Wie niet beter weet, zou denken dat we bij de H.L. Wichersstraat een zwembad hebben aangelegd. Dat is het natuurlijk niet, maar wat dan wel? We graven hier de bouwkuip voor de verdiepte ligging uit en brengen onderwaterbeton aan. Hoe werkt dat eigenlijk?
Stap 1: Waterdichte bouwkuip bouwen
De bouwkuip waarin we de verdiepte ligging van de ringweg gaan bouwen, bestaat uit damwandplanken. Deze sluiten nauw op elkaar aan, zodat ze een waterdichte kuip vormen. Hier hebben we water in gepompt.
Stap 2: Leem ontgraven
In het ‘zwembad’ bij de H.L. Wichersstraat staat een graafkraan met een lange giek. Deze graaft het natte leem uit de bouwkuip en laadt dit in kiepwagens die de leem afvoeren. We graven tot ongeveer zes meter diep. De kraanmachinisten kunnen heel secuur werken. Op hun scherm hebben ze een 3D-model van de situatie, waarop ze kunnen zien waar de damwand staat, waar de gewi-palen (verticale ankers) staan en wat de te ontgraven diepte is.
Stap 3: Zandlaag en slib opzuigen
Onder de leemlaag zit de peelo-zandlaag. Deze ontgraven we niet, maar zuigen we op. Hiervoor staat een andere graafkraan op een platform dat in het water drijft (op een ponton). Aan de kraan hangt een grote pomp waarmee we het zand uit de bouwkuip opzuigen en met water verpompen naar een bassin. Hier kan het zand bezinken. Het water pompen we terug naar de bouwkuip. Het bezonken zand gebruiken we op andere delen van het project. Hierna maken we de damwanden schoon, zodat het onderwaterbeton er goed op aansluit, en zuigen we slib van de bodem op. Ook deze kraanmachinist werkt met het 3D-model. Door peilingen te doen en met behulp van inspecties door duikers weten we wanneer de bodem vlak genoeg is. Op het diepste punt zitten we op circa 16 meter.
Stap 4: Gewi-palen verlengen
Als de bodem van het bassin op de uiteindelijke diepte is, gaan we de gewi-palen in de grond (verticale ankers) langer maken. Deze gewi’s hebben we al eerder aangebracht. Duikers gaan het water in om een extra deel bovenop de ankers te zetten en daarop een platte ‘schotel’ vast te draaien. Rond deze schotels wordt later het beton gestort. Zo zorgen ze voor de verbinding van het gewi-anker met de constructievloer.
Stap 5: Grind strooien
Als de gewi-ankers klaargemaakt zijn, strooien we grind op de bodem van de bouwkuip. Dit doen we vanaf een ponton. Deze grintlaag kan het eventuele slib dat nog in het water zit, opnemen. Hiermee voorkomen we dat het slib in de onderwaterbetonvloer komt.
Stap 6: Onderwaterbeton storten
Vervolgens kunnen we het onderwaterbeton storten. Dit zijn grote betonstorten. De eerste betonstort betreft bijvoorbeeld 1400 kuub. We storten per compartiment. Op dit moment zijn we bezig in drie onderwatercompartimenten. Later dit jaar komt daar nog één groot compartiment bij: op de plek van de huidige voorbouwlocatie van het spoordek.
Stap 7: Water wegpompen
Nadat het onderwaterbeton is uitgehard, kunnen we het water wegpompen en de verdiepte ligging verder afbouwen.
Bekijk ook onze strip over de bouw van de verdiepte ligging.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Nu de betonvloer is uitgehard, zijn de stempels niet meer nodig. Afgelopen week hebben we deze stempels in de verdiepte ligging weggehaald. Nu kunnen we de stempels weer ergens anders gebruiken.
Voortgang van de werkzaamheden in bouwkuip verdiepte ligging in beeld
Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep gaat de zuidelijke ringweg onder de grond. In totaal gaat het om een afstand van ongeveer 1100 meter. Op meerdere locaties zijn we aan het werk om dit project te realiseren. De planning is dat het autoverkeer in 2024 door de verdiepte ligging rijdt. Wat doen we in 2021?