Over het Noord-Willemskanaal bouwen we aan een tijdelijke Julianabrug. Deze brug is nodig om de A7 te verbinden met het tijdelijke Julianaplein, dat aan de zuidkant komt van het bestaande Julianaplein. De tijdelijke brug wordt maar liefst 91 meter lang en is daarmee de langste in zijn soort. Maar hoe bouw je zo’n tijdelijke brug?
Stap 1: Ontwerp maken en bouwwijze bepalen (afgerond)
De oude brug was een hefbrug, die open kon worden gezet. De tijdelijke brug kan niet open. Daarom moet de tijdelijke brug hoger worden. De tijdelijke brug is lang en moet veel verkeer verwerken. Daarom worden er hoge eisen gesteld aan het ontwerp en de bouwwijze. Ook houden we rekening met de omwonenden. Zo is gekozen voor boorpalen. Heien zou te veel overlast geven in de omgeving.
Stap 2: Palen boren (afgerond)
Voordat we de funderingspalen konden boren, hebben we goed onderzocht of er kabels en leidingen in de grond zitten. Waar nodig zijn kabels en leidingen verlegd. Hierna hebben we de palen van de hulpbrug geboord. Sommige boorplekken waren moeilijk bereikbaar vanaf de wal. Daarom hebben we ervoor gekozen enkele palen vanaf het water te boren.
Stap 3: Oplegpunten plaatsen (afgerond)
We verbinden de geboorde palen onderling met staal, zodat ze één geheel vormen. Hierna plaatsen we op de palen de oplegpunten voor de dekken. Op de oplegpunten leggen we rubberen blokken, zodat het verkeersgeluid wordt gedempt.
Stap 4: Dekken aanleggen (nu mee bezig)
Op de oplegpunten komen in totaal vijf dekken te liggen. De dekken bestaan uit meerdere liggers die tot 3,5 meter breed zijn. Dit is de maximale breedte om de liggers over de weg te kunnen vervoeren. Voor beide rijbanen leggen we meerdere liggers naast elkaar, die aan elkaar worden gekoppeld. We werken van oost naar west.
De noordelijke rijbaan (voor verkeer richting Drachten) is korter dan de zuidelijke rijbaan (voor verkeer richting Assen). Dat heeft onder andere te maken met het fietspad, dat precies onder het zuidelijke deel een bocht maakt. De noordelijke rijbaan is circa 70 meter lang, de zuidelijke circa 91 meter. Het lengteverschil is mogelijk doordat we de brug bouwen als twee losse bruggen naast elkaar.
Stap 5: Brug aansluiten op bestaande wegen (januari 2022)
Aan de voor- en de achterkant van de brug maken we een ophoging. Vanwege de onstabiele ondergrond gebruiken we hiervoor EPS. Dat is een licht ophoogmateriaal, te vergelijken met piepschuimblokken. We stapelen het EPS acht meter hoog op om de weg op de brug aan te sluiten.
Stap 6: Weg klaar maken (februari-maart 2022)
Als de hele constructie klaar is, kunnen we gaan asfalteren. Daarna brengen we de belijning aan en de barriers. Is alles afgerond, dan kunnen we de tijdelijke Julianabrug openstellen voor het verkeer. Dat staat gepland voor eind maart 2022.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Voor het tijdelijke Julianaplein bouwen we aan een tijdelijke brug over het Noord-Willemskanaal en de Brailleweg. Komende drie weken gaan we de brugdekdelen plaatsen. Een deel van de werkzaamheden is ’s nachts.
Vanaf vandaag biedt Aanpak Ring Zuid een webcam aan bij het Julianaplein. Vanaf 11 februari vinden hier in een periode van drie maanden ingrijpende werkzaamheden plaats. Deze vervangt de webcam die bij de Brailleweg stond.
Vanaf vrijdag 15 oktober koppelen we het Emmaviaduct definitief af van het Julianaplein. Het verkeer kan dan niet meer via het Emmaviaduct de stad in of uit richting Hoogezand of Drachten.