vanaf de Meeuwerderweg tot aan de Hereweg gaat op dinsdagavond 2 juli (20.00 uur) dicht. Hierdoor kunnen we sneller beginnen met de sloop ervan.
Fietsers kunnen vanaf vandaag weer gebruik maken van de onderdoorgang van de ringweg bij roeivereniging Gyas. Ook het fietspad langs de westzijde van het Noord-Willemskanaal is weer helemaal open. De afsluiting heeft langer geduurd dan voorzien.
De onderdoorgang van de zuidelijke ringweg bij de Verlengde Lodewijkstraat gaat op maandagochtend 1 juli (07.00 uur) dicht voor alle verkeer. Dit is nodig vanwege de sloop van de oude ringweg.